• Jojohanna

    Sexkurs, cirkus eros

    Om ett par veckor skall jag och sambon gå en sexkurs i Stockholm. Har läst en del recensioner på cirkus eros hemsida men skulle vilja veta om någon här gått en sådan kurs och vad ni tyckte om den?

  • Svar på tråden Sexkurs, cirkus eros
  • P30
    Jojohanna skrev 2012-04-16 11:49:10 följande:
    Många av övningarna handlade om bekräftelse och vad för slags bekräftelse just jag eller min partner behöver för att känna kärlek. De delarna var vi redan på det klara med men ändå härligt att prata om det och att ge varandra bekräftelse. 
    Älskling, du skall få en bukett tulpaner till helgen! :)
    <3 
  • Jojohanna

    Igår testade vi något som förespråkas i kursen. Inte för att vi lärt oss det där, vi har alltid jobbat så men jag vill skriva om det för att jag inte tror att det är så vanligt.

    Igår kväll var jag jättetrött efter 90 minuters hård träning, mao inte så upplagd för sex. Sambon däremot var lite sugen. Jag fick ryggmassage av honom och frågade sen om jag kunde ge honom något, en avsugning t.ex. det vill han gärna så jag sög på honom en stund och blev naturligtvis sugen själv så då fick han komma in i mig en stund tills jag kommit och sen avslutade jag med handen åt honom.

    Så vart vill jag komma? Jo, gör det inte så komplicerat, hjälp varandra om inte båda har superlust så föder det ena ofta det andra! 

  • Anonym
    P30 skrev 2012-04-16 11:15:59 följande:
    . Två kvinnor var helrakade och två helt orakade.
    För att vi ska få ett vidare helhetsintryck - hur såg det ut hos männen, var de rakade?
  • Jojohanna
    Anonym skrev 2012-05-10 14:53:35 följande:
    För att vi ska få ett vidare helhetsintryck - hur såg det ut hos männen, var de rakade?
    Det var lite gott och blandat där också, ett par helrakade, ett par rakad pung och resten fullt behårade
  • Anonym

    Är det att man har sex (med sn partner då antar jag) också inför varandra?

  • PrimitivMan

    Vad är målsättningen med kursen egentligen? Vad förväntas man uppnå?

    Konceptet låter flummigt i stil med sensitivetsträning. Tjoho lite öppenhet och frigörelse från normer så ordnar sig alla problem.

    Finner tanken närmast lite motbjudande men så är jag heller inte mycket för nakenhet om det inte är för sexuella ändamål. Gruppsex etc fine, men tanken att gå en kurs där man av några velour fjantar skall lära sig hitta sin partners g-punkt inför ögonen på ett gäng andra människor känns inte direkt lockande.

    Man behöver inte gå någon kurs för att vidga sina gränser. Hur auktoritetsstyrd får man bli? Skall man behöva ha ledning för att utforska de mest privata aspekterna i livet. Tacka vet jag trial-and-error som inlärningsprincip.

    Jag tror definitivt att en sådan kurs är olämpligt om man har en hämmad partner som man vll få att släppa sina hämningar. Skulle inte ens förslå det. Skulle möjligtvis acceptera att följa med på en sådan kurs om det var den hämmade partnern som själv föreslog det. Det är trots allt intressantare par-aktivitet än en bugg kurs .


    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Anonym (Kille)

    Måste fråga ni som gått kursen. Hur pass mycket fokus låg på tekniker och saker man kunde göra på killar också?

    Vad jag har förstått så är mycket fokus lagt på den kvinnliga njutningen, hur man gör med tjejen så att säga. Men mindre del på killen.  

  • P30
    Anonym skrev 2012-05-13 12:09:25 följande:
    Är det att man har sex (med sn partner då antar jag) också inför varandra?
    Det beror ju för det första vad man kallar sex, men det är ju inget uppvisningssex mellan deltagarna om man säger så. I slutet av kursen finns tillfälle till att ha sex med varandra om man vill, men man kan lika gärna ge varandra nackmassage.

    Fokus på kursen är ni två i paret. Det är mycket ögonkontakt och när man fokuserar på sin partner är det egentligen rätt ointressant vad de andra gör runt om. Skall båda ha ögonkontakt och den ena skall titta på andra istället tror jag inte det blir en bra kurs för någon i paret. Så ja - jag tror att andra hade sex under kursen, men jag vet inte vilka och på vilket sätt. Vi hade det, oavsett vilken definition man har. 
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • P30
    PrimitivMan skrev 2012-05-13 13:23:25 följande:
    Vad är målsättningen med kursen egentligen? Vad förväntas man uppnå?

    Konceptet låter flummigt i stil med sensitivetsträning. Tjoho lite öppenhet och frigörelse från normer så ordnar sig alla problem.

    Finner tanken närmast lite motbjudande men så är jag heller inte mycket för nakenhet om det inte är för sexuella ändamål. Gruppsex etc fine, men tanken att gå en kurs där man av några velour fjantar skall lära sig hitta sin partners g-punkt inför ögonen på ett gäng andra människor känns inte direkt lockande.

    Man behöver inte gå någon kurs för att vidga sina gränser. Hur auktoritetsstyrd får man bli? Skall man behöva ha ledning för att utforska de mest privata aspekterna i livet. Tacka vet jag trial-and-error som inlärningsprincip.

    Jag tror definitivt att en sådan kurs är olämpligt om man har en hämmad partner som man vll få att släppa sina hämningar. Skulle inte ens förslå det. Skulle möjligtvis acceptera att följa med på en sådan kurs om det var den hämmade partnern som själv föreslog det. Det är trots allt intressantare par-aktivitet än en bugg kurs .
    Jag brukar ju gilla det du skriver, det brukar vara balanserat och välgenomtänkt. Här tänker vi inte lika och det är förstås ok, du får känna precis hur du vill...

    Men - utbildning via trial & error - vilka saker i din jobbsfär har du valt bort en kurs för att det är effektivare att lära fel, förstå det på rätt sätt, korrigera dig själv och koma fram till den bästa lösningen. Jag har flera sådana saker i mitt jobb: sådant som inte är tillräckligt viktigt för att gå på kurs för att lära sig. Att cykla, åka skidor eller spela golf är ju alla saker som man kan lära sig med eller utan kurs eller instruktör. 

    Jag har lärt mig åka skidor utan instruktör, min mamma visade mig de första tre gångerna i backen när jag var sju och 30 år senare gick jag min första skidskola. Jag önskar att jag hade gjort det förut. Varför, jag kunde ju åka skidor innan. Om du frågar mig bland de bättre i backen. Jag har jobbat i Åre och åkt rätt mycket skidor. Och ändå utvecklades jag mer på en timmes skidskola än de senaste 15 åren i backen.

    Är det möjligt att det kan vara liknande för par som går en kurs i sex? Att andra människor kanske kan saker om sex som är svåra att läsa eller knulla sig till och där man faktiskt kan få en förändring i sitt sexliv bara genom att göra annorlunda?

    Jag förstår att du är skeptiskt, kanske till och med rädd även om du förstås aldrig skulle erkänna det för någon annan. Att vara naken i grupp och utföra de andra övningarna är något som väldigt få människor är bekväma med - och är man det kommer man att lära sig mindre.

    Personligen brukar jag normalt ha en lite mer laid-back inställning till sådant jag själv inte har erfarenhet av än att kalla folk velourfjantar (särskrivet iofs). Men jag tror faktiskt inte att kursen är till för alla och jag tror att man behöver vara öppen, våga vidga sina gränser, våga testa sådant man är rädd för (och som man då ofta är hånfull emot). Alla är inte det och det är helt OK. Man kan säkert ha ett nästan lika fantastiskt sexliv utan som med kursen. För en del betyder den väldigt mycket, för en del ger den bara några ahaupplevelser och nya sätt att tänka.

    Jaja, över till dina konkreta frågor då:

    Målsättningen med kursen (har inte kursmaterialet här så det blir förmodligen inte korrekt) är att få nya perspektiv på sex. Många fastnar i positioner, syn på sex (att det skall gå fort, vara våldsamt, ömt eller vad det nu är) och man får pröva på flera tankar kring detta. Vissa saker gör man på kursen andra saker får man i läxa.
    För mig personligen har jag aldrig lockats av tankar på det jag trodde vara tantra. Att knulla i fem timmar utan att få komma låter inte speciellt kul. Nu var ju det så att jag inte hade förstått grejen alls, inblicken i det gav en massa mersmak och vårt sexliv har breddats ordentligt efter kursen, vi bröt ganska många mönster, flera av dem som vi inte ens hade identifierat som mönster.

    Vad förväntas man uppnå?
    Det finns inga konkreta mål som alla skall uppnå, det är väl rätt givet? Alla kommer dit med olika förutsättningar och erfarenheter i bagaget. Det fanns flera som bara hade haft sex med sin nuvarande partner och sådana som vi - swingers. Att tro att vi olika kategorier skall få ut exakt samma sak av en kurs är ju inte speciellt genomtänkt. Det man förväntas uppnå är det jag beskrev i förra stycket - att identifiera mönster som man behöver bryta för att få större omfång och dynamik i sitt sexliv, att lära sig nya tekniker för många aspekter i sex, att fundera på hur man visar och vill bli visad kärlek, uppskattning eller att man vill knulla och mängder av andra saker. Man kan se det som en introduktionskurs där man lyfter på locket till tio, tjugo ämnen. När det gäller en del av dem känner man att det här är inget för oss. När det gäller andra känner man wow, det här kommer vi att använda tillsammans och med några: det här vill vi utforska mer, på egen hand eller på kurser.

    Hur auktoritetsstyrd får man bli?
    Man får bli så auktoritetsstyrd som man vill. Jag är egen företagare för att jag inte gillar att ha någon som bestämmer över mig. Det är inte så svårt att läsa att du har svårt för auktoriteter om du inte ens kan tänka dig att gå på en kurs där någon visar ett smörgåsbord av tekniker där du garanterat inte vet allt, då behöver du förmodligen behandling.

    Jag tror inte att det står någonstans i tråden att detta är det enda sättet att bli bättre som knullis. Du får gärna citera oss där i så fall. Men att man blir bättre av att gå en kurs tror jag faktiskt alla som gått den håller med om. Du får tro vad du vill.

    Jo, det här var en bättre kurs för sexlivet än buggkursen vi också gått tillsammans. Däremot blev vi bättre på att dansa bugg efter den än efter denna kurs. Att den som är mindre hämmad måste föreslå kursen tycker jag verkar direkt dumt. Jag vet inte hur duktig du är på att kommunicera i ditt förhållande, men vill man utvecklas sexmässigt är det väl lämpligt att den som vill gå kursen tar upp det och den andre får fundera på det.

    På vår kurs skulle jag säga att minst hälften av paren hade en part som hade blivit övertalade/utmanade av sin partner att gå. De var rädda både innan och under kursen. Och generellt tror jag att man kan säga att det var de som vann mest på kursen. I de flesta par finns en som är blygare/räddare/mer bekväm. Det är ganska få av dem som vill bli ännu blygare/räddare/mer bekväm - det där handlar ju ofta om rädsla. Enda sättet att bli bättre på det området är att utmana sig och sin partner. Om man gör det på kurs eller inom sovrummets väggar är förstås upp till var och en. Fast jag känner mig rätt säker på att i de flesta förhållanden blir svängrummet mindre och mindre med åren, man slutar utmana varandra, man slutar testa nya saker. Skälet är dels att man tycker man har testat allt och dels att man blir bekväm, fastnar i mönster.

    Fundera på, ärligt talat, hur har ert sexliv förbättrats markant det senaste året? Vilka nya tekniker har ni tagit till er? Hur många nya orgasmer har ni lärt er tillsammans? Vad har ni experimenterat med som ni aldrig gjort förut?

    Efter att ha gått en sådan här kurs handlar det om mer än tio saker i alla fall. För alla vanliga människor är det en revolution efter tio år tillsammans.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • P30
    Anonym (Kille) skrev 2012-05-13 15:51:39 följande:
    Måste fråga ni som gått kursen. Hur pass mycket fokus låg på tekniker och saker man kunde göra på killar också?

    Vad jag har förstått så är mycket fokus lagt på den kvinnliga njutningen, hur man gör med tjejen så att säga. Men mindre del på killen.  
    Jag vet inte var du fått den uppfattningen ifrån. Jag är ju kille (eller snarare karl vid det här laget...) och jag kan nog säga att min sambo lärde sig fler moves som jag kan njuta av snarare än tvärt om. Jag kan tvärt om känna mig lite, lite besviken att jag inte fick lära mig lika mycket om henne som hon om mig, i alla fall i ett specifikt område.

    Annars är det väldigt jämlikt. Man växlar hela tiden mellan mannens, kvinnans och parets njutning. Jag är tveksam till att någon på kursen uppfattade att kvinnans njutning var i centrum på något sätt.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
Svar på tråden Sexkurs, cirkus eros