• Anonym (orolig)

    Allergisk reaktion av myggbett?

    När jag får myggbett brukar jag få rejäla "bölder", alltså väldigt stora svullnader. Här om dagen märkte jag att det kliade på armen och märker att jag har fyra stycken bett, ganska nya förmodligen.

    Sen började armen svullna upp. En hel den. Nu menar jag inte att ett myggbett är en bula, utan hela underarmen är en ända stor svullnad!

    På vissa ställen i svullnaden är där även jättesmå prickar.. svårt att förklara, men precis som någon tagit en nål och gjort massa små prickar. De är alltså inte röda. På dessa ställen har jag ingen känsel alls :s

    Vad kan de vara? Vanliga myggbett?! Kan jag vara allergisk? Har sån värk i hela armen nu, och det är jättemycket "tryck" i den! Börjar bli orolig.. Rynkar på näsan 

  • Svar på tråden Allergisk reaktion av myggbett?
  • EuphoriaMamma

    Kan de vara extra stora pga av årets första myggbett?
    Min dotter och moset är allergiska också, de får riktiga svullnader. Dotterns ena öga har svällt igen helt två gånger. Men det finns medicin, gå till  läkare, oasvett vilket ska du kolla upp det.

  • Anonym

    Jo,alltså,man kan få en reaktion av myggbett..men det är inte farligt. Men jag skulle nog koll aupp. För är det lika med getingar och bin(troligt) så kan det ju vara farligt,om du blir biten på fel ställen.

  • Anonym (orolig)

    Ja, får nog ta och göra det för att vara på den säkra sidan.. 

  • LuMa

    Jag reagerar också mycket på myggbett.
    Vanliga receptfria antihistaminer brukar funka bra för mej.. 

  • Hallonet

    Jag får som du! Om jag får ex i knävecket så svullnar hela knäet upp och blir typ obrukbart... Kan inte böja det pga vätskan som ansamlas och knappt gå pga smärta. Smärtar och rodnar pga svullnaden, tappar även känsel ibland om svullnaden blir över-extrem. Sist när jag fick så så pratade jag med vårdguiden och de sa att om svullnaden inte går ner på ett par dgr så får man komma in på akuten och så tömmer de ut vätskan. Att du får ont osv beror helt enkelt på svullnaden, det blir ju trångt där inne. Du får nästan känna efter själv och avgöra om du ska söka hjälp. Gör det för ont, så absolut!

    Jag ska dock delge dig ett tips som faktiskt funkar! Där sticken är, ta sån där sårvadd eller liknande och tokdränk den i alsolsprit. Sen lägger du vadden på området som är svullet och lindar med gladpack. Detta för att alsolsprit "drar ur" giftet och gladpacket för att få vadden att stanna kvar, skydda kläder men även för att snabba på processen när huden får svårare att andas. Funkar helt ok, återhämtningen kortas ner betydligt. Lycka till! 

  • Hallonet

    Kan även delge att min läkare sa att vi har fått en ny mygga till Sverige som tydligen är resistent mot mkt av våra mediciner... Vår vårdcentral blev helt nerringd i somras. :S Den jäkeln surrar inte ljudligt, så man får ju inte ens ngn varning!

  • Anonym (orolig)

     Tack! Jag brukar badda med salobrin, hjälper en stund men gör så jävlans ont Skäms De små krypen.. Rynkar på näsan Ska ta en allerigi tablett nu och se om det kanske hjälper..

  • Hallonet

    Ja, prova med en tablett och jag rekommenderar dig verkligen att prova omslaget oxå. Det tipset fick jag av en sköterska på vårdguiden för ett par år sen och det är nog det mest effektiva jag varit med om. 

    Hatar myggor, finns verkligen ingen anledning för dem att existera... Fåglar äter ju andra insekter med, så de skulle ju inte lida om myggorna försvann.  

    Hoppas du blir kvitt smärta och svullnad, förstår dig precis och är inte avis. Nu fick jag lite ångest inför sommaren, får alltid några såna där dm-stora bölder.

    Lycka till! 

  • Jenpaa7473

    Jag har fått ungefär 15 stycken stora feta köttsår på benen svullna som bara den eftersom jag kliat sönder myggbett. Fått infektioner& jag jobbar som diskare i en resturang så det är inte så lätt att hålla det rent 13 timmar i sträck. jag har plåster på& ibland bandage men det läcker igenom med var och blod.. Ska jag fortsätta att ha plåster och så eller mår det bäst av att luftas? Gör så jävla ooont! kan tillägga att jag förmodligen är allergisk det är stora röda svullnader runt alla prickar. Har uppifrån höften ända ner till foten. Får inte heller nån tid hos vårdcentralen..

Svar på tråden Allergisk reaktion av myggbett?