• blueberry4

    Måste faddern vid dopet vara medlem i svenska kyrkan?

    Som frågan lyder! Vet att man måste vara döpt men måste man vara medlem i svenska kyrkan ??

  • Svar på tråden Måste faddern vid dopet vara medlem i svenska kyrkan?
  • blueberry4
    Tallen skrev 2012-03-12 15:29:37 följande:
    Nej det behöver de inte, ingen av vår sons faddrar är det.
    tack för svaret. då e det bara döpta som de måste vara då..
  • thegoddess

    Har för mig dom bara ska vara döpta. Men inte helt hundra

  • Hermansson

    Min man är fadder/gudfar till vår bästa väns lilla tös och han är varken döpt eller med i svenska kyrkan :)

  • Tallen

    Sonens faddrar är utländska och bor inte i Sverige, var aldrig någon som frågade om de var döpta så det behöver de nog inte heller vara.

  • Sinne12

    Faddrar ska egentligen vara döpta och medlem i svenska kyrkan. MEN, de allra flesta präster är tillräckligt moderna för att utan problem frångå reglerna. Jag är med i svenska kyrkan men inte döpt, jag är gudmor till min brors äldsta.

    Prästen tyckte i princip att "ja egentligen så.. Men, har ni valt henne och hon är medlem i svenska kyrkan, så vem är jag att ifrågasätta?" =)

    Men, jag kollade faktiskt upp och det FINNS reglerat döpt och medlem i svenska kyrkan. Antagligen för ursprungligen var ju en av fadderns uppgift att bistå föräldrarna med barnets "kristna fostran".

    Men som sagt, de allra flesta präster bryr sig inte bokstavsnoga om reglerna. Men det kan vara bra att dubbelkolla så man inte råkat på en präst som vill följa reglerna till punkt och pricka.

  • Sjömamma

    Hej.
    Det finns en del information om dopet på Svenska Kyrkans hemsida. Där står att en fadder ska vara döpt.

    Men när jag döpte min dotter hade jag redan frågat minkusin innan jag läst detta. Vi pratade med prästen om det innan. Han sa att det går bra att ha en fadder som inte är döpt, de får stå med framme i kyrkan etc. men det skrivs inte in i kyrkböckerna och de får heller inte det intyg som en fadder annars får.

    Så prata med den präst som ska döpa barnet innan så ordnar det sig nog!

  • Sinne12
    MsCaptaine skrev 2012-03-12 19:05:54 följande:
    Hej.
    Det finns en del information om dopet på Svenska Kyrkans hemsida. Där står att en fadder ska vara döpt.

    Men när jag döpte min dotter hade jag redan frågat minkusin innan jag läst detta. Vi pratade med prästen om det innan. Han sa att det går bra att ha en fadder som inte är döpt, de får stå med framme i kyrkan etc. men det skrivs inte in i kyrkböckerna och de får heller inte det intyg som en fadder annars får.

    Så prata med den präst som ska döpa barnet innan så ordnar det sig nog!
    Jag fick "intyget", dvs fadderbrevet. Så som sagt, är olika mellan olika präster hur hårt de följer reglerna. (Jag är alltså inte döpt)
  • vildaungarnasmamma

    Har bara läst TS,
    Men nej faddrarna måste varken vara döpta, med i kyrkan eller ens svenska.
    Våran faddrar är båda från Tyskland och bor där.
    Så man får välja helt fritt

  • Fija m 2 pojkar

    Här figurerar lite osanningar:

    I Svenska kyrkan måste en fadder vara döpt, men inte medlem i Svenska kyrkan, utan kan t ex vara katolik, baptist eller tillhöra någon annan kristen kyrkan.

    Om man som jag har många dop, är det inte så att vi kontrollerar om faddrarna är döpta, men de flesta präster gör liksom jag: informerar om att dopet är grunden till ett fadderskap. Om man inte är döpt kan man inte vara fadder i den kristna meningen, men givetvis ha en roll en barnets liv ändå.

    Lycka till!

    / Skånepräst 

  • Sinne12
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-03-12 22:22:47 följande:
    Här figurerar lite osanningar:

    I Svenska kyrkan måste en fadder vara döpt, men inte medlem i Svenska kyrkan, utan kan t ex vara katolik, baptist eller tillhöra någon annan kristen kyrkan.

    Om man som jag har många dop, är det inte så att vi kontrollerar om faddrarna är döpta, men de flesta präster gör liksom jag: informerar om att dopet är grunden till ett fadderskap. Om man inte är döpt kan man inte vara fadder i den kristna meningen, men givetvis ha en roll en barnets liv ändå.

    Lycka till!

    / Skånepräst 
    Fast om man fått fadderbrev, av prästen i samband med dopet, då ÄR man väl fadder i den kristna meningen - eller?

    Jag är som sagt inte döpt, men innehavare av ett fadderbrev, som jag fick av prästen i kyrkan vid min brorsdotters dop. Prästen visste att jag INTE var döpt då dels föräldrarna tagit upp det med prästen (när de frågade mig om jag ville bli gudmor sa jag nämligen jättegärna - men att jag inte får då jag inte är döpt), och dels så diskuterades det strax innan dopet när föräldrarna + vi blivande faddrar + prästen var i "rummet innanför" och gick igenom vad som skulle hända och sådär.

    Så där rådde ingen tvekan om att prästen var fullt medveten om att jag var odöpt. (Därmot hade hon, enligt sig själv, INTE accepterat mig om jag inte varit medlem i svenska kyrkan.)

    Så, nog är jag väl fadder i kristen mening med iom att jag har fadderbrevet och så? (Det är för mig inte viktigt om jag är det eller ej, jag blev bara förbryllad och nyfiken)
  • Fija m 2 pojkar
    Sinne12 skrev 2012-03-12 22:38:31 följande:
    Fast om man fått fadderbrev, av prästen i samband med dopet, då ÄR man väl fadder i den kristna meningen - eller?

    Jag är som sagt inte döpt, men innehavare av ett fadderbrev, som jag fick av prästen i kyrkan vid min brorsdotters dop. Prästen visste att jag INTE var döpt då dels föräldrarna tagit upp det med prästen (när de frågade mig om jag ville bli gudmor sa jag nämligen jättegärna - men att jag inte får då jag inte är döpt), och dels så diskuterades det strax innan dopet när föräldrarna + vi blivande faddrar + prästen var i "rummet innanför" och gick igenom vad som skulle hända och sådär.

    Så där rådde ingen tvekan om att prästen var fullt medveten om att jag var odöpt. (Därmot hade hon, enligt sig själv, INTE accepterat mig om jag inte varit medlem i svenska kyrkan.)

    Så, nog är jag väl fadder i kristen mening med iom att jag har fadderbrevet och så? (Det är för mig inte viktigt om jag är det eller ej, jag blev bara förbryllad och nyfiken)
    Ja, alltså uppenbarligen har prästen tyckt att det var viktigare att det var viktigare att du var medlem i Svenska kyrkan än att du var döpt. Jag håller inte med om den tolkningen. Enligt Kyrkoordningen, som är vår "regelbok" krävs att faddern/faddrarna är döpta och villiga att ta ansvar för barnets kristna fostran. Om prästen är medveten om att du är odöpt har hon gjort en egen bedömning och eftersom hon gav dig fadderbrev är du förstår fadder i den kristna meningen.

    De flesta odöpta är inte troende och känner sig inte bekväma med att vara fadder och ta ansvar för barns kristna fostran. Om man har den åsikten behöver man inte bli fadder i dopgudstjänsten, däremot kan man ta ansvar i barnets liv ändå. Mer så jag menade...

    Själv tycker jag att det är intressant att du inte är döpt med medlem i Svenska kyrkan, eller som det heter på fackspråk, Antecknad i avvaktan på dop.

    / Skånepräst
     
  • Sinne12
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-03-14 21:18:21 följande:
    Själv tycker jag att det är intressant att du inte är döpt med medlem i Svenska kyrkan, eller som det heter på fackspråk, Antecknad i avvaktan på dop.

    / Skånepräst
    Inte så intressant förklaring dock =) På min tid blev man ju automatiskt medlem i svenska kyrkan vid födseln. Min farmor är pingstvän och ansåg att dop ska vara ett frivilligt val. För mina föräldrar spelade det ingen roll så de tillmötesgick farmors önskan. Nu hade väl tanten räknat med att vi skulle döpa oss när vi blev vuxna nog, i samband med konfirmation. Istället valde både jag och mina syskon att varken döpa eller konfirmera oss..
    Sen har jag helt enkelt bara inte gått ur svenska kyrkan, så mycket stör det mig inte att de får skattepengar "fullt ut" via mig liksom.

    Jag är mer förvånad min bror valde att döpa sina barn. Då inte han heller är döpt/konfirmerad och inte troende. Jag hade själv inte döpt ev barn i kyrkan (det skulle kännas som hyckleri), men bror valde att göra det och ville han då jag skulle vara gudmor/fadder så visst. Jag läste dock inte med i trosbekännelsen, av smma det skulle vara hyckleri-anledning.

    Vad gäller den kristna fostran så är jag ju av åsikten att religion är ett personligt val, och står fast vid det. Telingen är dock för liten att prata om dylika frågor med än, men jag är tillräckligt neutral för att utan problem kunna lägga mina åsikter åt sidan den dag det är mer dags att prata om det. Men det är ett tag dit, hon är lite för liten att ens förstå än. Än mindre ha några funderingar etc.
  • Fija m 2 pojkar
    Sinne12 skrev 2012-03-15 08:52:41 följande:
    Inte så intressant förklaring dock =) På min tid blev man ju automatiskt medlem i svenska kyrkan vid födseln. Min farmor är pingstvän och ansåg att dop ska vara ett frivilligt val. För mina föräldrar spelade det ingen roll så de tillmötesgick farmors önskan. Nu hade väl tanten räknat med att vi skulle döpa oss när vi blev vuxna nog, i samband med konfirmation. Istället valde både jag och mina syskon att varken döpa eller konfirmera oss..
    Sen har jag helt enkelt bara inte gått ur svenska kyrkan, så mycket stör det mig inte att de får skattepengar "fullt ut" via mig liksom.

    Jag är mer förvånad min bror valde att döpa sina barn. Då inte han heller är döpt/konfirmerad och inte troende. Jag hade själv inte döpt ev barn i kyrkan (det skulle kännas som hyckleri), men bror valde att göra det och ville han då jag skulle vara gudmor/fadder så visst. Jag läste dock inte med i trosbekännelsen, av smma det skulle vara hyckleri-anledning.

    Vad gäller den kristna fostran så är jag ju av åsikten att religion är ett personligt val, och står fast vid det. Telingen är dock för liten att prata om dylika frågor med än, men jag är tillräckligt neutral för att utan problem kunna lägga mina åsikter åt sidan den dag det är mer dags att prata om det. Men det är ett tag dit, hon är lite för liten att ens förstå än. Än mindre ha några funderingar etc.
    Jag tyckte det var intressant, tack för att du berättade! Du verkar ju ha tänkt en hel del både kring dig själv och ditt fadderbarns situation, så jag tror du kommer att fixa ditt uppdrag galant!

    / Skånepräst
  • Dixie
    jane ekström skrev 2015-06-07 20:35:43 följande:

    Måste man vara meddlem i svenskakyrkan för att vara fadder


    svaret på din fråga finns ju här ovan! 
Svar på tråden Måste faddern vid dopet vara medlem i svenska kyrkan?