• kattm

    Hur snart gravid igen?

    Jag förlorade min dotter för drygt tre veckor sedan, ett dygn efter att hon föddes. Moderkakan släppte vid förlossningen, och hon fick svåra skador pga syrebrist. Det blev ett urakut snitt.

    Det som håller mig uppe nu är tanken på syskon, det känns som att det skulle kunna ge mitt liv en riktning framåt. Men jag är rädd för att det ska ta tid, dels pga kejsarsnittet, dels för att vi hade svårt att få Ingrid. Det tog över 2,5 år innan pluset kom (kanske inte jättelänge jämfört med många andra, men jag börjar bli äldre, är nu 36 år, var 32 när vi började försöka få barn), och vi hann med tre misslyckade IVF:er. Ingrid kom dock till spontant.

    Så jag undrar om det finns andra i liknande situation.

    Hur fort blev ni gravida igen efter att ha förlorat ett barn i samband med förlossningen? Ni som blev snittade, hur fort läkte snittet, och fick ni "förhållningsorder" om att vänta innan syskonförsök? När kände ni er redo att försöka igen? Ni som lyckades bli gravida med syskon tidigt, upplevde ni att ni hann sörja färdigt innan syskonet föddes?


    Ingrid, vår älskade lilla videung. * 2012-03-16 ? 2012-03-17
  • Svar på tråden Hur snart gravid igen?
  • zika

    Puffar för jag undrar också...
    Förlorade vår Carolina i graviditetsv 29. Orsak vet vi inte än. Hon dog i magen

    hon föddes 11 mars 2012. Nu var det ju iofs inte vårt första barn men ändå...

         


    Anja 2004 Olle 2006 Ängeln Carolina 2012
  • annaD88

    Beklagar värkligen och skickar styrke kramar till er


    Har inte vart med om riktigt samma sak men va tvungen att avbryta en graviddetet i vecka 19+0 i början av dec


    och är nu gravid igen i vecka 10+0 har nog aldrig vart så rädd som jag är nu men hoppas värkligen att det ska gå ivägen denna gången

  • kattm
    längtan87 skrev 2012-04-09 19:22:00 följande:
    Kanske att det kan vara lättare att få svar i det stängda forumet? Jag svarar hellre där...



    Jag visste inte att det fanns ett stängt forum. Jag får leta reda på det. Tack för tipset!
    Ingrid, vår älskade lilla videung. * 2012-03-16 ? 2012-03-17
  • kattm
    annaD88 skrev 2012-04-09 19:25:31 följande:
    Beklagar värkligen och skickar styrke kramar till erHar inte vart med om riktigt samma sak men va tvungen att avbryta en graviddetet i vecka 19+0 i början av decoch är nu gravid igen i vecka 10+0 har nog aldrig vart så rädd som jag är nu men hoppas värkligen att det ska gå ivägen denna gången



    Hoppas att det går bra den här gången och att du snart (eller snart och snart, om sisådär 30 veckor) har en bebis i famnen.

    Zika, hoppas att det går bra för er också, och att ni får hjälp att komma vidare och kan stötta varandra i sorgen.
    Ingrid, vår älskade lilla videung. * 2012-03-16 ? 2012-03-17
  • kattm

    Ok, jag är nog lite dum. Hur hittar jag det stängda forumet?


    Ingrid, vår älskade lilla videung. * 2012-03-16 ? 2012-03-17
  • zika

    Under "Känsliga rummet" där kan man skriva anonymt


    Anja 2004 Olle 2006 Ängeln Carolina 2012
  • kattm

    Zika, jag hittade gruppen nu. Den ligger inte i känsliga rummet, utan bland medlemsgrupper. Klicka på medlemsgrupper högt uppe i vänsterkolumnen under forum, då dyker alla medlemsgrupper upp. Sedan kan man byta till Änglarum i rullistan för att välja kategori för att se de medlemsgrupper som finns där.

    Längtan87, jag har ställt frågan i den slutna gruppen också nu. Tack än en gång för tipset, och svara gärna där om du vill.


    Ingrid, vår älskade lilla videung. * 2012-03-16 ? 2012-03-17
  • längtan87
    kattm skrev 2012-04-10 22:09:58 följande:
    Zika, jag hittade gruppen nu. Den ligger inte i känsliga rummet, utan bland medlemsgrupper. Klicka på medlemsgrupper högt uppe i vänsterkolumnen under forum, då dyker alla medlemsgrupper upp. Sedan kan man byta till Änglarum i rullistan för att välja kategori för att se de medlemsgrupper som finns där. Längtan87, jag har ställt frågan i den slutna gruppen också nu. Tack än en gång för tipset, och svara gärna där om du vill.
    Ingrid, vår älskade lilla videung. * 2012-03-16 ? 2012-03-17

    Det ska jag! Välkommen till oss även om jag såklart beklagar att du har behövt hamna där..
    Ville <3
  • kattm

    Tack, Längtan. Det är skönt att det finns andra som förstår vad man går igenom, även om man helst skulle ha varit helt ensam också. Det är hemskt att det är så många som går igenom detta.


    Ingrid, vår älskade lilla videung.
  • med mirakel i magen

    Hur du rent fysiskt ska gå vidare med en ny graviditet, hade jag nog rådigt dig att faktiskt ta med en läkare. Alla läker vi olika och alla har vi individuella fall till varför ett snitt varit tvunget... Så att det blir rätt och att inte det ska ställa till något.

    Emotionellt tror jag att det kan du bara Svea på själv. Ingen hade klandrar dig för att skaffa ett änglasyskon på en gång men inte heller om du valt att vänta. Jag tror utifrån vad jag läser att generellt sätt är fler som mår bra av att bli gravida igen. Inte för att ersätta sitt förlorade barn, det kommer man aldrig kunna göra, men för att finna anledning och ork till att fortsätta leva ett någorlunda normalt liv igen med tiden...

    Jag beklagar! Vet att det känns fruktansvärt och allt runt om tappar mening.
    Vi höll vår 2,5 månaders gamla lilla flicka i handen när läkarna, efter en dryg veckas kamp i Lund, stängde av de livsuppehållande maskinerna. Ett RS-virus eskalerade alla möjliga virus och bakterier i hennes lilla kropp och till sist fick vi bara låta hennes hjärta sakta sluta slå.
    Nu, två månader senare, är det vårt tredje barn - vårt lilla änglasyskon, som sakta växer sig stor i magen... Det är många tankar, oro, dåligt samvete och så vidare som rör runt sig i kroppen...

Svar på tråden Hur snart gravid igen?