• kanske 4a

    Listan över preparat och metoder för att öka fertiliteten

    I den här tråden ligger listan över preparat och metoder som man kan använda för att öka chansen att bli gravid. Listan hör till tråden "Vi som använder kosttilskott eller andra metoder för att öka chansen" och den tråden hittar du här.

    www.familjeliv.se/Forum-1-336/m63236496.html


    Känn dig fri att ändra och lägga till i listan, vi hjälps åt för att informationen ska vara så korrekt som möjligt.


    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • Svar på tråden Listan över preparat och metoder för att öka fertiliteten
  • kanske 4a

    Agnus Castus


    Vad är det/Var finns det: Olja från växten Angus Castus. Finns på hälsokost och i internetbutiker. Fördelar: Kan rätta till hormonobalans i kroppen, ökar halten av progesteron och kan reducera för höga prolaktinhalter. Minskar pms besvär och kan motverka infertilitet hos vissa kvinnor. Nackdelar: Kan ge magsmärtor. Ska inte användas under graviditet eller i kombination med andra hormonpreparat som östrogen och progesteron. Dosering: 1 kapsel per dag tillsammans med måltid. Från första mensdagen till ägglossning. Källa:www.vitaminbutiken.se/healthnews/index/herbal...

    Apriforce


    Vad är det/Var finns det:Bidrottninggele. Finns på hälsokost och flera butiker på nätet. Fördelar: Ger kortare/mer regelbunden menscykel och stimulerar ägglossning. Nackdelar: För stark dos kan ge motsatt effekt, rubbad mens och ägglossning Dosering: 1 tabletter på 200 mg om dagen. Från första mensdagen till ägglossing. Källa: Trådar på familjeliv

    Bisolvon


    Vad är det/Var finns det: Slemlösande hostmedicin, finns receptfritt på apoteket. Fördelar: Gör sekretet tunnare och kan på så sätt underlätta för spermierna att ta sig fram. Nackdelar: Kan göra så att man lättare får svampinfektion, kan göra sekretet för tunt. Dosering: Både mannen och kvinnan ska ta preparatet, maxdos 3 ggr per dag. Från första mensdagen fram till ägglossning. Källa: Samlad information från olika trådar på familjeliv

    Borago


    Vad är det/Var finns det: Kostillskott som innehåller Gurkörtsolja och Jamsrot. Finns på hälsokost och i flertalet internetbutiker. Fördelar: Gurkörtsolja innehåller fettsyran GLA, kan göra slemhinnan tjockare. Innehåller också jamsrot som kan rätta till hormonobalans i kroppen. Har dubbelt så högt  innehåll av GLA som nattljusolja. Nackdelar: Ökar halten av prostaglandiner i kroppen som kan ge sammandragningar. Dosering:1-2 tabletter per dag, gärna i samband med mat. Från första mensdagen till ägglossing. Källa: www.vitaminbutiken.se/gurkortsolja-starflower...   samt olika trådar på familjeliv

    Efamol


    Vad är det/Var finns det: Kosttillskott. Finns på hälsokost och flera butiker på nätet. Fördelar: Nattljusolja som innehåller fettsyran GLA som kan göra slemhinnan tjockare och på så sätt underlätta för ägget att fästa. Nackdelar: Ökar halten av prostaglandiner i kroppen som kan ge sammandragningar. Dosering: Tre om dagen, från första mensdagen till ägglossning Källa: www.naturmedel.org/sidor/efamol.html  samt trådar på familjeliv

    EPA-Glandin


    Vad är det/Var finns det: Kostillskott som innehåller omega 3 och GLA från gurkört. Finns på hälsokost och i flertalet internetbutiker. Fördelar: Fettsyran GLA kan göra slemhinnan tjockare. Nackdelar: Ökar halten av prostaglandiner i kroppen som kan ge sammandragningar. Dosering: 1 tablett 2 ggr om dagen. Från första mensdagen till ägglossing. Källa: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/epa-glandin-m...

    Grapefruktjuice


    Vad är det/Var finns det: Juice från grapfrukt. Vanliga affärer, eller pressa egen :) Fördelar: Stimulerar östrogenproduktionen som i sin tur är bra för ägglossningen och det fertila sekretet. Nackdelar: Kan öka missfallsrisken så sluta vid ägglossning. En grapefrukt om dagen ökar risken för bröstcancer med 30 %. Dosering: 2,5-5 dl om dagen. Från mens till ägglossning. Källa: Olika trådar på familjeliv samt www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

    Rosenrot


    Vad är det/Var finns det: En växt som anses ge ökad prestationsförmåga, ökad sexlust, skärpt intellektuell förmåga, hjälper kroppen att anpassa sig till och hantera stress bla. Finns på hälsokost, apotek och i flertalet internetbutiker. Fördelar: Ger mer regelbundna cykler och stimulerar ägglossning. Nackdelar: Kan ge överskottsenergi och ökade drömmar. Ska användas försiktigt vid diabetes      pga av att rosenrot kan ändra ämnesomsättningen. Innehåller östrogen och ska tas med försiktighet vid endometrios. Dosering: 1-2 tabletter om  dagen, från första mensdagen till ägglossning. Källa: www.nyfikenvital.org/ samt trådar på familjeliv

    Starflower oil


    Vad är det/Var finns det: Gurkörtsolja. Finns i internetbutiker. Fördelar: Gurkörtsolja innehåller fettsyran GLA, kan göra slemhinnan tjockare. Nackdelar: Ökar halten av prostaglandiner i kroppen som kan ge sammandragningar Dosering: 1 kapsel per dag tillsammans med måltid. Från första mensdagen till ägglossning. Källa: www.vitaminbutiken.se/gurkortsolja-starflower...
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • Lacey

    Agnus Castus

    Borago (gurkört)

    Rosenrot

    Royal Jelly (bidrottninggele)

    Bisolvon

  • Ylviz

    Varnar för rosenrot! Fick mens i 3 veckor när jag hade ätit den några veckor och sedan en vecka uppehåll och sen mens igen, hade typ mens hela förra sommaren... inte kul när man vill bada.

    Rekommendrar något glidmedel som är spermiefrämjande ni använder glidmedel... Själv har jag köpt ett som heter YES baby (med spermier på) finns även ett som heter ProSeed. 

    Lycka till! 

  • kanske 4a
    Ylviz skrev 2012-03-17 18:26:50 följande:
    Varnar för rosenrot! Fick mens i 3 veckor när jag hade ätit den några veckor och sedan en vecka uppehåll och sen mens igen, hade typ mens hela förra sommaren... inte kul när man vill bada.

    Rekommendrar något glidmedel som är spermiefrämjande ni använder glidmedel... Själv har jag köpt ett som heter YES baby (med spermier på) finns även ett som heter ProSeed. 

    Lycka till! 

    Haha Yes baby, vilket roligt namn. Ser hela proceduren framför mig Glad
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • AlexandraViberg
    kanske 4a skrev 2012-03-17 18:44:47 följande:
    Haha Yes baby, vilket roligt namn. Ser hela proceduren framför mig Glad
    Haha ja jag med! Har svårt att bestämma mig för om det ska vara "YES (en) BABY" eller "YES BABY" (som i att kvinnan är baby).. Roligt i vilket fall som helst :D
    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl bortop.
  • kanske 4a
    AlexandraViberg skrev 2012-03-17 21:25:13 följande:
    Haha ja jag med! Har svårt att bestämma mig för om det ska vara "YES (en) BABY" eller "YES BABY" (som i att kvinnan är baby).. Roligt i vilket fall som helst :D

    Precis det jag klurar på också :)
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • Ylviz

    Det var en av anledningarna till att vi valde den, kändes lite roligt men ffa för att den var ekologisk. Lycka till!

  • Lyckoprinsessan

    Jag blev gravid med hjälp av akupunktur och kinesiska örter.
    Finns också många homopatiska preparat... 

  • Lyckoprinsessan

     TSH och T4-fritt kan påverka chanserna att bli gravid. Jag gick till en läkare för att kolla mitt sköldkörtelvärde. TSH låg på strax över 3, visserligen inom referensramen men ändå lite för högt för att det skulle vara gynnsamt att bli gravid. Läkaren skrev ut Levaxin
    Efter några månader var jag nere på ett värde runt 1,0. Detta kan också ha bidragit till att jag till slut blev gravid.

  • kanske 4a
    Lyckoprinsessan skrev 2012-03-18 22:36:35 följande:
     TSH och T4-fritt kan påverka chanserna att bli gravid. Jag gick till en läkare för att kolla mitt sköldkörtelvärde. TSH låg på strax över 3, visserligen inom referensramen men ändå lite för högt för att det skulle vara gynnsamt att bli gravid. Läkaren skrev ut Levaxin
    Efter några månader var jag nere på ett värde runt 1,0. Detta kan också ha bidragit till att jag till slut blev gravid.

    Tack för informationen. Har du lust att skriva ihop något om akupunktur och kinesiska örter, så kan jag lägga till det i lista sen?
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
Svar på tråden Listan över preparat och metoder för att öka fertiliteten