• Anonym

    Muskelryckningar under flera år

    Det hela började med att jag var ordentligt deprimerad. Efter någon månad började det rycka i båda underarmarna, dessa muskelryckningar gick efter en period vidare ned till båda låren för att sedan hoppa runt över hela kroppen. Tillslut ackompanjerades detta också av i stort sett oavbrutna muskelryckningar i vaderna och detta har jag nu levt med i snart tre år. I början tänkte jag att det säkerligen berodde på hur dåligt jag hade mått psykiskt, men när jag började må bra igen så kom en gnagande oro för ALS och MS smygande. Jag gick till min läkare efter ca ett år och sa precis som det var; jag har oavbrutna muskelryckningar i vaderna. Resten av kroppen rycker också, men jag kan uppleva att det styrs av mitt allmänna psykiska tillstånd, d.v.s. när jag är stressad och nedstämd så rycker det så pass mycket att jag störs av det, men när jag känner mig harmonisk och lycklig så rycker det i stället betydligt mindre. Jag kunde också känna precis som många andra att det hela blev värre av dålig sömn, koffein och alkohol. Han konstaterade att jag knappt var halvvägs till femtio och att det inte finns någon historia av dessa sjukdomar i min familj. Sen böjde han på mina knän och testade reflexerna. Känner jag mig svag? Nej. Har jag ont i musklerna? Nej. Rycker det även när jag spänner musklerna? Nej. Har jag några problem utöver muskelryckningarna? Nej. Han lovade därefter att det absolut inte var något farligt, men sa att jag ändå kunde få en remiss om jag fotfarande var orolig, eftersom oron i sig kan var väl så tung att bära. Jag kände mig trygg i hans bedömning och tackade nej till remissen. Jag tänkte att "det här går nog över snart", men nu har det gått två år till! Läget är oförändrat. I stort sett oavbrutna muskelryckningar i vaderna och resten av kroppen verkar jobba efter stressnivån. Jag har inte ont, har inga problem med varken motorik, vikt, kramper, tal, balans, minne eller svaghet och är i bättre fysisk fom än för tre år sedan. Men ingenting händer, det blir aldrig bättre. Finns det månne någon annan som upplevt något liknande och bör man kanske ta den där remissen i alla fall? Vore det ALS eller något annat farligt så vill jag tro att det hade visat sig över en period på tre år?

  • Svar på tråden Muskelryckningar under flera år
  • MizzTez

    Eftersom det är mitt i natten och min hjärna är i koma så ska jag bara posta lite länkar åt dig! Vet inte om du provat det tidigare men annars gör ett försök!! Kan skriva mer i morgon..

  • Anonym

    Det låter inte som ALS.
    Det låter som benigna fascikulationer och är jättevanligt.Det kan vara så att du kommer ha såna hela livet. Det är inte farligt.
    Har du behållit vikten, inte noterat någon muskelförtvining och inte blivit muskelsvag kan du vara helt lugn.
    Du har kloka funderingar då du inser att det inte är ALS med tanke på att du inte försämrats på 3 år.
    Är du orolig går du till husläkaren, han knackar dina reflexer och kanske kittlar dig under fötterna och förklarar förhoppningsvis sedan att du inte har ALS. I värsta fall skickar han en remiss till en neurolog som kommer säga ungefär samma sak, men det bästa vore för dig att du blir undersökt på vårdcentralen, om du känner det behovet. Det spar dig kostnaden för ytterligare ett läkarbesök och det spar vården en del pengar också.

    Om muskelryckningarna är kraftiga, såsom att du spiller ut ett vattenglas eller inte kan kontrollera benet exempelvis, då behövs en läkarbedömning. Är det små ryckningar som knappt kan ses eller att det ser ut som om muskeln "spelar" under huden, låter det som fascikulationer och inget annat.

    Vid ALS hittar en läkare oftast kroppsliga tecken på sjukdomen såsom reflexskillnader, muskelförtvining, ökad eller förlust av tonus i muskeln (spändhet i muskelns så att säga).

    Har du mycket vadkramper / sendrag kan du fråga husläkaren om du ska pröva magnesiumtebletter för att se om det blir bättre.

    I övrigt kan du vara lugn.     

  • Anonym (utbildad)

    Det låter inte som ALS.
    Det låter som benigna fascikulationer och är jättevanligt.
    Det kan vara så att du kommer ha såna hela livet. Det är inte farligt.
    Har du behållit vikten, inte noterat någon muskelförtvining och inte blivit muskelsvag kan du vara helt lugn. Du har kloka funderingar då du inser att det inte är ALS med tanke på att du inte försämrats på 3 år.

    Är du orolig går du till husläkaren, han knackar dina reflexer och kanske kittlar dig under fötterna och förklarar förhoppningsvis sedan att du inte har ALS. I värsta fall skickar han en remiss till en neurolog som kommer säga ungefär samma sak, men det bästa vore för dig att du blir undersökt på vårdcentralen, om du känner det behovet. Det spar dig kostnaden för ytterligare ett läkarbesök och det spar vården en del pengar också.

    Om muskelryckningarna är kraftiga, såsom att du spiller ut ett vattenglas eller inte kan kontrollera benet exempelvis, då behövs en läkarbedömning. Är det små ryckningar som knappt kan ses eller att det ser ut som om muskeln "spelar" under huden, låter det som fascikulationer och inget annat.

    Vid ALS hittar en läkare oftast kroppsliga tecken på sjukdomen såsom reflexskillnader, muskelförtvining, ökad eller förlust av tonus i muskeln (spändhet i muskelns så att säga).

    Har du mycket vadkramper / sendrag kan du fråga husläkaren om du ska pröva magnesiumtebletter för att se om det blir bättre. I övrigt kan du vara lugn.    

  • SaÖr

    Jag har haft samma symptom i snart 2 år som du beskriver här.

    Hade leversjukdom HCV tidigare under många år som resulterade att min lever är nästan slut (cirros) samt åldersdiabetes... Kan muskelryckningarna bero på dessa?

Svar på tråden Muskelryckningar under flera år