• Hoppentoss

    Vinranka i växthus= Problem?

    Hej!
    Jag har fått ett nytt växtrhus och tänkte ha en vindruveplanta i ena hörnan.

    En granne kom in till mig och avrådde mig bestämt.
    Orsaken var att vinplantan skulle roppa på både av kondens och klet.

    Ni som har vindruver i växthuset, vad tycker och tänker ni om det?

    Är det olika på olika plantor?

    Kram på er alla

  • Svar på tråden Vinranka i växthus= Problem?
  • TaSe

    "roppa på både kondens och klet"?

    Jag förstår inte?

    Jag har en vindruvsranka i växthus. Ca 15 år gammal. Funkar utmärkt.
    Har en annan med andra druvor på söderväggen, den växer som ogräs och get söta goda druvor!

  • Hoppentoss

    Tack..

    Hon beskrev det som stora problem...

    Vilket gjorde mig ledsen då jag verkligen sett framemot egna vindruvor.
    Så tack...

    Hoppas fler kan berätta så jag kan ta ställning på hur jag skall göra.

  • TaSe

    Men om det nu skulle vara så, så kanske du har en södervägg du kan plantera på ändå? Våra druvor som står ute är vansinnigt goda! Bättre än vilken köpe-druva som helst!

  • Hoppentoss
    TaSe skrev 2012-03-25 22:20:46 följande:
    Men om det nu skulle vara så, så kanske du har en södervägg du kan plantera på ändå? Våra druvor som står ute är vansinnigt goda! Bättre än vilken köpe-druva som helst!
    Jag kommer lösa det  der verkligen fram emot dem denna sommar.
  • Ramborg

    Vi har vindruvor i växthus och det blir jättegoda druvor. Det droppar lite kondens men det stör inte. Sen är vi lite slarviga med att ta ner de sista druvorna så de rasar ner när de är övermogna, och då blir det ju kletigt såklart men är ju vårt eget fel. Det godaste är att pressa druvjuice och frysa, det är helt ljuvligt att ta ett glas sommarsmak till frukosten en grå februarimorgon!

    Jag tycker du ska plantera vindruvorna, och om de stör dig så tar du bort dem helt enkelt!


    42.
  • Diablo

    Jag hade en jättefin ranka i mitt växthus, det enda problemet var egentligen att den var så aggresivt växande så jag tyckte den tog för stor plats. Ställ den på kortsidan eller i hörn, har du tur slipper du vattna när rötterna tar sig ut utanför växthuset.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • MammatilltvåN

    Vi har en vinranka i vårt växthus som är ca 12 år (är osäker då den stod där när vi köpte huset) och det enda som är lite jobbigt är att den växer jättefort och blir superstor och "tar över" hela växthuset... Men vindruvorna blir supergoda, har gjort eget dessertvin två år i rad som blivit riktigt gott, dock väldigt starkt!
    Vi är inte heller så duktiga på att plocka bort övermogna klasar, därför blir det kladdigt, men som ovan sa, det är ju vårt egna fel... 


  • Pimpinellan

    De enda problemen är att den blir så rackarns stor att man måste linda runt rankorna i taket och att vi får lite väl många vindruvor! Men det löser vi genom att ge bort massor! Glad

  • BlommanFörDagen

    Hej!

    Jag tycker absolut du ska satsa på en vinranka i växthuset. Vi har haft vår i snart 10 år och det är helt undebart att kunna sitta därinne och bara sträcka ut handen efter solmogna druvor...

    Att den avger mycket kondens och skräpar ner tycker jag inte är något större problem. På hösten fäller den alla löv men vi brukar städa upp det mesta, det som trillar sen under vintern tar vi bort på våren.
    Visst blir rutorna lite smutsiga där druvan har klättrat men det tvättar vi också bort på våren.

    Det blir en del kondes på rutorna, men se till att du har vädringsluckor på växthuset, jag brukar även lämna dörren öppen på sommaren så luftas det bra.

    Det är helt klart värt det lilla "extra städjobbet".

    Lycka till!!

  • dazazz

    Får jag lov att låna tråden när där redan finns vindruvefolk? :) Det är så att vi hade ett växthus innan med en vindruveplanta i men förra vintern rasade växthuset ihop och vi kommer inte sätta upp något nytt så nu hänger den bara över en tafflig spalje och det blir liksom ingenting... Nu funderar jag på om det går att flytta vindruveplantan till en stor kruka på altanen? Där skulle den kunna klättra och skulle även få lä. Eller är det dumt att ha den i kruka?

    Till ts kan jag säga att det var underbart med den i växthuset, den blev dock jättestor och skuggade allt annat, så om det är en solig plats är det säkert bara positivt men på en skuggig plats är det kanske dumt att skärma av solen mer än nödvändigt...

  • Dexter dot com

    Jag har en vinstock i växthuset och upplever inga problem alls. Jag beskär den iof hårt så det inte blir en djungel där inne och den skuggar växthuset utmärkt.

Svar på tråden Vinranka i växthus= Problem?