• Nidra
    Äldre 30 Mar 09:34
    2154 visningar
    14 svar
    14
    2154

    Måltider tvillingar 6,5 månader

    Hej!

    Har två grabbar på 6,5 månad som har kommit igång bra med att äta "riktig" mat, dvs inte flaska under dagtid. Det gick riktigt bra ett tag men nu har dom börjat krångla vid måltiden, det är bara gnäll och grin. Det börjar med att den ena gnäller och sedan smittar det av sig till den andre. Försöker uppehålla dom med leksaker så att dom inte tänker på att dom äter och det fungerar någorlunda. Hur har ni andra det kring måltiderna? Är intresserad av att veta hur ni gör med måltiderna under en dag, tider, vilken mat och mängd mm? Är lite osäker på om de får i sig tillräckligt, men de är ju hyffsat nöjda under dagen i alla fall. Har ni något bra matningstips för att måltiden ska flyta på?

  • Svar på tråden Måltider tvillingar 6,5 månader
  • Äldre 30 Mar 09:50
    #1

    Jag har en dotter på sju månader. Hon äter riktigt bra men även om hon ätit tex gröt tills hon inte vill ha mer så finns det plats för en halv eller en deciliter ersättning ändå. Det känns bra för mig att ge henne så mycket mat hon vill ha och så toppa med ersättning, då vet jag (tror jag) att hon får i sig det hon behöver.

    Det kanske är mer angeläget när man har tvillingar att få dem att sluta med flaska, jag vet inte. Men så gör jag i alla fall.


    42.
  • Äldre 30 Mar 10:04
    #2

    Tänker lite som ovan, varför så angeläget att sluta med flaska? Med tanke på deras beteende vill jag påstå att ni har introducerat fast föda på tok för snabbt och därför slår de nu "bakut" vilket är rätt vanligt. De behöver ju bröstmjölk/ersättning! De behöver inte fast föda. De ska däremot få vänja sig vid fast föda, vilket naturligtvis bör ske i långsamt tempo.

  • Äldre 30 Mar 10:07
    #3

    Ska säga hur vi har gjort också, har ammat fritt vid och mellan måltiderna och precis som ovan skrev "fyllt upp" det de ätit men då med bröstmjölk eftersom jag ammat. När de var så här små har de absolut inte ätit några större mängder fast föda och andra dottern återgick helt och hållet till amning när hon var 7 månader. Först vid 8-9 månader började hon äta lite större mängder mat, även om hon fortfarande ammade mycket ända till 11-12 månader. Amning/ersättning bör vara huvudfödan hela första året enligt gällande rekommendation. Att ha så bråttom att få bort ersättningen är med andra ord bara dumt och onödigt.

  • Nidra
    Äldre 30 Mar 10:20
    #4

    Glömde skriva att de får flaska när behovet verkar finnas, dvs när de ej verkar mätta. Men för det mesta så vill de ej ha flaskan och det tolkar jag som att de är mätta och nöjda. Krångel vid måltiderna, är vad jag har förstått, jättevanligt när man matar två på samma gång. Ja, det är stor skillnad när man har tvillingar, därför är jag tacksam av tips från tvillingföräldrar

  • Äldre 30 Mar 10:43
    #5
    Nidra skrev 2012-03-30 10:20:56 följande:
    Glömde skriva att de får flaska när behovet verkar finnas, dvs när de ej verkar mätta. Men för det mesta så vill de ej ha flaskan och det tolkar jag som att de är mätta och nöjda. Krångel vid måltiderna, är vad jag har förstått, jättevanligt när man matar två på samma gång. Ja, det är stor skillnad när man har tvillingar, därför är jag tacksam av tips från tvillingföräldrar
    Det är vanligt även om de inte är tvillingar, tror knappast det är mer vanligt bland tvillingbarn, varför skulle det? I synnerhet inte när ni introducerat så stora mängder fast föda så snabbt. De flesta barn reagerar med krångel vid måltiderna då... men jag kanske inte är berättigad att svara då eftersom jag inte är tvillingförälder...
  • Nidra
    Äldre 30 Mar 10:54
    #6

    Skogsvitter: Krånglet handlar inte om att de inte vill äta, utan mer om avundsjuka/bråk om vem som ska ha skeden, om du förstår mig rätt? Gnisslet leder till grin och de har svårt att koncentrera sig på att fortsätta äta, hoppas du förstår bättre nu. Jag kanske var otydlig förut...

  • Äldre 30 Mar 11:23
    #7

    Jaha då förstår jag bättre! Kanske går det lättare om de får äta själva? Med andra dottern använde vi oss uteslutande av BLW, dvs plockmat som hon fick äta själv med sina egna händer i egen takt. För henne funkade det mycket bättre än att mata henne. Då ger man inte puré utan de får stora bitar av tex potatis eller vad du nu gör, som de kan hålla själva i handen.

  • Nidra
    Äldre 30 Mar 11:43
    #8

    Intressant! Min ena pojke har inte fått tänder ännu? Behövs det, eller får dom i sig mat i alla fall? När kan man börja med smörgåsrån och dylikt? Det kanske kan hålla dom sysselsatta under matningen?

  • Äldre 30 Mar 12:35
    #9

    Nej de behöver inga tänder, bara det är mjuk konsistens på det de äter.

    Smörgåsråpn kan ni börja med nu om ni vill. Det smälter ju i munnen.

  • Äldre 30 Mar 12:41
    #10

    Prova majskrokar också, det håller min tös sysselsatt så jag hinner äta själv mellan skedarna.


    42.
  • Nidra
    Äldre 30 Mar 15:09
    #11

    Tack för tipsen! Ingen tvillingförälder som känner igen sig och har några tips? Att jag ska kunna hinna äta själv samtidigt som jag matar barnen är uteslutet

  • Äldre 30 Mar 22:02
    #12

    Hej

    Mina tvillingpojkar (som nu är 1½) åt smörgåsrån tidigt, från ca 4 månader. Utmärkt att pilla med under matningen. Senare har de också fått ärtor, majs och paprika (frysta grönsaker som går snabbt att tina och som de kan pilla på med själva). När båda vill ha samtidigt gäller det ju att vara lite snabb med matningen också :) Våra har alltid fått ha en egen sked att pilla med under matningen också.

    Ganska tidigt försökte jag föra in våra barn på"förskoletider". Frukost vid 6.30-7 (numer vid 7.30-8.00), mellis vid 9(detta mål har de slutat med) Lunch vid 11, mellis vid 14.30, middag vid 16.30 och kvällsmål innan läggdags.

    Vi gav alltid mat i den mängd de ville ha, och sedan ammade jag dem tills de blev mätta. Så småningom gav vi bara mat och ingen amning vid ett mål, och sedan minskade vi stegvis ned på att mata upp med amning tills alla mål bestod av mat. Jag tyckte att det kändes tryggt att mata upp med amning så att jag visste att de fick i sig näringen de behövde, och det var skönt att ta det hela stegvis.

    Hoppas att det löser sig med matsituationen. Lycka till med de små!   

        

              

  • fröken skywal­ker
    Äldre 19 Apr 07:25
    #13

    När mina var små hade vi lite samma problem. Bäst för mig gick det när jag satt vid kortsidan på bordet och hade ett barn på varje sida på långsidorna.

    Jag hade en tallrik till båda barnen och matade dem med samma sked. Då den ena "tuggade" matade jag den andre. Du kan ju också prova att ge dem en varsin sked som de kan leka lite med samtidigt som du matar. 

  • Äldre 19 Apr 19:54
    #14

    Våra är snart 11 månader nu. Jag gör så att jag har dem i matstolar framför mig och så matar jag dem med samma sked från samma tallrik. Oftast får dom en egen sked och/ eller lite plockmat samtidigt (majs, ärter, makaroner, brödbitar etc). Ska köpa tallrikar med sugkoppar under så att de mer och mer kan börja äta själva nu. Kan inte säga att matningarna funkar klockrent alltid, dock tror jag inte att det handlar så mycket om att de är två utan snarare olika utvecklingsfaser. Ibland har de inte tid att äta, och är otroligt lättstörda så att de tappar fokus och kniper då igen munnen. Och nu är de mer och mer intresserade av att äta själva ocg gillar inte så mycket att bli matade med sked, om jag ger dom med fingrarna samtidigt som de själva får plocka så funkar det jättebra. Sedan kan jag känna att det som gör det stressigt med två är att man är beroende av att ha nån form av rutin under dagen, för mat och sömn, annars blir det omöjligt. Och därmed är det ju måltider då den ena kanske inte är så sugen medan den andra äter bra. Vi har slutat helt med ersättning, gjorde det när de var 8-9 månader och det började flyta på tillräckligt bra med maten och de började med välling. Jag låter dem inte ha leksaker eller så när de äter, vill att mat ska vara mat. Vill de inte ha efter några skedar så plockar jag undan maten och så får de samma mat eller ett mellanmål 1-2 timmar senare beroende på hur mycket de ätit. 

Svar på tråden Måltider tvillingar 6,5 månader