• CurlyRed

    Vi som äntligen är gravida efter immunologisk behandling!

    Hej! Har du också äntligen plussat och är gravid efter att genomgått immunologisk utredning och behandling (Aten, London eller USA)? När det magiska plusset har kommit efter många års försök med IVF, ÄD eller naturlig graviditet - då vill vi välkomna dig här! Berätta din historia! Utbyt kunskap, grav nojor eller bara häng här med oss ! Själv blev vi naturligt gravida efter 4,5 års försök, 2 IVF och 4 FET, direkt efter vår immunologiska behandling i Aten! När det efterlängtade plusset kom dag 43 (jag vågade inte testa tidigare och få ännu ett minus i ansiktet) så stod vi bara och gapade! Naturligt gravid efter alla års försök! Nu hoppas jag på många många mer solskens historier här i tråden! Välkomna in!!!

  • Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter immunologisk behandling!
  • CurlyRed

    Hej! Välkomna hit!! Äntligen har jag fått ändan ur att starta en första immuno grav tråd!! Det är på tiden eller hur ! Vi som lyckats blir ju bara fler och fler!! Här är vår historia: Började försöka bli gravid när jag var 33 för 4,5 år sen. Gjorde utredning 2 år senare när vi aldrig plussade trots ÄL stickor och tajmade hemma försök... Diagnos oförklarligt barnlös... 1 IVF och 1 Fet privat på CVL och sen landstingsförsök på Akademiska, 1 IVF till och 3 FET. På sista försöket var vi i kontakt med dr D i Aten, efter 4 år ville vi testa nåt annorlunda och eftersom svenska sjukvården bara vill testa ytterligare en IVF så vände vi oss utomlands. Sista FET testade vi immuno mediciner som prednisolon, fragmin och trombyl, byggde även upp slemhinnan m Progynon östrogen - och för första gången PLUSSADE vi på nyårsafton!! Men lyckan var kort... Redan 15 jan började jag stört blöda och 17 jan konstaterades missfallet... Men det blev beviset att vi har immunologiska problem!! Så mitt i sorgen kom en beslutsamhet att ta reda på MER och göra allt vi kan för att lyckas få ett friskt barn!! Så 29-30 jan åkte vi till Aten och träffade dr D. Tog alla blodproverna till labben i USA och gjorde VUL. En misstänkt fibros på äggledaren och en polyp i livmodern upptäcktes (vilket inga svenska läkare sett under alla år !) vi fick vårt första Intalipid dropp och reste hem efter en mysig weekend! Döm om vår förvåning när vi sen PLUSSADE 3v senare!!! Kan vi ha blivit gravida exakt när vi var i Aten ?? Idag väntar inskrivningsmöte hos BM och på tors 2a UL, är på V8+2! Längtar till v13 när största missfallsrisken är över ! Välkommen hit nu alla immunisar!! Vad har ni gått igenom? Hur lyckades ni till slut? Och hur mår ni som gravida, några symptom och nojor? Eller har ni redan fött? Berätta !

  • CurlyRed

    Hej! Välkomna hit!! Äntligen har jag fått ändan ur att starta en första immuno grav tråd!! Det är på tiden eller hur ! Vi som lyckats blir ju bara fler och fler!! Här är vår historia: Började försöka bli gravid när jag var 33 för 4,5 år sen. Gjorde utredning 2 år senare när vi aldrig plussade trots ÄL stickor och tajmade hemma försök... Diagnos oförklarligt barnlös... 1 IVF och 1 Fet privat på CVL och sen landstingsförsök på Akademiska, 1 IVF till och 3 FET. På sista försöket var vi i kontakt med dr D i Aten, efter 4 år ville vi testa nåt annorlunda och eftersom svenska sjukvården bara vill testa ytterligare en IVF så vände vi oss utomlands. Sista FET testade vi immuno mediciner som prednisolon, fragmin och trombyl, byggde även upp slemhinnan m Progynon östrogen - och för första gången PLUSSADE vi på nyårsafton!! Men lyckan var kort... Redan 15 jan började jag stört blöda och 17 jan konstaterades missfallet... Men det blev beviset att vi har immunologiska problem!! Så mitt i sorgen kom en beslutsamhet att ta reda på MER och göra allt vi kan för att lyckas få ett friskt barn!! Så 29-30 jan åkte vi till Aten och träffade dr D. Tog alla blodproverna till labben i USA och gjorde VUL. En misstänkt fibros på äggledaren och en polyp i livmodern upptäcktes (vilket inga svenska läkare sett under alla år !) vi fick vårt första Intalipid dropp och reste hem efter en mysig weekend! Döm om vår förvåning när vi sen PLUSSADE 3v senare!!! Kan vi ha blivit gravida exakt när vi var i Aten ?? Idag väntar inskrivningsmöte hos BM och på tors 2a UL, är på V8+2! Längtar till v13 när största missfallsrisken är över ! Välkommen hit nu alla immunisar!! Vad har ni gått igenom? Hur lyckades ni till slut? Och hur mår ni som gravida, några symptom och nojor? Eller har ni redan fött? Berätta !

  • Anela B

    Hej,
    Hittade tråden och blev jätte nyfiken på denna typ av behandling/utredning. Såg att ni skrev att denna fanns i London. Jag har en syster som genomgått antal fertilitetsbehandlingar utan framgång, hon bor dessutom i London, så om det inte vore mkt besvär vore jag tacksam om ni kunde länka till klinikernas hemsida.

    Tack hjärtligt!!

    Lycka till!

  • wickan11

    Gav de er behandling innan ni träffade dem?
    Vad kostade utred hos dem med bara immun?
    Är också 1000% säker på immun problem, då jag har en autoimmun grundsjukdom som jag fick efter mina två barn. Vill så gärna ha blodförtunnande och Prednisolon vid graviditet, men d verkar inte vara d lättaste.

  • Bling1975

    Härligt initiativ Curly, nu ska vi bara locka hit alla gravida systrar!

    En bra idé kan vara att länka till trådarna för själva utredningen i TS så alla som blir nyfikna hittar dit också.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

    Slänger in en "kort" historia om oss också.

    Vi väntar nu vår mycket efterlängtade dotter Vera som ska titta ut om drygt 2 veckor med planerat snitt. Vägen dit har varit lång och krokig och vi har nog råkat ut för de flesta fel man kan ha när det gäller fertilitet under de senaste 7 åren.

    Vår första diagnos var manlig faktor pga av lågt spermieantal.
    Vi körde direkt igång med IVF/ICSI på fertilitetscentrum i Stockholm.
    Det blev 10 superfina blastocyster varav 9 hamnade i frysen, men ett minus på stickan.
    Vi gjorde efter det 4 frysförsök som resulterade i 1 missfall v7 och 1 MA i v10 efter att ha sett hjärtat slå veckan innan. Vi blev även spontangravida 1 gång i början av frysförsöken men fick mf i v7.

    Veckorna innan vårt sista MA fick min man diagnosen testikelcancer och blev tyvärr helt steril efter operationen då den friska testikeln inte hade några spermier. Han fick även ett återfall 6 månader senare som behandlades med kemo under 6 månader. Under den tiden blev det en paus från IVF och allt annat.

    Vi gjorde dock en missfallsutredning under första tiden hos Anette Sjösten i Stockholm som inte visade några fel.

    När min man var på bättringsvägen hade vi 3 embryon kvar i frysen. För att ge dem bästa möjliga chans så åkte vi till Dr Gorgy i London för en immunutredning.

    Den visade:
    Förhöjd TNF-alfa - behandlade med 2 sprutor Humira.
    Låga LAD nivåer - behandlade med 2 paternal LIT och 1 pooled donor LIT i Aten.
    Partiell DQ-alfa match - behandlade med Ivig hos Dr G i London.

    Utöver det fick jag Klexane, Trombyl, 25 mg prednisolon.

    Trots all behandling blev det bara 1 minus och 1 kemisk graviditet.

    Vi åkte till NY och gjorde IVF med donatorspermier och stödbehandlade med Intralipider. Tyvärr visade det sig att jag vid 35 hade hamnat i ett förtidigt klimakterium och mina ägg var väldigt dåliga. Vi fick 2 tillbaka men ett minus och inget till frysen.

    Omgrupperade till dubbeldonation och flyttade behandlingen till San Diego.

    Innan vi åkte tog jag om alla tester och värdena var fortfarande ok. Eftersom DQ-alfa inte längre var ett problem valde vi den billigare behandlingen Intralipider denna gång. Jag åkte även till Serum i Aten och gjorde en hysteroscopy som visade mängder med död vävnad i livmodern. Det togs bort och man gjorde även inplanteringsnitt. Nu skulle min kropp ha störst chans att lyckas.

    I San Diego gick allt vår väg. Vi fick återigen 10 perfekta blastocyster, 2 återfördes och 8 gick i frysen. Två veckor senare hade vi ett plus på stickan igen.

    Graviditeten har varit en berg-o-dalbana. I början dubblades inte mina Hcg värden som de skulle och läkarna var inte så hoppfulla. Men på VUL i v6 tickade ett litet hjärta. Jag hade två massiva blödningar i v7 och v9. Det forsade så hela jeansen blev nerblodade. Men hjärtat tickade på. På 3D UL i v28 upptäcktes att det saknades en artär i navelsträngen vilket kan tyda på missbildningar och kromosomfel, men efter noggranna kontroller så ser allt toppen ut.

    Jag har nu slutat med all behandling inkl den blodförtunnande inför det planerade snittet. Jag är fortfarande livrädd att hon ska dö varje sekund men jag har lärt mig att leva med skräcken. Från den här veckan är jag dessutom föräldraledig och ska ut på min första "mammalunch" med en höggravid och en nybliven mamma. Det börjar bli på riktigt nu.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Den lilla M

    jag hoppar gärna in här även fast jag kanske inte helt passar in. Men känner mig ju hemma med er tjejer eftersom jag hängt så mycket med er i dem andra trådarna.

    Min historia lite kort:

    4st mf bakom mig under nästan 3års tid, gjorde 2st Mf utredningar som inte visade nått fel. Sen så var jag upp till ludmilla ondrasek i sundsvall och fick hennes kända dunderkur mot BV (även fast min läkare här i sthlm sa att jag inte hade BV). Efter det märkte jag en stor skillnad därnere, kände mig mycket "renare".
    Efter detta kontaktade jag Dr D i grekland där jag fick tid i feb 2012 samt Annette Sjösten på victoria kliniken i sthlm. Var till Annette i november 2011 och gjorde ännu en mf utredning som visade att jag hade faktor V leiden samt lite för högt TSH (2,5). Så började ta levaxin och var tillbaka till Annette i mitten av dec o tog nytt tsh prov, det var nu nere på 1,4. Den 4e januari 2012 så var mensen 3dagar sen, tog ett test som visade ett plus. Började med fragmin samma kväll. Detta ska jag ta fram till en vecka efter förlossning. Så avbokade tiden hos Dr D eftersom jag inte vill flyga när jag är gravid.
    Har nu blivit sjukskriven fram till vecka 16 och fick order om att vara mer eller mindre sängliggades fram till vecka 12. Efter v 12 fram till v16 så ska jag fortfarande ta det lugnt men kan gå runt lite på tomten, gå och hämta posten osv.
    Sen från vecka 17-20 kommer jag jobba hemifrån.

    Är just nu i vecka 14 och har BF den 12september. Var på KUB och fick siffrorna 1:12900 vilket jag känner mig nöjd med eftersom jag snart är 31år.

    Oj det blev visst lite långt men men.. 


    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • CurlyRed

    Hej Bling och Lilla M - varmt välkomna hit!! EGO - Det var kanske jinx att starta en gravid tråd när man ska på inskrivning och VUL. Ni kanske sett i Aten tråden att vi hade en chock artad dag idag... Gyn som gjorde VUL hos BM kunde inte se någon foster struktur, bara en hinnsäck och en förstorad livmoder med tjock slemhinna... Så antingen är jag typ i V5-6 istället för 8-9 som jag trodde, eller så har det avstannat och kommer leda till missfall igen. Jag fick ju ingen mens efter missfallet i januari utan blev gravid direkt månaden efter, så vet inte alls när jag hade ÄL... Har vi en ofantlig tur så hade jag 2-3v sen ÄL och då är det bara för tidigt att se nåt... Men vår fantastiska dag slutade på ett helt annat sätt än vi trott, vi stapplade ut från BM helt chockade... Ska till min vanliga Gyn och ta HCG blodprov imorn och på fredag och se om det ökar... Det dubblade ju sig fint den 27-29 feb... Men nu får vi se. Kommer gå som i en dimma fram till fredag...

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter immunologisk behandling!