• Hinos

    Hur få henne att äta mindre på natten?

    Jag har tvillingtjejer som snart blir 6 månader. De ligger i var sin säng och de är inte synkade. Vårt problem är att den ena tjejen äter ovanligt mycket på nätterna. De äter bara tillägg och hon åt i natt 475 ml i natt medan hennes syster åt 165 ml. Det är likadant varje att hon är uppe mellan 2-4 gånger per natt och äter. Andra syster äter ikapp henne sen på dagen. Men hon spottar bara ut nappflaskan då hon inte vill ha... Man börjar bli lite trött på dagarna då vi är uppe mycket på nätterna!!

  • Svar på tråden Hur få henne att äta mindre på natten?
  • Helenpalmer

    Hej! Våra 12 månaders tjejer äter gärna också på natten. Nu har vi fått ner det till under 2 dl per natt på båda men uppdelat på 3-4 ggr på vadera. Jag försökte i ca 6 veckor utan välling men det slutade med tre timmars sömn varje natt och det var det inte värt. Nu äter dom kall utspädd välling så det är "smidigt" Ett tips du kan få som jag upptäckte ikväll för min mamma köpt "fel" märke på deras gröt då den andra var slut, var att dom åt mycket mer av semper vällingen än av nestles som jag brukar köpa. Denna var inte lika mustig i smaken och mer lättäten tycker jag. Vet inte om du ger dom välling men ett tips för framtiden annars. Pröva annars och späd ut ersättningen för ett framkalla hunger till morgonen men vanan att äta tar ju ett tag att vänja dom bort med. Lycka till

  • liten2

    Hejsan!
    Mina tvillingpojkar är snart 6 månader. Klockan halv sju varje kväll matar vi dem så mycket att de inte skulle kunna få in en droppe ersättning till. De somnar i sina sitters och jag bär upp dem i vars en säng.
    De håller sig sedan till 03.00 på natten. Jag har en termos och flaskor med ersättning i uppmätt förberett.  De får då 140 ml (enbart). Det är varmt så de blir sådär mysigt pösiga och halvsover igenom hela matningen. Därefter lägger jag tillbaka dem i vars en säng och de sover till 06.30. Har fungerat för oss. Men alla bebbar är ju olika. 
    Vi är väldigt noggranna med att inte prata med dem, föra ljud eller byta blöja på natten. Det är alltid bäckmörkt. Så inget ska stimulera dem att vakna till.

    Lycka till!
     

  • Dohgon

    skulle också vilja veta. vi har killar på 14 månader och en bra natt för oss innebär bara vaket 4-5 gånger, men en normal natt är 8-9 gånger. en jobbig natt är 15 gånger.

    De får flaska på kvällen, men sen skall de bestämt ha även på natten.

  • Flickan och kråkan

    Nu har jag inte flaskmatat, men jag är lite osäker på om maten i sig är det som är problemet eller att det är jobbigt med uppvak?

    Generellt så har barn i just den åldern orolig sömn med mycket uppvak. Det är inte matrelaterat utan handlar om deras utveckling - utvecklingsfas med separationsångest. De har uppvak och behöver hjälp med att komma till ro på natten, och så är de vana och trygga med bröstet eller flaskan . Två till fyra uppvak hade jag varit fantastiskt nöjd med. Yngsta vaknade konsekvent var 30-60 minut nätterna igenom under hela separationsfsen  , sedan började han sova hela nätter. 

  • Billabong

    Hinos, om det är ersättning ni ger enbart kanske det är läge att testa med välling istället. Större mättnadskänsla.  Eller om barnet är redo för gröt till kvällen innan sänggåendet och därmed kan sova längre innan första nattmålet? Det borde kunna göra att barnet bara äter en gång/två gånger om natten, vilket ger avsevärt mkt mer sömn för er.

    Vår ena tvilling åt en gång nattetid men slutade med det när han var... 10 (?) månader eller så. Den andre åt ofta två nattmål, men på slutet gick han ner till ett. Han åt om nätterna tills han var 14-15 månader. Han somnade alltid om direkt efter att han ätit.

  • Hinos

    Tack för alla tips.
    Vi försöker också mata dem så mycket som möjligt innan de somnar och hon som äter minst på natten äter i sömnen innan vi lägger henne i sängen. Den andra tjejen som äter så mycket på natten trycker ut nappflaskan då hon inte vill ha mer!
    Vi tar inte heller upp dem så mycket, jag tar upp hon som äter minst och hon får mat i soffan och hon somnar om så fort hon äter. Den andra får mat i sängen men de matfriska på nätterna och vill inte ha napp.
    Jag ska däremot prova blanda i lite välling. De blir 6 månader den 29 mars men är födda 6 veckor för tidigt så vi kan nog inte bara gå över till välling.
    Vi håller på med smakportioner men det är pest... spottar bara ut allt... tänkte de skulle komma igång och äta gröt på kvällen men icke.
    Deras stora syster som nyss blev 2 åt vid 20 och sov sen till 9-10 och nu äter hon middag med oss vid 17 och sen äter hon inte mer förrän till frukost. Men nu har vi fått små nappmatvrak!!     

Svar på tråden Hur få henne att äta mindre på natten?