• sharatec

    Kontakt med moderatorer

    Ett kort förslag: Ta bort den jobbiga omvägen för att lämna åsikter/ställa frågor om modereringar (att man ska maila supporten) - det fyller ingen annan funktion än att användarna inte orkar engagera sig, vilket jag inte gärna vill tro är själva tanken.

    Ge moderatorerna egna konton istället för det kollektiva moderatorskontot, så att man helt enkelt kan kontakta dem via PM. Kontona ska givetvis (om det mot alla odds behöver nämnas) inte kunna kopplas till moderatorns verkliga identitet.

    Kom igen, såga mig! :)

  • Svar på tråden Kontakt med moderatorer
  • La Lola

    De har väl redan egna konton?


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sharatec
    La Lola skrev 2012-04-05 21:52:50 följande:
    De har väl redan egna konton?

    Förmodligen jag som är puckad, då. Det är inte omögligt. Skäms

    Tänker på exempelvis www.familjeliv.se/Forum-4-119/m64303464.html som slutmodereras med ett helt halsbrytande inlägg som visar sig vara gjort av någon sorts kollektivt konto som man inte ska PM:a.
  • La Lola
    sharatec skrev 2012-04-05 21:57:59 följande:
    Förmodligen jag som är puckad, då. Det är inte omögligt. Skäms

    Tänker på exempelvis www.familjeliv.se/Forum-4-119/m64303464.html som slutmodereras med ett helt halsbrytande inlägg som visar sig vara gjort av någon sorts kollektivt konto som man inte ska PM:a.
    Jo men det är ju just för att en moderator inte ska behöva ta en diskussion eller dyl privat i sin inbox.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sharatec
    La Lola skrev 2012-04-05 21:59:48 följande:
    Jo men det är ju just för att en moderator inte ska behöva ta en diskussion eller dyl privat i sin inbox.
    Vilket är precis vad jag lobbar för en ändring av. (Jag menar dock inte att de nödvändigtvis ska vara skyldiga att svara på varje PM, men möjligheten borde finnas.)
  • La Lola
    sharatec skrev 2012-04-05 22:01:23 följande:
    Vilket är precis vad jag lobbar för en ändring av. (Jag menar dock inte att de nödvändigtvis ska vara skyldiga att svara på varje PM, men möjligheten borde finnas.)
    Fast varför är det så viktigt? Moderatorerna har ju möjlighet att diskutera en anmälning o bestämma åtgärd innan de tar ett beslut.

    Sen att folk inte orkar kontakta supporten...ja det är ju inte moderatorernas problem egentligen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sharatec
    La Lola skrev 2012-04-05 22:06:10 följande:
    Fast varför är det så viktigt? Moderatorerna har ju möjlighet att diskutera en anmälning o bestämma åtgärd innan de tar ett beslut.

    Sen att folk inte orkar kontakta supporten...ja det är ju inte moderatorernas problem egentligen.

    För att det är smidigare.
  • La Lola
    sharatec skrev 2012-04-05 23:04:02 följande:
    För att det är smidigare.
    Det är möjligt men har du tänkt på allt onödigt tjafs som en enskild moderator måste ta?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sharatec
    La Lola skrev 2012-04-05 23:05:12 följande:
    Det är möjligt men har du tänkt på allt onödigt tjafs som en enskild moderator måste ta?

    Jo, jag övervägde det. Därför vill jag inte att det ska finnas en plikt för moderatorer att svara på alla inlägg.
  • HexaFlexagon

    Det är ju konstigt att det fungerar på många andra sajter. Där kan moderatorerna gå in i tråden och tala om varför ett inlägg tagits bort och det går att diskutera med moderatorn via PM också. FL är en väldig speciell sajt i det avseendet för här tycks inställningen vara att medlemmarna är mer eller mindre korkade eller rent allmänt besvärliga. Inte konstigt om medlemmarna lämnar sajten.
    Jag förstår inte heller att trådar som diskuterar t ex modereringen stängs så väldigt snabbt. Vill man inte ha någon diskussion om saken? Vill man inte förbättra sajten? Senast idag stängdes två såna trådar.
    Nåja, det är i alla fall den bild som jag fått efter några månader här. Kan förstås vara fel.

  • Grätchen

    Visst fanns väl möjligheten att diskutera ett ärende i " slutna dialoger" för något år sen?

  • La Lola
    Grätchen skrev 2012-04-05 23:21:18 följande:
    Visst fanns väl möjligheten att diskutera ett ärende i " slutna dialoger" för något år sen?
    Japp fast jag tror att det är längre sen än 1 år sen som möjligheten försvann?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pripps Vichy

    Tycker egentligen det är fegt av moderatorer att inte våga eller orka ta en diskussion med den som fått en varning och vill veta varför. Det ryktas ju att en del får sina inlägg borttagna för minsta lilla, medans andra kan/får vara hur otrevliga som helst utan varning. Jag tycker att när man får en varning ska det också finnas en förklaring till varför, personligt skriven av moderatorn, om de nu inte kan/vill eller orkar/vågar ta en diskussion.

Svar på tråden Kontakt med moderatorer