• Ensortsmamma

    Igångsättning

    Vi förlorade vår dotter i V.29 i samband med en trafikolycka. Nu är vi gravida igen, och den 24 är det sagt att det lilla livet ska komma.
    Vi har nu börjat bli väldigt nervösa både ja och min sambo, och har börjat diskutera igångsättning.
    Jag blev igångsatt med henne med, och de tog väääääldigt långt tid med själva värkarbetet men när hon väl sedan bestämde sig för att komma ut så krysta jag 2 gånger och sen var hon ute, allt skedde inom loppet av 15 min. Barnmorskorna vart väldigt förvånade och sa att nästa gång lär det förmodligen gå ganske snabbt. Vilket delvis gör att vi börjar bli orliga här. Båda känner som så att de är skönt att vara i sjukhusets händer när allt sätter igång, plus att man vet när det sätter igång. Nu är vi nervösa över när det sätter igång här hemma, vad gör vi då, om allt ska gå så fort. Plus den jobbiga väntan tills det sätter igång, gör de det två vekor förtidigt eller två veckor efter bf? Många tankar, men vet ju också att igångsättning medför en del risker.

    Är det någon av er som fått bevlijat igångsättning? hur kände ni inför andra barnet, efter att ha mist de första?   Många tankar och frågor, och detta var några ut av dem.. hoppas att ni kan dela med er av någon erfaranhet.

    Kram!

  • Svar på tråden Igångsättning
  • Vitblomma

    Jag har med haft otroligt snabba förlossningar så den här graviditeten tänkte jag be om att bli igångsatt, jag är livrädd för att inte hinna in till förlossningen. Hann vara på bb en kvart innan första barnet kom och en timme hemma, andra barnet blev jag igångsatt och den förlossningen tog 45 min från början till slut. Så det borde inte va omöjligt att bli igångsatt sista gången om man ber om det:)

  • längtan87

    Rätta mig om jag har förstått fel men man blir alltid beviljad igångsättning efter att ha förlorat barn...


    Ville <3
  • Ensortsmamma

    Åh, de låter bra! Hon som jag pratade med sist på sjukhuset avrådde oss verkligen till det. Men jag tycker ändå att det borde vara vi son har sista ordet!

  • längtan87
    Ensortsmamma skrev 2012-03-21 11:36:44 följande:
    Åh, de låter bra! Hon som jag pratade med sist på sjukhuset avrådde oss verkligen till det. Men jag tycker ändå att det borde vara vi son har sista ordet!

    Konstigt att de avrådde. När Ville dog och föddes sa läkaren på en gång att nästa gång sätts det igång efter 38 veckor.
    Ville <3
  • Ensortsmamma

    Pratade med antemot. idag i och vi ska på samtal samt ultraljud den 7/5 då är jag i vecka 33 känns långt dit just nu. Nu när man verkligen har bestämt sig för att man vill bli igångsatt så vill man inte höra om alla risker. Hur har de vart för er när ni blivit igångsatta har de tagit tid?

  • längtan87
    Ensortsmamma skrev 2012-03-21 22:05:10 följande:
    Pratade med antemot. idag i och vi ska på samtal samt ultraljud den 7/5 då är jag i vecka 33 känns långt dit just nu. Nu när man verkligen har bestämt sig för att man vill bli igångsatt så vill man inte höra om alla risker. Hur har de vart för er när ni blivit igångsatta har de tagit tid?
    Vad är antemot? Jag tror absolut att ni kommer få igångsättning.

    Nu har inte vi varit gravida igen eftersom vår ängel dog och föddes för mindre än 3 månader sen. Men även när Ville skulle födas blev jag "halvt" igångsatt. Förlossningen var påbörjad men jag fick även värkstimulerande dropp (var då i vecka 37+3). Det var i sig inga problem alls. Jag var öppen 3 cm klockan 10. Klockan 11 tog de hål på hinnorna så att vattnet gick och Ville är född klockan 15.11. Så det tog fem timmar. Det är väl ändå ganska snabbt för att vara första barnet? För dig blir det ju dessutom andra... 
    Ville <3
  • enlitenbitkaka

    Vi blev beviljad igångsättning så snart vi bad om det - innan jag blev gravid igen. Dock sätts jag inte igång om jag inte är mogen då det är riskabelt både för mamma och barn. Att göra induktion på omogen mamma ökar risken för akutsnitt med nästan det dubbla.

    De började med en bedömning i 38+2, jag var omogen. Fick en ny i 39+2 och då var jag mogen. Kunde fått tid redan efter två dagar men vi avvaktar och ska in på måndag om inget hänt innan Har även fått inskrivet i journalen att jag ska få komma in omgående för CTG-övervaknaning när förlossningen sätter igång.


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Ensortsmamma

    Jag bleklagar verkligen att ni inte fick behålla era ville. Vet ni anledningen till att han inte överlevde? Livet är så fruktansvärt orättvist.

    Antenatalmottagningen- specialmödravård för gravida med särskilda behov. Som behöver mer övervakning under graviditeten.

    För mig tog de väldigt lång tid att få ut lilla Maja, men ja va ju i v 29 så ja va ju helt klart omogen. Hade värkar var 5 min i 2 dygn, men när allt väl satte igång så krysta jag två gånger och hon va ute på en kvart.

    rebeckasoderblom.blogg.se

  • längtan87
    Ensortsmamma skrev 2012-03-22 09:20:25 följande:
    Jag bleklagar verkligen att ni inte fick behålla era ville. Vet ni anledningen till att han inte överlevde? Livet är så fruktansvärt orättvist.

    Antenatalmottagningen- specialmödravård för gravida med särskilda behov. Som behöver mer övervakning under graviditeten.

    För mig tog de väldigt lång tid att få ut lilla Maja, men ja va ju i v 29 så ja va ju helt klart omogen. Hade värkar var 5 min i 2 dygn, men när allt väl satte igång så krysta jag två gånger och hon va ute på en kvart.

    rebeckasoderblom.blogg.se

    Ja visst är det orättvist..

    Önskar er all lycka vid nästa förlossning! 
    Ville <3
  • anniloo

    Mitt första barn dog magen i v35 förlossningen blev igångsatt med gele och tog ca 18 timmar från att dom la första gelen. Barnet efter fick jag beviljat igångsättning på engång lr egentligen redan då första barnet föddes då dom sa direkt att nästa gång så får du bli igångsatt. När vi hade samtal på specmvc i v12 så frågade jag och vi bestämde att jag inte skulle gå över tiden iaf så planerat igångsättning i v40 och jag var nöjd med det. Men på slutet, i v38+1 så fick jag lite kalla fötter och bad om att få starta det lite tidigare. 38+2 var jag på bedömning men det fanns inte plats för mig på bb lr förlossningen så dom tyckte det var bättre att vänta en vecka. 39+2 var det bedömning igen och blev också igånsatt. Den förlossningen är startad med dropp och tog ca 7 timmar. :) Jag bad även min bm om att skriva i min journal att jag skulle få komma in direkt vid eventuell vattenavgång lr värkstart. Så att jag inte skulle bli nekad som dom flesta blir för att det är mindre stress att vara hemma, vilket inte jag tyckte, jag hade blivit väldigt orolig bara av att gå hemma. Hoppas att du blir beviljad så du slipper oroa dig! Lycka till!

  • Ensortsmamma

    I måndags blev vi beviljade igångsättning och ska in för bedömning 14/6 är då i v.38+5 ,är jag mogen och förlossningen inte är knökad så sätt jag igång! Känner mig så lättad :)

  • klagusvik
    Ensortsmamma skrev 2012-05-08 20:45:56 följande:
    I måndags blev vi beviljade igångsättning och ska in för bedömning 14/6 är då i v.38+5 ,är jag mogen och förlossningen inte är knökad så sätt jag igång! Känner mig så lättad :)
    Åh så skönt! Hoppas du får en bra förlossning! Jag blev igångsatt i vecka 38+0 efter att ha förlorat mina förstfödda tvillingar i vecka 22. En igångsättning behöver inte ta megalång tid. Det var vi inställda på och hade tagit med sjukt mycket saker, både att roa oss med och smärtlindringsgrejer till mig. Men det behövdes inte. Från start till mål tog det 5 timmar och 19 minuter. Stort lycka till!
  • Ensortsmamma

    Vilken lättnad att höra att det kan gå fort.
    Jag är nog med helt inställd på att det kommer att ta tid.. Men hellre vara inställd på de och att de går fortare än tvärtom.
    Hur blev du igångsatt då?
    Min barnmorska ska börja röra vid tappen i v.36-37 och så prata de om att sätta in ballongen på förlossningen och sen ge dropp..

  • klagusvik

    Jag var öppen tre cm när dom skulle sätta igång mig så dom tog bara hål på hinnorna så att vattnet gick. Sen gick det undan. Himla skönt! Men som sagt, det är nog bra att vara inställd på att det ska ta lång tid.

  • Ensortsmamma

    Hur gjorde du för att öppna dig så pass? Gjorde bm det? Åh vilken lyx, vill med att allt ska gå så fort. Huvudsaken är ju självklart att det kommer ut en levande skrikande bebis. Men sist tyckte jag att värkarna var så jobbigt. Själva krystandes gick ju superfort. Hoppas att de gör de nu med, har ju hört om dem som krystar längre än vad de har värkar..

  • klagusvik

    Jag var på igångsättningsbedömning 11.30. Då var jag öppen så hon fick in 1,5 finger tror jag hon sa. Sen höll och på och retade massor för att ev få det att öppna sig ännu mer. 15.30 var det dags igen. Då skulle dom kolla vilken metod dom skulle använda. Men då var jag som sagt öppen 3 cm och det var bara att ta vattnet.

    Jag hade krystvärkar i över en timma. Vet inte om det är superlänge, men det var asjobbigt iaf

  • Ensortsmamma

    Klagusvik: åh det lät väldigt lätt och smidigt :) min bm ska göra en hinnspevning i v. 37 får hoppas att det händer något av sig självt efter det.

  • kellyb
    längtan87 skrev 2012-03-21 00:00:07 följande:
    Rätta mig om jag har förstått fel men man blir alltid beviljad igångsättning efter att ha förlorat barn...
    Stämmer inte, jag blev gravid 6 månader efter mina tvilling flickor gick bort, och Casper föddes i vecka 42+1
    Var in på x antal gånger för bedömming om igångsättning men kom hem med bebis imagen varje gång efter ha blivit nekad, dagen före han föddes var sista gången jag blev nekad, och på natten satt förlossningen igång, på bedömingssamtalet hade inget hänt och de trodde han skulle bli kvar en vecka till och kanske då bli i gångsatt 3 veckor över tiden.. 
Svar på tråden Igångsättning