• alexan­der201­1
    Äldre 28 Mar 18:24
    2088 visningar
    2 svar
    2
    2088

    knottror i ansiktet, på ovansidan av armarna och låren, vad kan det vara?

    de är lite röd rodnat i ansiktet o som knottror(plitor) och nu de sista har det kommit lite lite på benen och på armarna över handlederna. han verkar inte ha ont av det men jag märker att de kan bli lite värre efter han har badat så idag bytte jag schampoo ifall han inte tål det och även tvättmedel och köljmedel till det allergivänliga eftersom hans farfar reagerar på tvättmedel.
    varken jag eller sambon har nån allergi o jag har prövat o smörja med idominsalva,lacobase repair och bepanthen men det tar inte bort det helt. det kanske lindras en stund o sen kommer tillbaka fast jag smörjer vid ungefär varje blöjbyte.

    bvc pratade om att det kan vara matallergi för ex ägg o fisk. han tyckte inte om fick för ca 1,5 månad sedan men nu gillar han det igen så det är nog inte det eftersom prickarna fanns mallan uppehållet o ägg? borde han inte få ont i magen då. OM det skulle vara matalllergi så borde väl magen reagera? han har inte ont i magen och har heller inte diareér eller är gasig dvs mer än vanligt.
    vad rekomenderar du? kan man allergi testa en 7 månaders? det kan heller inte vara mjölkprotein eftersom han har fått ersättning sen han var 1 månad. idag är han 7 månader.

    tack snälla för svar    

  • Svar på tråden knottror i ansiktet, på ovansidan av armarna och låren, vad kan det vara?
  • Äldre 30 Mar 18:56
    #1

    Hej! Utslag och prickar är vanligt hos spädbarn och i de flesta fall försvinner utslagen om man smörjer med cortison. Jag tycker du ska prova smörja med Mildison eller Hydrocortison morgon och kväll under en vecka. Försvinner inte utslagen så bör mjölkprotein tas bort men du skriver att barnet fått ersättning sedan 1 mån ålder. Ger du komjölksproteinfri ersättning så har barnet förmodligen någon form av allergi och ska då följas upp av barnläkare. Om du ger vanlig ersättning som innehåller mjölkprotein så byt i så fall ut den till exempelvis Althera.
    En del barn reagerar endast med hudbesvär när dom är känsliga för mjölkprotein och en del barn reagerar med besvär från magen. Man kan göra allergitest på huden på 7 månaders barn.
    Be en barnläkare undersöka barnet om han inte blir bra.
    Vänliga hälsningar Anitha   

  • alexan­der201­1
    Äldre 31 Mar 16:02
    #2


    såhär ser utslagen ut på kinden, rött lite uppbuktat med knottror på båda kinderna. jag vet att det är en dålig bild

    tack så mycket för svaret 
Svar på tråden knottror i ansiktet, på ovansidan av armarna och låren, vad kan det vara?