• Sixxty

    Jag satte igång brandlarmet!

    Har du verkligen aldrig varit med om att brandvarnaren börjar tjuta när du lagar mat? Tycker det händer titt som tätt här hemma. Jag viftar med en tidning framför den tills den slutar tjuta och tänker inte mer på det se. Orolig skulle jag bara bli om den börjar tjuta och jag inte vet orsaken till det.

  • Sixxty
    Anonym (ts) skrev 2012-03-25 11:18:10 följande:
    Oj vad många som verkar vara med om tjutande brandvarnare ofta och kommer med snäsiga svar! Jag tycker själv att en tjutande brandvarnare SKA vara något allvarligt, det är väl det dem är till för? Hade jag tex hört grannens brandvarnare gå igång hade jag blivit jätteorolig, många av er verkar ju bara tänka "äh de steker nog bara pannkakor!". Anledningen till min panik var väl att jag blev stressad över att få tyst på eländet så fort som möjligt just för att jag inte vill skrämma grannar eller få hit brandkåren. Ni verkar inte ha förstått innebörden med brandvarnare :) 
    Brandvarnaren tjuter när den känner rök. Den kan inte avgöra om situationen är allvarlig eller inte. Jag har varit med om att brandvarnare gått av när någon blåst ut ett ljus i närheten. Innebörden av att ha en brandvarnare är att man ska bli varnad om det är rök i bostaden vilket t ex matos kan vara. Sen är det upp till innehavaren av bostaden att avgöra om det föreligger någon fara eller inte. Det kan inte brandvarnaren göra.

    Att en brandvarnare tjuter trots att det inte brinner "på riktigt" är ingen ovanligt. Din reaktion står inte i proportion till vad som hände. En brandvarnare som tjuter pga ett muffinsbak går inte att jämföra med en vithajsattack. Det ena är livsfarligt det andra är irriterande.
Svar på tråden Jag satte igång brandlarmet!