• Äldre 17 Mar 10:36
    97835 visningar
    208 svar
    208
    97835

    Arabiska siffror i skolan!!!!

    Fick just veta att barnen lär sig ARABISKA siffror i skolan!!!! Jag har inte gett mitt godkännande till detta! Vem ska jag kontakta, det måste ju gå att anmäla någonstans? Jag vill att mitt barn ska lära lära sig svenska inte arabiska!!! Är så arg så jag kokar! Demon


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Svar på tråden Arabiska siffror i skolan!!!!
  • Äldre 18 Mar 00:53

    Inlägg 130 (orkar inte skriva ditt användarnamn)...nej, du har rätt i det du sklriver om bestämmanderätt, men är inte engelska mer användbart utanför Sverige än arabiska ??

    Om jag kommer till vilket land som helt egentligen, men ta en taverna i Spanien och beställer på arabiska, hur många av de som jobbar tror du kan förstå det jag säger, än om jag kommer och beställer på engelska. Så på längre sikt har ju barn mer nytta av engelska än arabiska vad gäller tv/media, tidningar, innehållsföretckningar,a llmän information m.m m.m. Detta är min åsikt iallafall
     

  • Äldre 18 Mar 00:55
    elonpelon skrev 2012-03-18 00:53:58 följande:
    Inlägg 130 (orkar inte skriva ditt användarnamn)...nej, du har rätt i det du sklriver om bestämmanderätt, men är inte engelska mer användbart utanför Sverige än arabiska ??

    Om jag kommer till vilket land som helt egentligen, men ta en taverna i Spanien och beställer på arabiska, hur många av de som jobbar tror du kan förstå det jag säger, än om jag kommer och beställer på engelska. Så på längre sikt har ju barn mer nytta av engelska än arabiska vad gäller tv/media, tidningar, innehållsföretckningar,a llmän information m.m m.m. Detta är min åsikt iallafall
    Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen, att engelska har ett mer utbrett användningsområde har inte med bestämmanderätten att göra. Alls.
  • Roisin Dubh
    Äldre 18 Mar 00:58
    elonpelon skrev 2012-03-18 00:53:58 följande:
    Inlägg 130 (orkar inte skriva ditt användarnamn)...nej, du har rätt i det du sklriver om bestämmanderätt, men är inte engelska mer användbart utanför Sverige än arabiska ??

    Om jag kommer till vilket land som helt egentligen, men ta en taverna i Spanien och beställer på arabiska, hur många av de som jobbar tror du kan förstå det jag säger, än om jag kommer och beställer på engelska. Så på längre sikt har ju barn mer nytta av engelska än arabiska vad gäller tv/media, tidningar, innehållsföretckningar,a llmän information m.m m.m. Detta är min åsikt iallafall
    Du har helt missat att det här är en satirtråd, eller hur?
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Croft
    Äldre 18 Mar 03:36
    yimby skrev 2012-03-17 20:50:49 följande:
    Såhär: Tråden bygger väl på en idé om att förekomma folk som är emot araber? Varför bygga en sådan tråd?
    Och varför skydda sig bakom ironi?

    Just i den här tråden blir det extra luddigt då flera av er inte ens fattat att det är skillnad på arabiska siffersystemet och de arabiska siffrorna, och försöker skojsa till det med att säga att vi redan har arabiska siffror, vilket inte är sant.
    Så när någon på allvar påstår att vi har arabiska siffror ger jag er exempel på det absurda i att TS har hafsat ihop en semantisk feltolkning som sedan genererar, ja vad? Som ni ju då vet, eftersom alla här tydligen kan arabiska, är siffrorna inte likadana.
    Men herregud, de siffror som används i Sverige idag och i resten av västvärlden kallas arabiska siffror. Visst, araberna själva använder vad de kallar indiska siffror men symbolerna är ganska liknande och bygger på samma matematiska idesystem. Det är inte tal om att barnen i skolan ska lära sig eller inte lära sig att räkna på det arabiska språket.

    Så de som invänder mot att barnen lär sig arabiska siffror är helt ute och cyklar, förstår du inte det? Detta var meningen med TS tråd och jag finner det komiskt.

    Vad menar du med att fördomar förstärks? Exakt vilka fördomar förstärks?
  • Äldre 18 Mar 03:52
    Croft skrev 2012-03-18 03:36:12 följande:
    Så de som invänder mot att barnen lär sig arabiska siffror är helt ute och cyklar, förstår du inte det? Detta var meningen med TS tråd och jag finner det komiskt.
    Men du, som det är nu är vi fångna i en värld där volymrattar bara går till tio. Det tar ju död på barnens uppfinningsrikedom och hindrar oss också från musik på riktigt hög volym.

    Varför inte hexadecimalt med runor istället för siffror? Med fR skulle man då kunna vrida upp till 16, nog måste det vara mycket bättre att lyssna på 16 än på 10? Så, bort denna boja, som arabiska siffror utgör.
  • Äldre 18 Mar 04:55
    overdose skrev 2012-03-18 00:00:58 följande:
    Tramsigt att vara rädd för detta.

    Som folk har skrivit är dessa siffror inte arabiska, utan från Indien. Och vad är Indien om inte ett ariskt land? Och vart kom arierna ifrån? Jo, från Sverige förstås, så dessa siffror är helt ok att använda, men vi ska byta namn på dem till svenska siffror.

    En siffra som vi däremot ska se upp med är nollan. Den hade vi inte förut. Det var först när svenskarna dog ut i Indien som man kom på att, men nu är vi ju plötsligen massa nollor, och så satte de igång med den.

    Och jag menar, det går ju lika bra att dricka 11 kannor mjöd som 10, så det är verkligen ingen förlust.
  • Croft
    Äldre 18 Mar 04:59
    overdose skrev 2012-03-18 03:52:00 följande:
    Men du, som det är nu är vi fångna i en värld där volymrattar bara går till tio. Det tar ju död på barnens uppfinningsrikedom och hindrar oss också från musik på riktigt hög volym.

    Varför inte hexadecimalt med runor istället för siffror? Med fR skulle man då kunna vrida upp till 16, nog måste det vara mycket bättre att lyssna på 16 än på 10? Så, bort denna boja, som arabiska siffror utgör.
    Helt rätt, och tänk vilken fart man skulle kunna få på spisen så rovorna kokar snabbare.

    /Croft, pro-people (feminist, pro-gay och multi-kulti känns så... 92)
  • Äldre 18 Mar 09:00
    Arabiska !!!!  VA FAN.............

    Sån jävla dynga i klassrummen, , jag tycker gott skolan kan införa Danska språket i läroplanen, det är ett språk som ungjävlarna faktiskt kan ha lite nytta av på sin utstakade väg i livet. 

    Tänk bara på alla skolresor till världsmetropolen Köpenhamn, blir mycket lättare att  köpa rätt sorts öl mm mm.
     Jag tror min själ jag skall skriva ett brev till Hr. Björklund att han omedelbart ser till att ordna med detta.

    Men det är bäst att Hr. Björklund sätter fart, för han lär ryka åt helvete 2014, och det tänker jag ta mej fan påminna honom om. I dagens SIFO undersökning har den röd-gröna röran egen majoritet. 50,1 %. Halleluja.

    Så om ni läser på nyheterna i veckan som kommer att Danska språket skall läsas minst 22 timmar per vecka, med start hösten 2012 !!!

    ........så kan ni tacka mig. Anton, The Man. Mönstermedlem nummer 1 (ett) på Familjeliv.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Katrin­dk
    Äldre 18 Mar 09:07

    JaG tycket att du som har skrivit inlägget borde sätta dig in i lpo94 eller nya läroplaner lgr 11. LPO94 Elevrna ska lära sig... generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i ... Skolan skall främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den ... med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet ... Sen borde du även ställa dig frågan om huruvida du hade reagerat lika kraftigt som dina barn hade lärt sig några danska, tyska eller grekiska ord. Bara lite hjälp till en tankeställare............

  • Äldre 18 Mar 09:15

    Klickade in på denna via en länk... skulle vara duktig och läsa iaf de första sidorna innan jag tände till på alla cylindrar, men missade totalt att det var ironi kategori.. suck

    Jag är fortfarande upprörd, gamal och tråkig och känner mig illa berörd. JAG har uppenbarligen ingen humor alls idag

Svar på tråden Arabiska siffror i skolan!!!!