• Anonym (Stressad)

    Bli med barn och inte föra över allergierna.

    Hej

    Jag är snart 27 år, sjukskriven sedan tre år tillbaka och har varit kraftigt allergisk hela mitt liv. Jag har dessutom astma, atopiskt eksem, fibromyalgi, är infektionsbenägen och har nu senast fått information om att jag antagligen har endometrios eftersom att jag fått cystor på äggstockarna då och då. Det sistnämnda innebär att min gynokolog sagt till mig att jag inte bör vänta för länge med att skaffa barn.

    Jag har en fantastisk pojkvän sedan 5 år tillbaka och när vi fick höra att vi kanske bör tänka på barn snart beslutade vi oss för att gifta oss (av framtida vårdnadsskäl) och komma igång tidigare än vad jag nog hade tänkt mig egentligen.

    Om fyra månader gifter vi oss vilket innebär att vi sagt att vi snart ska börja försöka få barn.
    Men jag har panik.

    OM mina barn får mina helt värdelösa gener kommer jag ha dåligt samvete resten av mitt liv. Jag vill inte utsätta någon annan för ett liv på sjukhus och vårdinstanser. Finns det något man kan göra för att stärka immunförsvaret och minska riskerna för allergi innan och under graviditet, samt när barnet är fött?

     

  • Svar på tråden Bli med barn och inte föra över allergierna.
  • Allergiexperten

    Hej! Ärftlighet kan man inte göra något åt. Ditt framtida barn kommer troligen att ha en ökad risk för att utveckla allergier. Men det betyder inte att barnet med all säkerhet kommer att få allergier utan det är endast en ökad risk. 
    Är så varierad kost som möjligt, se till att få i dig folsyra och omega 3. Stressa inte och vistas ute i frisk luft varje dag. Ett absolut råd är att inte röka eller vistas i rökiga miljöer. 
    Sen tycker jag inte du har värdelösa gener utan du har bara oturen att vara drabbad av många sjukdomar, det är inte alls säkert på något sätt att ditt barn kommer att bli lika sjuk som du beskriver att du varit eftersom det är många faktorer som har betydelse då barn utvecklar allergier. Dessutom kan en graviditet göra att du mår bättre än någonsin tidigare.
    Lycka till hälsar Anitha 
      

Svar på tråden Bli med barn och inte föra över allergierna.