• Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:12
    3604 visningar
    83 svar
    83
    3604

    Åsikter på "unga" och "äldre" Föräldrar!?

    Jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn innan man kan försörja dem och ge dem en fast och trygg punkt som de kan kalla hemma. Vilken ålder mamman och pappan än är i.


  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:14
    #12
    Musen skrev 2012-04-11 14:12:16 följande:
    Ha ha nej jag känner mig inte gammal men jag tycker att man skall vara under 20 för att vara en ung föräldrer och jag är snart 27 och enligt familjeliv klassas det som gammalt :)

    Det klassas väl snarare om "normalålder". Och även ungt lite beroende på vart i Sverige du bor. I Stockholm där jag tror medelåldern för förstagångsmammor ligger på 31-33 är 26 rätt ungt. Jag var 28 när hag fick min första och i min mammagrupp var jag yngst.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:15
    #14
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:13:58 följande:
    Så nomadfolk bör inte skaffa barn, anser du?

    Om man lever i ett land där det är det naturliga sättet att leva på så ser jag inga problem med det, men så lever vi generellt inte i Sverige, så i Sverige skulle jag se ett problem med det.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:22
    #19
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:16:43 följande:
    Ok, så om man inte lever som den genomsnittlige svensken så är det dåligt för barnet?

    Jag tror inte det är hälsosamt att flaxa runt, speciellt inte då man kommer upp i skolåldern och börjar skapa vänskapsrelationer. Jag tror det är stressigt och påverkar barn negativt.

    Jag har en kompis som har bytt förskola på sina barn som är 4  år vid 3 tillfällen och snart är det dags igen. Lillebror har bytt förskola 2 gånger och snart inne på sin tredje. Han är 3 år. De är väldigt otrygga.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:24
    #23
    Ezereht skrev 2012-04-11 14:19:32 följande:
    Håller med starstruck till 100%.
    Jag fyller 22 år iår och planerar att bli gravid detta året.
    Jag anser att unga föräldrar alltså under 30 kanske. Förstår barnet mer när den blir äldre ang vissa saker.
    Svårt att förklara hur jag menar.
    Men min moster fick barn sent och kusinen är nu 16 år och vill hitta på massa som min moster inte tycker är nödvändigt. Eller så har hon glömt hur det var i den åldern.
    Menar verkligen inget illa men har varit med i sett mkt sånt här medans unga föräldrar förstår vissa saker mer när det gäller när barnet är uppe i kanske 15-20 års åldern.

    Varför säger alla så? Tror du att för att man är över 30 har man glömt hur det var att växa upp? Minnet sviker inte när man fyllt 30 utan det börjar väl svajja vid 60-70. Handlar det om att hitta å saker ihop med sina barn är det ren och skär lathet det handlar om.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:24
    #25
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:22:47 följande:
    Folk som inte är bofasta, utan flyttar runt. Oftast har de mycket boskap som de måste flytta till bra betesmarker t.ex.
    sv.wikipedia.org/wiki/Nomader

    Och jag tror knappast att deras barn mår sämre än medelsvenssons...

    Just i Sverige har vi inte så många som flyttar runt efter boskap? eller?
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:31
    #34
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:27:18 följande:
    Så du anser alltså att nomadfolkens barn mår dåligt?

    Du tror inte att din kompis' barn kanske är otrygga av andra orsaker?

    Jag anser att om ens föräldrar är trygga och ger en all den närhet och trygghet man behöver så blir man trygg, oavsett om man bor i samma hus hela livet eller flyttar på sig då och då.

    Jag anser inte, jag säger att jag tror att barn som lever ett "kringflackande" liv efter skolåldern blir mer otrygga än barn som inte gör det. I Sverige just (och många andra länder) är nomadliv inte bland de vanligaste sätten att leva sina liv, därför kan det bli ett utanförskap mellan dessa barn och andra barn och ja, jag tror de kan må sämre och känna sig otrygga.

    I andra länder där det är det vanligaste sättet är att leva nomadliv och där man kanske inte ens går i skolan tror jag det inte spelar någon större roll.

    Nej, det tror inte att det är andra orsaker än deras konstanta flyttande.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:32
    #35
    ulfsas skrev 2012-04-11 14:27:43 följande:

    Lustigt att du bara försöker att misstolka allt hon skriver.
    Tack! Vill man så kan man. ;)
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:33
    #37
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:28:11 följande:
    Samerna... Mår deras barn dåligt?

    Jag känner inga samer. Så jag kan inte svara på det.

    Du har verkligen fått en hookup på nomadfolk.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:33
    #38
    hannahlilla skrev 2012-04-11 14:29:07 följande:
    Förstår inte riktigt vad det har att göra med ämnet i tråden? Flaxar barn till yngre föräldrar runt och blir otrygga? Mina barn är då de tryggaste barn jag träffat..

    Men tillbaka till TS. Jag, som har erfarenhet om att bli förälder väldigt tidigt, tycker inte att det är något att rekommendera. Man bör ha färdig utbildning och fast arbete, egen bostad osv. Framförallt för att det förenklar för en själv. Mina barn har alltid fått vad de behöver men för min egen skull hade det varit mycket smidigare om jag hade varit några år äldre och hunnit med skola och arbetsliv ett tag. Sen blir inte alltid livet som man planerat och då får man helt enkelt göra det bästa utifrån de förutsättningar man har.

    Om du läser mitt första inlägg förstår du kanske. Om inte, då får du läsa igen.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:34
    #39
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:30:29 följande:
    Jag "försöker" inte "misstolka"...
    Jag ville bara gå till botten med vad hon menade med att man måste ha en fast bostad innan man skaffar barn.
    Folk slänger ur sig saker ibland som kanske inte är helt genomtänkta och ibland vill jag veta hur de tänker... bara så... och jag tror dessutom att hon kan svara för sig själv...

    Har jag förklarat nog eller känner du att jag måste tycka något annat?
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:39
    #44
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:36:52 följande:
    Haka inte upp dig på Sverige. Det finns många människor även utanför Sveriges gränser. Barn är väl barn överallt?
    Jag menar bara att man inte måste leva i samma bostad hela barnens liv för att de ska bli trygga. Föräldrarna och andra människor runt barnet kan blir barnets trygghet och fasta punkt istället för det materiella i många fall. Jag ville bara nyansera debatten lite...

    Fast jag har försökt förklara, och jag vet inte om du inte vill förstå eller tycker att det är kul att ifrågasätta. Att i länder när det är nomativt att vara nomad tror jag inte det spelar någon roll, för där lever alla i ens eget kontekxt på samma sätt. Det är när man är den enda som lever så, eller väldigt få som lever så som jag tror att det blir jobbigt eller otryggt.

    Självklart måste man inte bo i exakt samma bostad. Men nästa gång ska jag vara övertydlig så du förstår bättre.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:40
    #46
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:38:13 följande:
    Nej, jag bara påpekar att Sverige är inte det enda landet i världen.

    Men jag för min diskussion gällande Sverige nu. Vill du ha en diskussion om nomadfolk i andra länder. Go ahead. Öpnna en tråd.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 11 Apr 14:41
    #47
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:39:08 följande:
    Du tycker vad du vill, jag försöker bara utreda vad du menade...

    Och nu förstår du kanske? Eller ska jag förtydliga ännu mer?
  • Anna Paulit­a
    Äldre 16 Apr 18:31
    #54
    Felicia111 skrev 2012-04-16 16:19:23 följande:

    Fast man är mycket piggare och mer flexibel när man e ung ;)
    Jaså? Hur vet du det? Och vad menar du med att vara pigg och flexibel?
  • Anna Paulit­a
    Äldre 17 Apr 20:21
    #58
    Felicia111 skrev 2012-04-17 19:21:34 följande:

    Haha det måste du väl ändå veta att en 18 årig e piggare än en 45 åring?
    Och alla blir skörare i kroppen med åren ;P 

    Fast nu var det ingen 45 åring jag skrev om för det första, utan mitt ursprungsinlägg handlade om mammor runt 30. Du behöver inte ta i så väldigt mycket för att din argumantation ska hålla. Varfö rinte jämföra 18 åringar och 30 åringar istället. Trotts allt är det förhållandvis få personer som blir mammor runt 45.

    Men om du ändå vill tala 45 åringar, är det benskörhet du pratar om eller vilken skörhet menar du? Jag är för övrigt 36 och fick min första som 28 åring och min sista som 34 åring och kan du tänka dig att jag var friskare och starkare när jag var 34 än 28. Och jag kan till och med sträcka mig så långt att jag var friskare i kroppen som 34 åring än som 18 åring också.

    Hur man mår fysiskt i kroppen är högst individuellt.
  • Anna Paulit­a
    Äldre 20 Apr 20:25
    #66
    Felicia111 skrev 2012-04-19 09:39:22 följande:

    Jaja nu fattar jag varför du aggrar så mkt.. du är lite äldre just nu o tar åt dej`?

    jo det jag menar med flexibel är att man som 30 åring redan skapat vissa rutiner i livet.. vilket gör att ett barn kommer och förändrar allt på ett annorlunda sätt.
    För mej var det självklart en stor förändring med men det gick fort o lätt. och så nytt var inte allting för mig.
    sen så vet jag att många tycker det är häftigare med unga föräldrar, jag har en väldigt speciell relation till mina egna föräldrar som jag tror är svår att få..
    Sen är kvinnans kropp bäst för att föda barn i åldrarna 16-19 tror jag. För då har bekkenet inte blivit så hårt utan är fortfarande ganska mjukt. Man har oftast inte heller några problem med foglossningar. Vilket man ofta får problem med om man e lite äldre.
    ekonomi är något folk tror att man inte klarar av om man e yngre och inte jobbar.. men jag klarar mej utan problem och kan köpa allt min dotter behöver och lite till.
    Sedan när min dotter flyttar hemmifrån då kommer antagligen våra kompisar börja skaffa barn.. Och då kommer vi vara klara :) och kunna resa eller vad man nu vill göra...


    Hur ska du orka leva livet när din dotter flyttar hemirån? Man är ju så vansinnigt gammal, trött och oflexibel när man närmar sig 40....
  • Anna Paulit­a
    Äldre 20 Apr 22:26
    #68
    Felicia111 skrev 2012-04-20 22:25:37 följande:

    Va synd att du känner så.. hoppas jag inte blir lika bitter då ;)

    Det var inte jag som sa det, utan du.
Svar på tråden Åsikter på "unga" och "äldre" Föräldrar!?