• Äldre 10 Mar 13:53
    27421 visningar
    18 svar
    18
    27421

    2,5 åring soom inte kan prata.

    Har en liten kille som blir snart blir 2,5 år. Han säger endast ca 10 ord. Ibland säger han ett nytt ord men sedan säger han det inte fler ggr. Har ni egna barn som varit sena i talutvecklingen? Hur gick det? Fick ngn professionell hjälp? Gjorde ni ngt själva för att jobba med det?

    Tacksam för svar och goda råd =)         

  • Svar på tråden 2,5 åring soom inte kan prata.
  • Emelie­Josefi­na
    Äldre 10 Mar 14:00
    #1

    Min son är sen på talet men det är oxå det ända. Jätte jobbigt. Idag är han 5 år och kan inte alls många ord. Han säger vissa ord en gång men aldrig mer. Och han är inte villig att försöka säga efter mig om jag säger någonting. Vi går i dag hos loggopeden. Och tidigare haft kontakt med psyk där dom utredde hur han tänker och gör saker men där låg han i helt normalt till. Det är just talet. Det jag gör är att läsa mycket böcker. Finns jätte bra pekböcker som man ska följa med fingrarna och låta diverse ljud värkar ge resultat. Men inte fått så mycket hjälp som jag hade velat. Jag hoppas din son sätter igång med talet snart

  • Äldre 10 Mar 14:04
    #2

    Hej!
    Vår son fyller tre i maj och är oxå sen med talet. Vi har gått till en logoped som varit på dagis och informerat dem om olika övningar de kan göra. Vi ska ha en återkoppling om några månader.  Logopeden tyckte inte vi skulle vara oroliga. Men visst blir man lite orolig.
     Hon tipsade oss att göra "härma" övningar, leka med tungan på olika sätt.  I min sons fall så använder han inte tungan på rätt sätt. Mestadels på nedreplan av munhålan.  
    Ni får lattja härma John ;)  Till att börja med.  Snart kommer det säker komma massor med ord som blir till meningar. Lycka till!

  • mammat­ill2hä­rligav­ildar
    Äldre 10 Mar 14:07
    #3

    Min son kunde knappt prata vid 2,5 heller. När han fyllde 3 släppte det. Idag är han 3,5 och pratar sämre än alla sina jämnåriga, men det blir bättre å bättre hela tiden. VI har aldrig fått nån hjälp med det för bvc har inte tyckt att det behövts. Innan han började prata, så pratade han i allafall, men på hittepå språk. "mijjibija" va tex hamburgare på mc donalds:) Bara vi som fattade vad han sa då, men han babblade i a f. Va aldrig intresserad av att härma ord heller, men nu är han det. Nu vill han säga rätt, men ibland orkar han inte. Han e liksom lite lat när han pratar. Ska han säga "på toaletten" så kan han säga det jätte bra, men ofta blir det en hopdragning "påletten".
    Om ni är oroliga, ta upp det med bvc. Annars vänta lite och se, försök läsa och prata mycket. Med vår son känns d som att orden fanns där, men han tog inte fram dem förens efter han fyllt 3. Oj va vi fick igen för att vi inte trott han förstått allt, bara för att han inte själv pratat=) Vissa ord/uttryck bara ploppade upp, som vi kanske inte alls tänkt på/velat att han snappade upp.

  • Selma1­966
    Äldre 10 Mar 15:41
    #4

    Vår son är 4.5 år med historia från barnhem (puread barnmat långt upp i åldern så munmotoriken inte utvecklades) och en diagnos som bidragit till stela käkar. vi använder teckenstöd. Det bidrar till lättare kommunikation. Förhindrar inte att barnen lär sig tala ordentligt utan gör det lättare för dem att kommunicera och att det är kul att visa vad man vill. Lättare att lära sig tecken än att uttala svåra ord. Man rekommenderar det för adoptivbarn, barn med diagnoser, barn sena i talutvecklingen, invandrarbarn som lär sig ett nytt språk etc. Många tecken är naturliga och ni använder de säkert redan (äta mat

  • Selma1­966
    Äldre 10 Mar 15:44
    #5

    Hmm hälften av min text försvann. Orkar inte skriva det om igen. Men sök på Teckenhatten på nätet och Youtube och se gratis eller köp filmer/spel med teckenstöd. Sök på TAKK eller teckenstöd bland appar på smartphones så finns det bra hjälpmedel med tecken. Barnen lär sig tidigt tecken (ofta bättre än vi tröga vuxna). Det är INTE för döva utan för barn med talsvårigheter!

  • Äldre 10 Mar 15:56
    #6

    Vår sjuåring var sen med talet som liten. Vi fick remiss till logoped när hon var tre, som ett led i det gjordes hörselundersökning och hon hörde dåligt. Något så enkelt som vätska i öronen gjorde att hon hörde som om hon hade huvudet under vatten. Inte lätt att härma då... Hon fick rör insatta och sen rättade det till sig på ett halvår. Anmärkningsvärt är att vi föräldrar inte anade någonting. Hon svarade, verkade lyssna osv. Duktig på att kompensera alltså.

  • Äldre 11 Mar 17:17
    #7

    Tack så mycket för alla svar =)

  • Äldre 13 Mar 14:05
    #8

    Jag talade väldigt dåligt, eller jag byggde egna ord som lät ungefär som de riktiga men oftast med fler konsonanter eller ihopdragna till ett ord.
    Allt för att jag hörde dåligt. Så kolla hörseln på barn som är sena med talet borde vara det första de gör på BVC men tydligen inte...

  • Äldre 6 May 19:08
    #9

    Vår son fick underkänt på språket vid 1,5 och 2 år, så då krävde jag remiss till hörselundersökning och logoped. Nu är han strax över 3 och talar påtagligt lite jämfört med jämnåriga. Han kommunicerar och pekar m.m. plus har lite tecken som stöd så förskolan är inte så bekymrad, men jag tycker det är jättejobbigt. Många okända frågar vad han heter och hur gammal han är och han kan helt enkelt inte svara Vi försöker prata mycket om vad vi gör etc och använda tecken, men det är lite motigt när han sällan härmar....

  • Äldre 6 May 19:38
    #10

    Min son på dryga 2 år pratar knappt heller, några ord säger han som bara vi förstår. Men han har en väldig god språkförståelse och det är det viktigaste. Hans äldre syskon har båda haft språkstörning, systern har blivit fri från sin och är nu helt normal. Storebror har verbal dyspraxi som kommer att ta längre tid. de är utredda av psykolog eftersom vi ville utesluta autism eller nedsatt intelligens, vilket de inte led av. Se till att snart få remiss till logoped, även om det är tidigt för att få övningar. Om språkförståelsen är dålig skulle jag höra med BVC om vidare remiss till neurolog.

  • Äldre 6 May 20:48
    #11

    Smilla: Vid vilken ålder utreder psykolog?

  • Äldre 6 May 21:13
    #12
    nirakanna2 skrev 2012-05-06 20:48:02 följande:
    Smilla: Vid vilken ålder utreder psykolog?

    Min remitterades vid 3 års ålder och tror att han var 3,5 år när han var klar hos öppenvårdspsykologerna. Då träffade han psykologen två gånger och hon besökte dagis.
  • FruMii
    Äldre 14 May 12:34
    #13

    Vad "glad" jag blev när jag hittade en sådan här tråd! :)

    Min son är  2 år och 8 månader och säger i stort sett ingenting. Han kanske säger max 8-10 ord, och då är orden mamma & pappa inräknad. Han har väldigt mycket ljud och läten för sig..

    Han är förstår jättemycket och är helt med annars så det är "bara" pratet" som är väldigt sent.. Det är väldigt jobbigt då han blir frustrerad när vi inte förstår vad han menar :(

    Vi har precis fått träffa en som ska försöka hjälpa oss få igång talet. Vi ska nu prova använda teckenspråk Takk, för det ska förhoppningsvis få igång pratet.. Vårt problem är att han är jätteintresserad av bilderna vi visar han och gör sina egna läten till olika djur osv, men han är totalt ointresserad av att titta på oss som försöker göra teckenspråket samtidigt. Jättesvårt verkligen!

    Vi ska in på hörselkoll nästa vecka så vi får se hur det går..
    Men det är jobbigt och alla man träffar tycker jag pratar för fullt vid två års ålder..

    Någon annan här som fått tipset att prova teckenspråket? Och hur går det för er i så fall??  
           

  • Äldre 14 May 13:23
    #14
  • Äldre 15 May 22:45
    #15
    FruMii skrev 2012-05-14 12:34:31 följande:
    Vi har precis fått träffa en som ska försöka hjälpa oss få igång talet. Vi ska nu prova använda teckenspråk Takk, för det ska förhoppningsvis få igång pratet.. Vårt problem är att han är jätteintresserad av bilderna vi visar han och gör sina egna läten till olika djur osv, men han är totalt ointresserad av att titta på oss som försöker göra teckenspråket samtidigt. Jättesvårt verkligen!
    Vi började med tecken som stöd när vår son var strax över tre år. I början var han rätt ointresserad så vi försökte koncentrera oss på tecken som han själv kunde vara intresserad av att teckna (även om han kunde säga orden). Vi började med sånt som mjölk, kissa, förskola och bil. Det tog lång tid, säkert ett halvår, innan han började använda tecken ordentligt, men nu lär han  t o m barnen på förskolan nya tecken.

    Tänk också på att sitta ansikte mot ansikte när ni övar med bilder. Förhoppningsvis kommer er son titta på er någon gång för att få bekräftelse och då kan ni passa på att göra tecknet. Och öva inte för mycket om sonen är ointresserad, låt tecknen vara en del av vardagskommunikationen, både i lek och rutiner.
  • FruMii
    Äldre 16 May 20:18
    #16
    badanka00 skrev 2012-05-15 22:45:15 följande:
    Vi började med tecken som stöd när vår son var strax över tre år. I början var han rätt ointresserad så vi försökte koncentrera oss på tecken som han själv kunde vara intresserad av att teckna (även om han kunde säga orden). Vi började med sånt som mjölk, kissa, förskola och bil. Det tog lång tid, säkert ett halvår, innan han började använda tecken ordentligt, men nu lär han  t o m barnen på förskolan nya tecken.

    Tänk också på att sitta ansikte mot ansikte när ni övar med bilder. Förhoppningsvis kommer er son titta på er någon gång för att få bekräftelse och då kan ni passa på att göra tecknet. Och öva inte för mycket om sonen är ointresserad, låt tecknen vara en del av vardagskommunikationen, både i lek och rutiner.

    Tack för ditt svar och för dina tips:)

    Hur gammal är din son nu? Har talet kommit igång? 
  • Äldre 22 May 09:41
    #17
    FruMii skrev 2012-05-16 20:18:10 följande:
    Tack för ditt svar och för dina tips:)

    Hur gammal är din son nu? Har talet kommit igång? 
    Han är nu 4,5 och ligger fortfarande långt efter med talet även om det hela tiden utvecklas. Å andra sidan har alla andra barn vi träffat som varit sena med talet kommit igång efter ett tag, speciellt om de fått hjälp, så vår son är ett undantag.
  • Äldre 16 Apr 21:56
    #18

    Vet att detta är en fasligt gammal tråd, men skriver ändå. Hur gick det för er sen, TS?

Svar på tråden 2,5 åring soom inte kan prata.