• Anonym (osäker)

    hur mycket pengar gör ditt hushåll av med per månad?

    hur mycket pengar gör ditt hushåll av med per månad?

    hur mycket du som är förälder sparar per månad?

    Ni får gärna skriva vad ni tjänar, hur ni bor, hur många barn ni har och vilka utgifter ni har.

    Varför jag undrar detta är för att jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska lägga på ex, mat, barnen, nöjen, fritid, sparande osv!

  • Svar på tråden hur mycket pengar gör ditt hushåll av med per månad?
  • April barn

    Vi är två vuxna och ett barn på ett år och har in ungefär 18 000:- efter skatt.
    Sen går
    4500:- hyra
    5500:- Mat och hygien
    1000:- Bensin
    2000:- El
    1000:- Mobil och internet

    Sen kommer det ju alltid oväntade utgifter varje månad när tex bilen går sönder eller barnen behöver nya skor mm.
    Men vi ska ha ungefär 4 000:- över varje månad till nöjen och sparande.


    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • April barn

    Juste vi har gemensam ekonomi så vi sparar tillsammans.


    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Vinterankan

    När vi hade mindre pengar hade jag bättre koll, nu har jag faktiskt ingen aning om hur pengarna fördelas. Vi har ca 55 000 efter skatt och det jag har koll på är väl ca så här: räkningar knappt 20 000, investeringar i huset ca 10 000 (nybygge som vi bygger på allteftersom så det är byggmaterial och möbler), sparande är olika jag sparar ca 5 000 månaden och sambon detsamma, och sedan bensin, mat, prylar, kläder, saker till dottern blir väl resten som då blir ca 15 000.

  • Anonym

    Singel, boende i stor etta.
    Boende + el: 2300
    Försäkringar: 500
    Telefon/internet: 500
    Mat + nöjen + djurmat: 2300

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 16:00:59 följande:
    Singel, boende i stor etta.
    Boende + el: 2300
    Försäkringar: 500
    Telefon/internet: 500
    Mat + nöjen + djurmat: 2300
    Just ja, inget sparande
  • Anonym (...)

    Ensamstående med 3 barn, egen företagare. Får in ca 60 tkr netto i månaden

    Bor i en lägenhet 5rok avgift ca 9600:-
    El + div andra fasta utgifter 8000:-
    Mat och hygien ca 14000:-
    Bilkostnader privat 3000:-
    Nöjen 4000:-
    Omkostnad barn (fickpengar, sport mm) 8000:- 

    Ungefär det resten sparar jag på olika sparkonton som är öronmärkta. 

  • Anonym (osäker)
    Anonym (...) skrev 2012-04-08 16:11:55 följande:
    Ensamstående med 3 barn, egen företagare. Får in ca 60 tkr netto i månaden

    Bor i en lägenhet 5rok avgift ca 9600:-

    El + div andra fasta utgifter 8000:-

    Mat och hygien ca 14000:-

    Bilkostnader privat 3000:-

    Nöjen 4000:-

    Omkostnad barn (fickpengar, sport mm) 8000:- 

    Ungefär det resten sparar jag på olika sparkonton som är öronmärkta. 



    Oj, att de kan vara så olika. Vi lägger ca 4000:- på mat och hygien per månad då är vi 2vuxna och 3barn dock har vi eget kött då mannen är jägare, men ändå!
  • Anonym
    Anonym (osäker) skrev 2012-04-08 14:21:27 följande:
    hur mycket pengar gör ditt hushåll av med per månad? hur mycket du som är förälder sparar per månad? Ni får gärna skriva vad ni tjänar, hur ni bor, hur många barn ni har och vilka utgifter ni har. Varför jag undrar detta är för att jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska lägga på ex, mat, barnen, nöjen, fritid, sparande osv!
    Oj, vilken bred fråga... Vem ska du jämföra dig med?

    Vi tjänar 60k respektive 68k per månad. Det blir ungefär 80k efter skatt tillsammans. Vi sparar f.n. ungefär 22k per månad, amorterar med ca 7k per månad och har 3k var att "leka" med varje månad. Resten går åt i det gemensamma (bil, driftskostander för hus, städning, mat, restaurang, försäkringar, fritidsaktiviteter för barnen, etc).

    Vi bor i villa i närförort till Stockholm. 4,7 Mkr lån. Två barn.
  • Majsan70

    Jag har ingen aningom vad vårt hushåll gör av med. Vi har enskild ekonomi nämligen. Men det som kommer in går ut förutom det jag sparar till mig o dottern. Vad maken gör med sina pengar har jag ingen aning om.

    Vi bor i hyreslägenhet med tre barn 20, 17 och 8 år gamla. Vi har även kattuppfödning som kostar stora summor varje månad samt stor hund.

    Men summasummarum är att vi kanske handlar för 7-8000 i månaden i mat och hushållsväg. Vad gäller övrigt rättar vi oss efter det vi har

  • Suri

    Vi gör av med 25-30 000. Ibland mer. Helt sjukt låter det. Vi borde göra en budget och se över våra utg. Vi sparar ca 4000 i mån. Borde kunna spara mer.

Svar på tråden hur mycket pengar gör ditt hushåll av med per månad?