• Anonym (orolig mamma)

    behöver hjälp för min 17 åriga dotter

    Jag har en 17 årig dotter som mår jättedåligt. Hon har tvångtankar, tics och sover knappt. Skolan går allt sämre. Hon får raseriutbrott och gråter mycket. Har mått dåligt fram o tillbaka hela sitt liv. Jag misstänker någon diagnos men hennes pappa nekat alla år till utredning. Flickan bott växelvis sedan 6-års ålder. Jag vill hon ska gå och prata och få hjälpmen hon vill inte o pappan säger inga problem finns-hon är bara lat! Eller så har jag problemenligt honom?
    Hon har haft det jobbigt hela livet med många flyttar och pappans o min osämja.
    Oavsett om hon har en diagnos eller inte så vill jag hon ska få hjälp men hon vill inte prata med någon. Vad kan jag göra för att hjälpa henne. Jag är alldeles rådvill? Jag har kämpat för denna flicka i många många år nu men aldrig blir saker bra,hon mår dåligt iaf.

    STORT HJÄLP

  • Svar på tråden behöver hjälp för min 17 åriga dotter
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter verkligen som om din dotter behöver få hjälp att må lite bättre. Eftersom det finns så mycket motstånd i din omgivning, både från ditt ex och dottern så tycker jag att du ska börja med att själv få stöd hur du ska gå vidare att framförallt motivera din dotter.
    Det bästa du kan göra är att ringa närmaste BUP och be att få komma dit för egen del för att se hur du kan hjälpa din dotter vidare. De kan hjälpa dig med hur du ska motivera henne att söka hjälp och också beskriva för dig vilken hjälp som finns att få.
    Du skulle hjälpa din dotter mycket genom att ta det initiativet.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (orolig mamma)

    Tack för svaret. Jag ska göra så.

Svar på tråden behöver hjälp för min 17 åriga dotter