• Nihilisten

    Vad kan jag mata haren med?

    Visste inte vart jag skulle lägga tråden.

    Det är så att jag har en hare som varje kväll är i min trädgård och letar efter något att äta. Jag har gett bröd ett bra tag nu, men börjar fundera på om det är så bra för harens mage? Den verkar då så nöjd och kommer varje kväll och tar för sig. Undrar vad jag mer kan mata haren med? Är det samma som till kaniner, eller? Tänkte köpa en sådan där påse hö från affären till kaniner imorgon och ge det.  

  • Svar på tråden Vad kan jag mata haren med?
  • Persimon

    Harar är ju växtätare så bröd är som du nu är inne på inte så bra. Jag skulle köpa grönsaker och för att vara på den säkra sidan ringa någon  viltjour och fråga.

  • mata hare
    Tungan utejag matar haren med fågelfrön de sitter ibland hela nätterna o äter men först var det bara en hare sen kom det en till så ibland sitter 2 st o käkar ....sen har jag en julgran med belysning o de verkar gilla att sitta o titta på lysena samtidigt som de äter...mysigt...har testat med morötter men de väljer fågelfrön före så kör med det nu...
  • Stina1

    Bröd är direkt skadligt för hare och kanin att äta.

    Dom är växtätare och klarar dig utmärkt på hö/gräs vilket är den bästa födan.

    Nu när vintern slagit till ordentligt kan man även lägga ut lite lite kaninpellets men mest hö som sagt. Övriga kaninblandningar ska undvikas då de är onyttiga och gör mer skada än nytta.

    Morot är inget en hare kan leva på utan kan ges i väldigt liten mängd som godis isåfall. Man kan lika gärna strunta i det så den hellre får i sig nyttig mat som den kan tillgodo se sig.

    Väldigt lätt att googla vad en hare/kanin livnär sig på annars ;)

  • Delilah2001

    Tråden är 6 år gammal!

    Vet inte om TS fortfarande matar harar :)

Svar på tråden Vad kan jag mata haren med?