• Anonym (Obehö­rig lärare­)
    Äldre 6 Apr 19:48
    17501 visningar
    51 svar
    51
    17501

    Hur mycket högre lön kan man få som behörig lärare?

    Jag är utbildad lärare, men har ingen examen. Det saknas några poäng bara för att bli behörig. Men trots detta så har jag jobbat i 7 år som lärare. I dagsläget har jag en månadslön på 23000:-. Tanken är att jag ska försöka få klart min examen innan hösten. Hur mycket högre lön kan man tänka sig att en examen innebär i praktiken?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-06 20:37
    För att förtydliga: det handlar alltså om samma kommun, samma jobb. Så utgångspunkten är 23000:- som obehörig. Hur mycket kan det tänkas höjas av ett examensarbete? Jag ska alltså inte byta kommun/jobb.

  • Svar på tråden Hur mycket högre lön kan man få som behörig lärare?
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 20:35
    #7
    Karlstadtös skrev 2012-04-06 19:51:37 följande:
    Jag har jobbat i 11 år och har 23000 kr i månaden.

    I vilken kommun jobbar du? (Jag tänkte på ditt nick, så känns det som att du också jobbar i Värmland?)
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 20:41
    #9
    mammatill6 skrev 2012-04-06 19:51:18 följande:
    enbekant blev färdig lärare för två åre sedan. Hon fick en ingångslön på 26000:-. Bytte tvjänst efter ett år och fick 2000:- mer.

    Det var ju inte så mycket svar på just min fråga...
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 20:43
    #10
    Anonym (Fackligt ombud) skrev 2012-04-06 20:01:32 följande:
    Medel-lönen i Sverige är drygt 26000 kr. Hur pass hög lön du kan få beror på var du bor i landet. Ingångslön i min kommun är 22340 kr och de som tjänar mest runt 33000kr. Vilken slags lärare du är spelar in på lönen. I min kommun anställs ingen som är behörig tills vidare. Med tanke på legitimationen så kommer du att tjäna på att ta dina sista poäng. (joBbar afckligt fem dagar i veckan för Sveriges största Lärarförbund, Lärarförbudet, så jag har lite koll på detta )

    Anställer de bara obehöriga då? ;) Antar att du menar tvärtom. Jag har ingen tillsvidareanställning heller, men ett vikariat som troligtvis kommer att förlängas.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 21:08
    #12
    mammatill6 skrev 2012-04-06 20:44:34 följande:

    Var inte frågan hur mycket högre man kan få?  Du tjänade nu, en nyutbildad där vi bor kan få runt 26 i ingångslön.Sen varierar det beroende på var du bor förstås.
    Hur mycket högre JAG kan få utifrån den lönen jag har idag. Ingångslön är egentligen ganska irrelevant i sammanhanget, eftersom det varierar stort beroende på kommun.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 21:13
    #14
    Anonym skrev 2012-04-06 21:11:01 följande:

    liks svårt för nån att veta hur lönen för en examinerad ser ut där du bor....

    Jo, iofs. Men jag tänkte om någon kanske hade varit i samma situation som mig och som hade fått högre lön efter uttagen examen.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 21:16
    #16
    Karlstadtös skrev 2012-04-06 21:14:00 följande:
    Jag har jobbat i flera olika kommuner, just nu har jag terminsvik i Munkfors. blev uppsagt 2007 pga arbetsbrist och har bara haft vik sen dess.

    Har du någon koll på vilken/vilka kommuner som ligger bra till lönemässigt i Värmland? Jag tror jag jobbar i en av de kommunerna i Värmland som ligger ganska lågt i löner. (Arvika)
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 08:45
    #21
    Indianica skrev 2012-04-06 23:28:56 följande:
    Min svägerska är iofs förskollärare som läste till någon slags kombinerad förskollärare och mot lägre åldrar, hon höjde sin lön med ett par tre tusenlappar efter examen, men hon fick kämpa rätt hårt för det med sin arbetsgivare och hon har även en mindre chefsposition på sitt arbete. Tror hon hade 24 000 kr före examen och nu runt 27 000 kr.

    Tack för ditt svar. Då vet jag att det i alla fall går att höja lönen såpass.Glad
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 08:48
    #22
    Anonym skrev 2012-04-07 08:39:44 följande:
    Räkna med att du inte får någon högre lön! Som löneläget ser ut för lärare så är det nästan en omöjlighet att få upp sin lön om man inte byter arbetsplats.

    Går du också på ett vikariat så kan ju arbetsgivaren lysa ut tjänsten och ta in någon annan.

    Tyvärr är arbetsmarknaden arbetsgivarens och vi arbetstagare är bara marionetter eller en budgetbelastning.

    Jobbar själv som lärare, trivs med mina elever och undervisning men arbetsbelastning, organisationen och lönen ger jag inte mycket för. Byt, säger ni. Inte så enkelt när man är 50+, har omskolat sig till lärare på äldre dar och har flertal arbetsskador. Är inte så attraktiv ute på arbetsmarknaden...  

    Jag är inte så väldigt bekymrad över att arbetsgivaren tar in någon annan. De vet att de förlorar en bra lärare då. Men snart kommer ju kraven på att man måste vara behörig, så det är mer för den sakens skull.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 08:50
    #23
    Nape skrev 2012-04-07 08:44:39 följande:
    Min kollega fick en symbolisk löneförhöjning på 200 när hon visade upp sitt examensbevis. Inte mycket att hänga i julgranen..

    Jag är i samma sits som du, dock är det länge sedan jag pluggade så utbildningen har ändrats och jag måste "backa". Dvs kan inte bara hoppa på och ta de sista poängen. Och det känns som det snart är helkört att kunna jobba utan lärarlegitimation..

    Ta poängen så fort du kan!

    Nej, 200:- är inte så mycket...sen beror det ju iofs lite på var man ligger i lön innan. När jag har jobbat i andra kommuner tidigare, så har jag haft en ganska hög lön i jämförelse med andra som varit behöriga. Jag har alltså haft ungefär detsamma, så då har inte examen spelat in. Men just nu ligger jag lite lägre (förvisso i en kommun som ligger lite lägre över lag också), så jag har en förhoppning om att få upp lönen ganska mycket med examen.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 09:46
    #35
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 09:00:40 följande:
    Så sjukt att ni utan behörighet han ha lika mycket eller mer än oss som pluggat flera år!

    Det är ju skillnad på att vara obehörig och att vara obehörig. Man kan vara obehörig genom att man inte har någon lärarutbildning över huvudtaget (förekommer kanske vanligtvis i praktiska ämnen). Eller så kan man vara obehörig genom att vara examinerad lärare, fast i fel ämnen (räknas iofs inte så obehörig på pappret skulle jag tro). Eller så kan man vara obehörig genom att sakna några få poäng.

    Jag har också pluggat i flera år, 5 år, men saknar 5 poäng (gamla systemet, motsvarar alltså 7.5 p idag). Så jag är ju fortfarande utbildad lärare. Dock inte helt behörig. Jag har haft en anställning tidigare, där jag hade mer i lön än en kollega som var behörig.  
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 10:19
    #40
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 09:50:01 följande:

    Varför tar du.inte dina sista poäng om du nu vill jobba som lärare?

    För att jag inte har haft ork att ta tag i det helt enkelt. Ren lathet helt enkelt. Men jag ska fixa det nu är det tänkt.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 10:34
    #42
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 10:23:36 följande:
    Du vet att du troligen kommer få ett år tillsammans med mentor då också? Tror det blir så för alla som inte tagit ut sin examen före 1/7 2011, även om man jobbat tidigare.

    Jag är inte så insatt i den saken. Känns ju onekligen som något riktigt onödigt (och resursslöseri) med tanke på att jag har jobbat i 7 år som lärare.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:17
    #45
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 10:58:45 följande:

    Som sagt jag är osäker. Du kommer även få betala 1500 kr för ditt lärarleg eftersom du inte fått ut din examen innan 1/7 2011.

    Jag kollade på skolverkets hemsida, och de har övergångsregler som gäller för de som är i min situation. Det innebär att man anses ha genomgått introduktionsåret om man har arbetat som lärare minst ett läsår. 

    Ja, men de 1500:- gäller ju för alla så det är ju skitsamma. Man får väl förhandla sig till 1500:- mer i lön så är edt betalt på en gång...Skrattande  
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:19
    #46
    Anonym (Obehörig lärare) skrev 2012-04-07 12:17:43 följande:

    Jag kollade på skolverkets hemsida, och de har övergångsregler som gäller för de som är i min situation. Det innebär att man anses ha genomgått introduktionsåret om man har arbetat som lärare minst ett läsår. 

    Ja, men de 1500:- gäller ju för alla så det är ju skitsamma. Man får väl förhandla sig till 1500:- mer i lön så är edt betalt på en gång...Skrattande  

    * det (för örvigt så undervisar jag i bl.a svenska...haha)
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:20
    #47
    Anonym (betty) skrev 2012-04-07 11:47:29 följande:
    Jag tror inte du får upp lönen alls ifall du inte löneförhandlar. När du ska skriva nytt kontrakt kan du begära 26 så kanske du får 25000kr om du har tur. Hur mycket du kan höja lönen beror mest på vilka ämnen du undervisar i. Undervisar du i ma/ke så tror jag nog det blir lättare att höja lönen än om du undervisar i re/hi.

    Jag kommer att begära ny lön, och det har redan diskuterats lite löst i form att min chefs uttalande: "Ja, med ett examensbevis så kommer ju lönen bli lite högre".

    Jag undervisar i språk. 
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:42
    #50
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 12:20:55 följande:
    Njae, det gäller inte för alla.. Jag tog min examen i juni 2006 och har läst till några ämnen efteråt och jag behöver inte betala något för att få min legitimation..

    För alla som tar ut examen efter 1/7 2011 (det var liksom underförstått) oavsett när man var klar med utbildningen.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:46
    #51
    Husis skrev 2012-04-07 12:27:41 följande:
    De jag har hört, som har tagit ut sin examen och sedan förhandlat om ny lön, har fått ett påslag på runt 1500-2000. 

    Det låter ju lovande då.Skrattande
Svar på tråden Hur mycket högre lön kan man få som behörig lärare?