• Äldre 19 Mar 17:27
    68874 visningar
    319 svar
    319
    68874

    Nu kan man kolla vad man får tillbaka på skatten!

    För er som har bank Id eller E-leg så har nu skatteverket öppnat sin sida så man kan gå in och kolla skattebeskedet :)

    Följ följande steg:

    www.skatteverket.se
    Privatpersoner
    Alla e-tjänster
    Inkomstdeklaration 1
    Skatteuträkning
    Knappen vidare finns längst ner på sidan skatteuträkning, tryck på den
    Längst ner på denna sida du kommit till ser du om du får tillbaka eller får betala

  • Svar på tråden Nu kan man kolla vad man får tillbaka på skatten!
  • Haffso­rkeste­rn
    Äldre 21 Mar 20:52
    sugercane skrev 2012-03-21 16:09:53 följande:
    Hur funkar det för oss som sålt bostad? När man har fyllt i bilagorna räknas ett nytt belopp fram... Kan man lita på det? Ska betala 40 000 kronor pga vinst i försäljning. Men jag trodde det var betydligt mer så jag är nöjd :)
    Har du fyllt i allting rätt och alla avdragen går igenom så stämmer uträkningen.
  • Äldre 22 Mar 16:06

    Belopp att få tillbaka menas med att jag får tillbaka va? den som står längst ned. Dum fråga men det står så mycket annat över som jag inte riktigt förstår som förvirrar mig. vad är summan för något då?

  • Zombie
    Äldre 22 Mar 16:17

    Ja det får du tillbaka

  • Äldre 22 Mar 16:24

    Varför tycker alla det är så bra att få tillbaka på skatten, ni har ju lånat ut pengar under ett helt år?
    Hade det inte varit bättre att ha haft så mycket mer i månaden istället och kunnat antingen sparat eller investerat dessa pengar?

    Det ultimata är att står 0, det är ju ingen present ni får. 

  • Äldre 22 Mar 16:26
    Zombie skrev 2012-03-22 16:17:41 följande:
    Ja det får du tillbaka
    tack för hjälpen
  • Selain­e
    Äldre 22 Mar 18:18
    adina01 skrev 2012-03-22 16:24:57 följande:
    Varför tycker alla det är så bra att få tillbaka på skatten, ni har ju lånat ut pengar under ett helt år?
    Hade det inte varit bättre att ha haft så mycket mer i månaden istället och kunnat antingen sparat eller investerat dessa pengar?

    Det ultimata är att står 0, det är ju ingen present ni får. 
    Jag tror folk tror att det är en present, lite av ett lotto.
    Jag har inte sån bra koll heller, så jag blir glad när jag får plus, eftersom det vore tråkigt om jag betalat för lite skatt.
  • Äldre 22 Mar 21:29
    adina01 skrev 2012-03-22 16:24:57 följande:
    Varför tycker alla det är så bra att få tillbaka på skatten, ni har ju lånat ut pengar under ett helt år?
    Hade det inte varit bättre att ha haft så mycket mer i månaden istället och kunnat antingen sparat eller investerat dessa pengar?

    Det ultimata är att står 0, det är ju ingen present ni får. 
    bra skrivet!
  • Zombie
    Äldre 22 Mar 21:39

    Men att betala exakt rätt skatt är ju omöjligt att planera ? Klart folk ser det som en bonus att man betalat för mycket !

  • Äldre 22 Mar 23:20
    adina01 skrev 2012-03-22 16:24:57 följande:
    Varför tycker alla det är så bra att få tillbaka på skatten, ni har ju lånat ut pengar under ett helt år?
    Hade det inte varit bättre att ha haft så mycket mer i månaden istället och kunnat antingen sparat eller investerat dessa pengar?

    Det ultimata är att står 0, det är ju ingen present ni får. 
    Jag hade med största sannolikhet inte sparat undan motsvarande pengar om jag fått dem utpytsade jämnt under året. Det är snällt av staten att spara dem till mig
  • Annett­e 732
    Äldre 24 Mar 15:57

    får tilbaka etthundrafyrtiotvå kronor


     

  • Annett­e 732
    Äldre 24 Mar 16:04
    RobzMarley skrev 2012-03-21 12:40:39 följande:
    hurra plus mkt mer än jag räknat med!
     
    är det nåt att hurra för att man har betalat för mycket skatt under året som skatteverket fått ränta för, istälet för att du hade kunnat använda pengarna ???
  • Annett­e 732
    Äldre 24 Mar 16:05
    Zombie skrev 2012-03-22 21:39:29 följande:
    Men att betala exakt rätt skatt är ju omöjligt att planera ? Klart folk ser det som en bonus att man betalat för mycket !
    är det det? det är väl bara att ta reda på din bruttolön och vilken tabell och vilken kolumd du har så ser du ju vad du ska betala??
  • Äldre 24 Mar 16:08

    Annette: så enkelt är det ju inte. Avdrags som t e x räntor och sånt finns att ta hänsyn till. Fastighetsskatt , ränteinkter etc etc

    Jag skattejämkar men medvetet för lite för det är ett bra sätt för mig att spara på då jag är hopplös på det annars.

  • Zombie
    Äldre 24 Mar 18:43

    Ja så blir du sjuk eller jobbar mera tex så är det kört

  • Äldre 24 Mar 22:57
    adina01 skrev 2012-03-22 16:24:57 följande:
    Varför tycker alla det är så bra att få tillbaka på skatten, ni har ju lånat ut pengar under ett helt år?

    Hade det inte varit bättre att ha haft så mycket mer i månaden istället och kunnat antingen sparat eller investerat dessa pengar?

    Det ultimata är att står 0, det är ju ingen present ni får. 



    Fast det är ju lite klurigt att planera exakt. Sånt man inte kan förutse är ju tex antal vabbdagar (lägre inkomst, högre skatt på tfp), som ju då också påverkar reseavdraget eftersom jag jobbar färre dagar. Ränteförändringar påverkar. Om det årets löneförhandling blev klar i april (retroaktiv lön x 4) eller december (retroaktiv lön x 12) påverkar förstås. Och vad lönen blir i sig. Osv osv. Sen kan man ju förstås jämka så man inte får tiotusentals kronor tillbaka, men att se till att det går plus minus noll är ju så gott som omöjligt.
  • Äldre 25 Mar 10:08
    Catti41 skrev 2012-03-24 22:57:02 följande:
    Fast det är ju lite klurigt att planera exakt. Sånt man inte kan förutse är ju tex antal vabbdagar (lägre inkomst, högre skatt på tfp), som ju då också påverkar reseavdraget eftersom jag jobbar färre dagar. Ränteförändringar påverkar. Om det årets löneförhandling blev klar i april (retroaktiv lön x 4) eller december (retroaktiv lön x 12) påverkar förstås. Och vad lönen blir i sig. Osv osv. Sen kan man ju förstås jämka så man inte får tiotusentals kronor tillbaka, men att se till att det går plus minus noll är ju så gott som omöjligt.
    Plus minus noll är i princip omöjligt men på några tusenlappar när är inte så svårt.
    Alla här som verkar jätteglada för 50 000 och liknande förstår jag inte alls. Det är ju trots allt 6000kr i månaden som de lånar ut i princip gratis
  • Äldre 25 Mar 13:33
    Hannathu skrev 2012-03-25 10:08:52 följande:
    Plus minus noll är i princip omöjligt men på några tusenlappar när är inte så svårt. Alla här som verkar jätteglada för 50 000 och liknande förstår jag inte alls. Det är ju trots allt 6000kr i månaden som de lånar ut i princip gratis

    Men och? Jag lånr gärna ut mer - hellre att det går till någon som behöver än att jag tjänar några hundralappar på att ha pengarna på banken. Alla är vi olika men jag hjälper hellre än snålar. Jag betalar gärna mer i skatt. Sen får de som är livrädda att låna ut sina pengar lära sig att räkna ordentligt så de slipper skatta så mycket då. För de flesta är det nog helt okej!
  • Äldre 25 Mar 13:36

    Man lånar ju ut dem när man har de på banken oxå. Då får man stoppa sina sparpengar i madrassen då om det ska undvikas.

  • Äldre 25 Mar 17:17
    MrsC74 skrev 2012-03-25 13:36:58 följande:
    Man lånar ju ut dem när man har de på banken oxå. Då får man stoppa sina sparpengar i madrassen då om det ska undvikas.

    Jag är som gladast när mina pengar gör nytta för andra. Hade gärna kunnat ge bort mer om det efterfrågades. Inga problem så länge alla får vård och omsorg. Sen får man väl tycka vad man vill om frågan. Men jag ger gärna för att det ska bli bättre än vad det är nu.
Svar på tråden Nu kan man kolla vad man får tillbaka på skatten!