• Äldre 6 Apr 11:05
    2401 visningar
    1 svar
    1
    2401

    Adrenalinpenna, borde vi inte ha fått en tidigare?

    Hur är egentligen reglerna & praxis kring det här med adrenalinpennor?

    Jag tycker vi borde ha fått pennor för länge sen, men vi har fortfarande inte fått nån.  Anledningen till varför jag anser att vi borde ha fått pennor är att vårt ena barn är allergisk mot alla former av nötter, jordnötter och mandlar (och sen en massa annat) och vårt andra barn är allergiskt mot skaldjur och svullnar upp i ansikte och hals om man han får i sig skaldjur av misstag, även han har fler allergier.

    Senast igår åkte vi till akuten med nötallergikern efter att påskgodis innehållit nötter. Frossa, kräkningar, svullnad och astmaanfall som reaktion på nötterna. Inte heller nu kunde barnläkaren på akuten skriva ut en adrenalinpenna. 

    Hur dåliga måste barnen bli innan man får en penna. Nästa misstag kanske kostar nån av dem livet (tog 20 min för ambulans att komma med blåljusen på).

     


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Adrenalinpenna, borde vi inte ha fått en tidigare?
  • Äldre 9 Apr 19:07
    #1

    Hej! Det finns olika typer av allergiska reaktioner och inte så många reaktioner är livshotande trots att symtomen kan tyda på det. Barnallergologerna rekommenderar adrenalinspruta (penna) när man risk för livshotande allergi. Då skrivs en adrenalinpenna ut och föräldrar och barn får lära sig hur man hanterar sådan penna.
    Även om man har en nötallergi behöver den inte vara livshotande, däremot finns analysmetoder som kan visa på om man har just en livshotande allergi.

    Mitt råd är att du antingen direkt bokar tid hos barnläkare eller kontaktar din husläkare och ber att få en remiss till barnläkare för utredning av dina barns allergier så du kan känna dig trygg med att ditt barn har rätt behandling om nya allergiska reaktioner skulle uppkomma. 
    vänliga hälsningar Anitha   

Svar på tråden Adrenalinpenna, borde vi inte ha fått en tidigare?