• Anonym
    Äldre 21 Mar 16:40
    21176 visningar
    61 svar
    61
    21176

    Vad kostar det att bo i hus?

    Jag och min man är inte överens. Jag vill bo i lägenhet och han vill bo i hus. Nu vill han inte bo i hus för att det är just ett hus utan för att han är övertygad om att det är billigare än att bo i lägenhet där man får betala avgift till föreningen.

    Men säg att man betalar 5500 i månaden till föreningen. Då ingår:

    Yttre underhåll
    Kabeltv
    Värme
    Vatten
    Fastighetsavgift
    Sopor

    Vad kostar det att bo i hus med vatten, sopor, underhåll, värme etc. Vad kostar det för er?
    Jag tror ju att det går på ett ut det där...

  • Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 16:56
    #3
    Ms H skrev 2012-03-21 16:51:37 följande:
    5500 kr/månad blir 66 000 kr per år. Så mycket lägger jag inte på drift + behövligt underhåll på mitt hus, utan en bra bit under. Dock har jag förstås månader då det är dyrare än 5500 kr, det varierar ganska kraftigt under året. På sommaren till exempel är ju värmekostnaden nästan noll. Men jag har ju gjort en del renoveringar som inte behövts göras eller gjort mer/dyrare än jag hade behövt.
    Men vad betalar du då för de tjänster du måste ha när du bor i hus?

    El
    Vatten
    Sopor
    Ev samfällighetsavgift
    Underhåll (i snitt)
    Värme
    Ev kabeltv
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 17:26
    #4

    Någon som vill dela med sig av sina kostnader när ni bor i hus?

  • Anonym
    Äldre 21 Mar 20:10
    #8

    Hus utanför stockhol på 163kvm.

    Vatten ca 400kr
    sop ca 100kr
    el för vintermånad 2500kr
    försäkring 400
    ränta och amortering 6000kr

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 21:40
    #9

    Jag pratar alltså om bostadrätt nu, inte hyreslägenhet

    Inköpspriset har man ju oavsett om man köper hus eller lägenhet. Det jag är ute efter är om driften på huset är ungefär samma som avgiften till föreningen.

    Så när ni svarar, baka inte in ränta och amortering i kostnaden för den går ju utanför avgiften

  • Anonym
    Äldre 21 Mar 21:59
    #10
    Anonym skrev 2012-03-21 16:56:05 följande:
    Men vad betalar du då för de tjänster du måste ha när du bor i hus?

    El
    Vatten
    Sopor
    Ev samfällighetsavgift
    Underhåll (i snitt)
    Värme
    Ev kabeltv

    hmm.... utslaget  månadsvis ca:

    Hushållsel - 400 kr 

    Vatten o sopor - 500 kr

    Försäkringar på huset - 700 kr  

    Månatligt underhåll på huset snittat ca 1500 kr

    Värme+ varmvatten - pellets 2500 kr 

    Bredband + tv  (går på samma) 700 kr

    TOTALT:            6300 kr

    Hus 140 kvadrat,  och som redan sagts, det här är ju snittade kostnader. Vissa månader ändras ju kostnaderna. Vintern kräver mer pellets tex och mer el , sommartid går det åt mer vatten då man duschar oftare och man kanske också fyller barnpoolen, vattnar gräsmatta o rabatter var o varannan dag osv.     
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 08:20
    #22

    Jag betalar ca 3500 kr i snitt i driftkostnad för vårt hus på 200 kvm. Allt inräknat, dvs el, vatten, värme, internet, telefon, försäkring, sopor osv.

    Sedan tillkommer ju ränta på eventuella lån. Vi har ca 1,5 miljon i lån, betalar ca 5000 kr i månaden i ränta och har därmed en total boendekostnad runt 8500 kr för en stor och fin villa. Det som tillkommer sedan är ju såklart underhållskostnader och eventuella renoveringar, men allt sådant är ju investeringar i fastigheten som ökar dess värde.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 11:08
    #30

    Tack för era svar.

    Jag ser att det varierar lite. Många verkar ha glömt fastighetsavgiften i beräkningen men den är ju bara några hundralappar i månaden, så det spelar kanske mindre roll.

    Det jag kan se är ju att kostnaderna är likvärdiga + att man kan få stora kostnader om taket, pannan eller något annat går sönder. Fördelen med hus är att man kan styra själv över sina utgifter. Värma endast ett rum och huttra i de andra om man har dåligt med pengar etc. Visst, man kan inte bestämma själv i en lägenhet men fördelen är ju just att man delar kostnaderna med grannarna

    Även i lägenhet kan man välja elavtal och försäkringar själv.

    Vi VILL bo i lägenhet, då vi inte är husmänniskor. Vi har bott i hus tidigare och gillade det inte alls, så för alla är inte hus optimalt. Vi vill använda vår tid till barnen och varandra, inte till trädgården, måla fönster och fasad på semestern etc.  Min man ville nu flytta tillbaka till hus för att han tror det blir billigare men jag tror inte det, och speciellt inte efter vad ni skrivit om era kostnader.

    En fundering jag har är om den där driftkostnaden som står i annonsen när man köper hus stämmer? På de hus min man tittat på så ligger det på ca 45000 per år (3750) och då har vi inte avsatt pengar för underhållet och kabeltv och/eller internet som oftast ingår i avgiften. 

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 23:28
    #32

    lån 3000:-/m
    vatten o sopor 880 :-/m
    försäkring 4000:-/ år
    el 1500:- /m

    så ja det är billigare i hus

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 09:47
    #36
    MajaVira skrev 2012-03-23 08:47:14 följande:
    Jag håller med "sextiotalist" - köp inte hus om ni hellre vill bo i lägenhet!

    Idén att endast värma vissa rum för att spara på värmekostnaden är inte särskilt bra, konsekvensen kan mycket väl bli fuktskador...

    Så om ni överväger att flytta till hus tänk på:

    * löpande kostander (värme, hushållsel, sophämtning, vatten etc)

    * sparande för underhåll/reparationer (beroende på typ av hus,, hur underhållet det är och byggnadsår kan allt från 2000 kr till 5000 kr per månad vara rimligt)

    * TIDEN - vad är det värt att slippa skotta snö, klippa gräs, måla om huset var 10-15 år, ansa rabatter, etc  - ja allt som hyresvärden/vaktmästaren sköter om när man bor i lägenhet
    Ja det var därför jag startade den här tården för att jag just tänker på löpande kostnader och hur mycket man måste avsätta i reparationer.

    Som jag skrev så vill jag inte bo i hus. Många har en romantisk bild av hur det är (man kan släppa ut ungarna, sitta på terassen och dricka kaffe på sommaren etc) och "glömmer" allt man måste göra för att hålla huset i bra skick. Jag är lägenhetsmänniska och min man också. Men vi vill givetvis inte betala mer än vi måste för vårt boende.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 09:47
    #37
    Anonym skrev 2012-03-23 09:47:15 följande:
    Ja det var därför jag startade den här tården för att jag just tänker på löpande kostnader och hur mycket man måste avsätta i reparationer.

    Som jag skrev så vill jag inte bo i hus. Många har en romantisk bild av hur det är (man kan släppa ut ungarna, sitta på terassen och dricka kaffe på sommaren etc) och "glömmer" allt man måste göra för att hålla huset i bra skick. Jag är lägenhetsmänniska och min man också. Men vi vill givetvis inte betala mer än vi måste för vårt boende.
    Tråden givetvis
  • Anonym
    Äldre 23 Mar 09:55
    #39

    Det är massor av jobb med att bo i hus, och som någon skrev om man inte gillar det blir det nog outhärdligt att bo i hus... vi brukar skoja om att förr när vi bodde i lägenhet åkte vi iväg på cykelturer med picknick, åkte och badade, gick lågpromenader och reste när vi var lediga, nu åker vi till bauhaus och jobbar på huset på helger och semester... jag gillar inte renoveringar men det är ju kul när det är klart och att bara kunna öppna dörren och gå ut på tomten är oslagbart!! Älskar att bo i hus, men det är inte billigare om man räknar ihop allt och mycket mer jobb.

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 16:28
    #44
    Anonym (LB) skrev 2012-03-21 23:48:30 följande:
    Varje månad betalar jag, i eget hus, förutom räntor och amorteringar; tomträttsavgäld 588 kr, samfällighetsavgift 300 kr, VA- avgifter 380 kr, el och värme i genomsnitt 2300 kr / månad. Hemförsäkring 381 kr.

    Tomträttsavgälden är hyra av min lilla tomt.

    I samfällighetsavgiften ingår sophämtning av källsorterat avfall, vårsopning, snöröjning och sandning av gemensam väg och parkeringsplatser, utrustning till föreningen, kostnad för material och underhåll inom föreningens område, fika till gemensamma städdagar, fika till föreningens årsmöten, bensin till gräsklippare och service av dessa, samt annat förekommande som måste betalas för att allt ska fungera.

    VA är vatten och avlopp och vi är tre som använder mycket lite vatten. Vi har en förbrukning på 105 kbm / år.

    Huset har elvärme och kostnaden för elen varierar mellan ca 1000 kr på sommaren och upp till nästan 5000 kr under förra vinterns kallaste månad. Vi håller en innetemperatur på mellan 18 och 20 grader under vintern. Våra grannar som bara är två personer och bara en dator mot våra tre, har betydligt högre elkostnader. Vi har en förbrukning på ca 15000 kWh / år. Det är rätt lågt.

    Just när jag satt här och skrev, hörde jag det rinna på undervåningen. Ingen kran är på, ingen spolning eller disk.
    Upptäckte att varmvattenberedaren läcker rätt rejält. Något rör, eller någon spricka - eller vad kan det vara? Ner på golvet rinner det ljumma vattnet och klockan var över elva när jag upptäckte detta. Vem vänder man sig till nu?
    Får nog vänta tills i morgon bitti med att ringa runt och kolla om jag kan åtgärda själv på något vis.

    I mina beräkningar har jag inte tagit med någon budget för underhåll. Men om varmvattenberedaren ger upp blir det dyrt!

    Ni får nästan göra upp en budget som inkluderar era lånekostnader och all drift.
    fast en varmvattenberedare är väl inte dyr?
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 16:35
    #46
    Anonym (LB) skrev 2012-03-21 23:48:30 följande:
    Varje månad betalar jag, i eget hus, förutom räntor och amorteringar; tomträttsavgäld 588 kr, samfällighetsavgift 300 kr, VA- avgifter 380 kr, el och värme i genomsnitt 2300 kr / månad. Hemförsäkring 381 kr.

    Tomträttsavgälden är hyra av min lilla tomt.

    I samfällighetsavgiften ingår sophämtning av källsorterat avfall, vårsopning, snöröjning och sandning av gemensam väg och parkeringsplatser, utrustning till föreningen, kostnad för material och underhåll inom föreningens område, fika till gemensamma städdagar, fika till föreningens årsmöten, bensin till gräsklippare och service av dessa, samt annat förekommande som måste betalas för att allt ska fungera.

    VA är vatten och avlopp och vi är tre som använder mycket lite vatten. Vi har en förbrukning på 105 kbm / år.

    Huset har elvärme och kostnaden för elen varierar mellan ca 1000 kr på sommaren och upp till nästan 5000 kr under förra vinterns kallaste månad. Vi håller en innetemperatur på mellan 18 och 20 grader under vintern. Våra grannar som bara är två personer och bara en dator mot våra tre, har betydligt högre elkostnader. Vi har en förbrukning på ca 15000 kWh / år. Det är rätt lågt.

    Just när jag satt här och skrev, hörde jag det rinna på undervåningen. Ingen kran är på, ingen spolning eller disk.
    Upptäckte att varmvattenberedaren läcker rätt rejält. Något rör, eller någon spricka - eller vad kan det vara? Ner på golvet rinner det ljumma vattnet och klockan var över elva när jag upptäckte detta. Vem vänder man sig till nu?
    Får nog vänta tills i morgon bitti med att ringa runt och kolla om jag kan åtgärda själv på något vis.

    I mina beräkningar har jag inte tagit med någon budget för underhåll. Men om varmvattenberedaren ger upp blir det dyrt!

    Ni får nästan göra upp en budget som inkluderar era lånekostnader och all drift.
    ring 112 och begär rörmockare och säg att du har vattenläcka.
    hade jag gjort.
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 16:42
    #47
    MajaVira skrev 2012-03-23 08:47:14 följande:
    Jag håller med "sextiotalist" - köp inte hus om ni hellre vill bo i lägenhet!

    Idén att endast värma vissa rum för att spara på värmekostnaden är inte särskilt bra, konsekvensen kan mycket väl bli fuktskador...

    Så om ni överväger att flytta till hus tänk på:

    * löpande kostander (värme, hushållsel, sophämtning, vatten etc)

    * sparande för underhåll/reparationer (beroende på typ av hus,, hur underhållet det är och byggnadsår kan allt från 2000 kr till 5000 kr per månad vara rimligt)

    * TIDEN - vad är det värt att slippa skotta snö, klippa gräs, måla om huset var 10-15 år, ansa rabatter, etc  - ja allt som hyresvärden/vaktmästaren sköter om när man bor i lägenhet
    fast väljer du kvalitetsfärg behöver du inte måla om mer än vart 20-30år?
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 17:43
    #49
    Indianica skrev 2012-03-31 17:34:56 följande:
    Kostar ca 15-20 000 kr beroende på storlek och hur lång tid den tar för hantverkarna att installera.

    Bör bytas omgående för att vattenskada i huset ska undvikas.
    ja och det är väl inte dyrt? i jämförelse med exempelvis åka på att byta tak som kostar alt mellan 80-100.000kr.
    20.000 kr har man ju på sparkontot som absolut mini minimum om man har hus.
  • Anonym
    Äldre 1 Apr 21:03
    #54
    Anonym (LB) skrev 2012-04-01 15:01:23 följande:
    Det vatten som läckte ut från beredaren rann rakt ner i golvbrunnen ungefär en halv meter från läckan. Alltså ingen risk för vattenskada i första taget.

    På torsdagen ringde jag mina två bröder. den ene bor en timme bort med bil, den andre i Skåne 60 mil bort. Han är elektriker. De svar jag fick från honom om vad jag skulle göra var ungefär att ring vår andra brorsa. Så det gjorde jag. Och sonen fotograferade hur det såg ut när jag väl kommit på hur och var man öppnade den helt anonyma beredaren. Då såg jag också att det läckte från rören, eller rättare sagt att vatten sökte sig ner med rörens hjälp, och att det var ett öppet hål i den lilla plasttanken där strömsladden var ansluten. Det var som om en plugg eller något liknande hade ramlat bort ur det lilla hålet. Brorsan är bra. Han instruerade mig per telefon och med hjälp av fotona hur jag skulle göra. Först drog jag ur de tre säkringar som förser beredaren med el för uppvärmningen. Sedan skulle jag vrida ett avlångt vred neråt för att stänga av vatten försörjningen till beredaren. Det var inte helt lätt eftersom det var ett rör i vägen. "Det brukar alltid gå att böja vredet och röret lite eftersom de är mjuka och då kan du komma förbi det hindrande röret och ta ner vredet" sa brorsan. Han är insatt i hur en varmvattenberedare både fungerar och ser ut ochjag lärde mig massor bara genom att sätta mig in i hur allt fungerar, drivs och ser ut. Aldrig tidigare har jag konfronterats med en varmvattenberedare och aldrig tidigare har jag öppnat och undersökt den jag själv har. Har inte ens vetat var jag skulle ändra värmen på vattnet.

    När vredet var vridet neråt, vilket fungerade med lite teknisk försiktighet och med lite böjande precis som min bror sade, slutade vattnet helt att rinna, Direkt!

    Sedan var det dags att undersöka om det fanns möjlighet att få ut något på hemförsäkringen. Det visade sig att om beredaren är 13-15 år gammal, kan man trots åldern få ut 20%. Min beredare är mellan 16 och 17 år gammal. Kanske ett par år äldre.
    Trots att jag inte har något att hämta när det gäller försäkringen, fick jag mycket bra hjälp, tips om bra installatör som många av försäkringsbolagen anlitar för sina skadeärenden och andra bra riktlinjer att gå efter.
    Jag har också gjort research när det gäller energibesparande åtgärder som har med varmvatten att göra. Vid årsskiftet försvann de bidrag man kunde söka för energibesparande åtgärder. Nu finns bara ROT-avdraget kvar och det är ju allmänt känt att sedan det infördes har företagen så gott som dubblerat sina installationskostnader. De tjänar massor på ett bidrag som vi kunder måste betala lika mycket för att utnyttja som innan det fanns ROT-avdrag.

    Den varmvattenberedare jag nu har är på mellan 200-300 liter. Helt vansinnigt ur energisynpunkt. Så mycket behöver jag inte! Den beredare jag kommer att låta installera blir 80-120 liter stor. Inte större. Och det fungerar utmärkt med en begagnad som inte har mer en högre ålder än 6-7 år. Men då ska den var kraftigt nedsatt i pris. Den ska vara i rostfritt eller i koppar och absolut inte emaljerad, vilket är det material man använder då vattnet är aggressivt. Här är det mjukt-mellanhårt.
    En ny 300 liters beredare kostar någonstans mellan 10-12 tusen. Om det är ett känt och seriöst märke med bra prestanda.
    Ska man ha solvärmarpaket med solfångare till, går det hela löst på runt 35 tusen.
    Vore säkert bra om man hade behov av en så stor beredare och om man hade råd.
    Men . . .
    Jag behöver inte så stor, det blir billigare både att köpa och värma upp en liten beredare och hittar jag en bra begagnad beredare på ca 100 liter så blir det den. En ny 100-liters går på 7-9 tusen.
    Sedan ska den installeras och det går på kanske 2-3 tusen.
    En bättre begagnad 100-liters lär kosta 1000-2000 kronor. Det kan jag leva med.

    Så visst kostar det.

    Och att ringa 112 för att det rinner lite från en maskin är inte något man gör. Är övertygad om att de skulle skratta åt den som tror att de gör utryckning för en sådan sak.
    Jag gör vad jag kan för att själv åtgärda det mest angelägna. Det kostade mig ett par timmar i telefon. Jag lärde mig massor och vet nu precis vad som är kännetecknande för en bra varmvattenberedare.

    Nu skopar jag mig i badkaret med vatten som värmts på spisen och i vattenkokaren. Det går sex till åtta liter varmt vatten och ungefär lika mycket kallt till en "dusch". En och en halv hink ã 10 liter tempererat vatten. Och då har jag långt hår som måste tvättas tre gånger.
    Så här levde man förr, och jag gjorde det när jag var barn på somrarna i torpet.
    Om man tänker på hur vi slösar med både vatten och el i dagens samhälle, framstår alternativen som vi levde efter på mormors tid inte alltför avlägsna. Det fungerar alldeles utmärkt att ösa sig och man sparar otroligt mycket vatten och energi. Det lär märkas på både vatten och elkostnaderna framöver.
    För kallvatten har jag. Och det är verkligen kallt nu. Det var det aldrig förr, inte ens när man spolat någon minut för att det skulle bli kallt. Samma sak gällde varmvattnet. Innan beredaren kapsejsade krävdes en himla lång och slösande spolning innan det blev tillräckligt varmt i kranen.

    Jag har en ursnäll släkting som vet hur knapert jag har det. Hon har lovat bekosta en ny beredare.
    ser att du är själv....ja då behöver du inte så stor....

    Här följer några grova riktlinjer för beräkning av vattenförbrukningen.


    Observera att volymerna nedan avser varmvatten vid 40 °C.


    – Normal dusch 3–4 minuter: 40 liter


    – Bad i standardbadkar: 140 liter


    – Handdisk: 15 liter


    Du kan också få fram den totala dagliga förbrukningen genom att


    beräkna hushållets vattenbehov. Behovet beror naturligtvis av hur


    många personer som ingår i hushållet, men normal förbrukning kan


    beräknas enligt nedan.


    – Familj bestående av två vuxna och ett barn: 400–500 liter


    – Familj bestående av två vuxna och två barn: 500–650 liter


    källa: nibe.se
  • Anonym
    Äldre 1 Apr 21:05
    #55

    alltså är det bättre att ha för stor än för liten,för är den för liten går det åt mer el för att värma vattnet som hela tiden måste fyllas på i en liten beredare...

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 21:26
    #57
    Indianica skrev 2012-03-31 19:15:55 följande:
    Och ang. att de hus ni tittat på har 45 000 i driftskotnader per år och det är väldigt höga kostnader. Vi har bergvärme och ligger på 10 000 per år i driftskostnader för en stor villa. 45 000 kr beror antagligen på att man har ett stort hus eller direktverkande el, i värsta fall, både och. I värsta fall har man ett normalstort hus med vattenburet, men som läcker som ett såll och då betalar du 35 000 per år för en massa värme som går rakt ut ur huset

    Att värme går att styra är inte riktigt sant. Du kan inte bara skruva ned värmen i ett rum eftersom ju luften cirkulerar i huset. Då måste du stänga dörren där du ska spara el och du får ett kallt och otrevligt rum där knappast någon vill vistas. Och att skruva ned värmen överlag är inte roligt, inte utan golvvärme iaf. Någon skrev om 18 grader inomhus och det tycker då jag inte är roligt, i synnerhet inte om golven är dragiga. Ofta är det då 16-17 grader på morgonen och det är långt ifrån mysigt.
    jag skulle säga att 45.000kr är ganska normala driftskostnader om man slår ut det över året= 3.750kr/mån i snitt.

    bara en pall pellets kostar 8-10.000kr och det behövs 1-3st/år om man har det...
Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?