• Äldre 12 Apr 05:13
    20412 visningar
    8 svar
    8
    20412

    väktarskolan boden varning

    Vill varna er andra som kanske överväger en utbildning via väktarskolan i Boden.

    Har nyligen varit där och gjort min utbildning vilket var ett rent helvete.
    Ägaren som ni kan googla fram, har en väldigt märklig historia för att få driva en sådan här verksamhet.

    Efter att du betalt 17000 kr för utbildningen ska du göra din praktik på hans egna väktarbolag som endast drivs genom praktikanter via utbildning, han själv lyfter inte ett finger.

    Han bedriver verksamheten som det vore ett koncentrationsläger och kastar ut elever för minsta lilla knyst, dvs om någon annan klagar på dig för att inte ha diskat i dom gemensamma utrymmena till exempel. Du får under hela din tid du är där för att lära dig inte begå ett enda litet misstag vilket är väldigt konstigt eftersom man är där för att lära sig. Blir du utkastad får du inte en krona tillbaka. Under min tid där var det 3 stycken som åkte ut av löjliga anledningar och alla trippade på tårna.

    Han straffar även alla med saker som att stänga av tv-rum och kök i flera veckor om det skulle råka vara någon som glömt något som en jacka i soffan. Ni kommer få ställa er på rad och få utskällningar med jämna mellanrum. Boendet ni får bo i under utbildning är under ständig bevakning med kameror osv där han sitter hemma och bevakar er. Folk är hela tiden livrädda där uppe.

    Ägaren har ett kriminellt förflutet som ni kan läsa mer om ifall ni googlar och kollar upp stället lite, finns även en hel del massa kritik om verksamheten på olika forum.

    Skulle själv gjort lite mer research så därför jag skriver det här inlägget för att varna andra att inte begå samma misstag. Det här är bara lite av det dåliga, dom sköter i princip allting oseriöst och drar sig gärna inte för att underkänna test utan förklaring så du måste betala mer pengar för ett nytt test t ex.

    Många väktarbolag kommer dessutom efter utbildning inte vilja anställa dig utan att du måste göra om utbildningen via ett annat företag, troligen för att väktarskolan bedrivs så oseriöst.

    Har pratat med andra och tydligen var det dåligt innan men har spårat ur på sista tiden. Allt går ut på att driva in så mycket pengar som möjligt, rena skamen.

  • Svar på tråden väktarskolan boden varning
  • Äldre 12 Apr 07:39
    #1

    Anmäl?

  • Silver­Woman
    Äldre 12 Apr 08:36
    #2

    anmäl

  • Äldre 12 Apr 17:31
    #3

    Oj, min pojkvän funderar över att gå där, ska visa honom denna tråd!

  • Lekand­e Lätt
    Äldre 10 Sep 14:48
    #4

    Såg ditt inlägg och känner bara lite att jag måste lägga mig i där lite.

    Har själv varit uppe i Boden och gjort totalvaktsutbildningen i våras.
    Under perioden då jag var där stängdes Tv-rummet i en vecka eller liknande, men det var inte för att kläderna låg helt öppet utan för att gruppen som skulle städa där helt enkelt var väldigt dåliga på det. Att köket stängdes var det aldrig något snack om.

    Under perioden vi var där var det även 2 personer som blev "Utslängda" som du vill kalla det, den ena blev utslängd för att han inte hade följt ordningsreglerna vi skrev på första dagen, han blev dessutom bara utslängd i den mån att han fortfarande kunde fullfölja utbildningen, han fick helt enkelt bara hitta ett annat boende för resterande tid av utbildningen! Den andra blev inte godkänd hos Länsstyrelsen vilket Väktarskolan i sig inte har någonting att säga till om gällande. Och de som inte blev godkända hos Länsstyrelsen fick däremot komma tillbaka när deras prickar i registret hade försvunnit och göra utbildningen då istället, så pengarna står kvar som innestående hos Väktarskolan tills dess.
     
    Att boendet är bevakat stämmer i viss mån, korridorer, köken och de allmänna utrymmena finns det kameror i men varken i logementen eller på toaletter eller i duschrummen. 

    Likadant proven, det finns ingen av de som blev underkända på VU1 i vår grupp som fick betala för ett omprov, likaså för ett andra omprov. Så att de skulle ta betalt för det är bara ren lögn!

    Att bo så som man gjorde där var absolut inte optimalt men eftersom man visste att det var 6 veckor så kunde man genomlida det. Man kunde räkna ner och se slutet på tunneln och när man väl hade slutfört utbildningen så var man väldigt nöjd. 

    Att bevakningsföretagen inte skulle anställa en efter denna utbildningen är även det ren lögn, vi var en grupp på 27 personer där mer än hälften av oss har fått jobb på diverse företag, allt från de större som Securitas och G4S till mindre lokala bolag!
    Tidigare var det däremot så att BYA hade patent på väktarutbildningen och därför blev man skickad på deras utbildning också trots att man fullföljt väktarskolans utbildning!

     

  • Nulli Secund­us
    Äldre 12 Nov 03:02
    #5

    Visst kan man ha åsikter om denna utbildning. Klara och jävligt tydliga regler är dock svårt för många att acceptera, i synnerhet yngre. På denna utbildning är det så. Första dagen får man skriva under på attman läst, förstått och förbinder sig att följa skolans ordningsregler, om inte så får man bo någon annanstans. Ddssa regler är egentligen basic. Du diskar efter dig, städar efter dig, tar hänsyn till och respekterar dina kurskamrater, du släcker och tar det jävligt easy efger kl 23 på vardagar och kommer inte till skolan berusad efter kl 02 på helgerna. Dessa regler är knappast invecklade. Men vissa klarar inte av detta. Märkte det själv under min tid på VS. Berg av disk och kladd, folk går med mössa inomhus, torkar inte rent efger sig i duschar osv. Och dessa ska bli väktare? Jo jag tackar ja! Utbildningen är godkänd av Länsstyrelsen och yrkespraktiken godkänd av RPS. 160 tim, inte 150 eller 149.5. Det är RPS som bestämt att det ska vara 160 timmars praktik inte VS. Kameror finns i korridorer och kök bl a. På förekommen anledning! Ej i hygienutrymmen, toaletter och logement. Jag och flera av mina jämngamla kamrater har inga problem med att bo såhär eftersom flera av oss faktist bott såhär förut i 9 - 15 mån. VS ligger på fd Ing3 och en av kasernerna används för att hysa eleverna, standarden är "arméspartansk"som sig bör på ett gammalt regemente. Inget att gnälla över! Jag har flera kamrater som har gått denna utb, och alla har de fått jobb på bl a G4S, Svensk Bevakningstjänst och Securitas. Enligt dem så fick de flesta ur deras utb.kullar jobb m inte nästan direkt efter utb så åtminstone inom några månader efter. Ledarskapsstilen som tillämpas kan i det närmsta jämföras med en ganska kall, primitiv, militär ledarstil. Det är detta flera rynkar på näsan åt. Vissa av lärarna har militär bakgrund men mycket av deras sätt att lära ut på går ut på att förbereda dig på det värsta som väktare, gjorde de inte det, så skulle det vara hyckleri. Lärarna har även en glimt i ögat bakom den hårda fasaden. Även om sådan här ledarstil som har sina rötter i 80-90talets trupputbildning av värnpliktiga soldater inte känns igen av alla så kanske den behövs här. Hit kommer folk, många yngre som alltid kunnat göra som de velat och nu fått för sig att de ska bli väktare med allt vad det innebär, och ska plötsligt dela rum och liv med för dem helt främmande människor. Och vi som själva gjort värnplikt och som i mitt fall även är verksam inom Försvarsmakten, så har jag inga problem med detta.

  • Äldre 17 Jul 19:38
    #6

    Jag ligger i min säng på väktarskolan här i Boden. Det finns regler med städning och simpla saker man gör för att respektera sina kurskamrater. Det enda negativa jag har att säga om skolan är att dem har skrivit på sin webbsida att dem har "gym", det gymmet som har funnits har alla maskiner blivit förstörda av vårdslösa personer.

    Om man skulle bli utsparkad härifrån beror nog det mest av brist på hjärnceller.

    Rekommenderar denna skola starkt. Skulle lätt gå utbildningen här i Boden om jag inte har något bättre för mig.

  • Äldre 7 Nov 12:59
    #7

    Dessa anklagelser är enbart lögner! Jag går utbildningen nu och är klar nästa vecka. Skolan har fantastiska lärare. De är bestämda men rättvisa, med glimten i ögat. Detta är den bästa utbildningen jag har gått, lätt värt pengarna. Visst denna utbildning är inte för alla men det är inte bevakningsbranchen heller för den delen. Klarar man inte av att ta order eller följa instruktioner så kommer utbildningen att bli jobbig. Även jobblivet eftersom, följa instruktioner är A och O i bev.branchen. Som sagt rekommenderar starkt denna utbildning!

  • Äldre 8 Jun 20:36
    #8

    06.09-2017. Jag har läst detta "sura" inlägget och känner inte igen mig alls. Självklart skall det finnas regler eftersom det är så många som skall samsas om allting. Jag har gjort teorin och nu börjar PYT på 160 tim. Självfallet är det alltid några snorgärs som precis kommit hemifrån som inte kan det här med ansvar och respekt till andra. Vi hade samma problem ända tills vi "äldre " läxade upp dom lite ????. Till sist vill jag bara säga att jag rekommenderar starkt denna skola till alla som har tänkt att bli väktare !

Svar på tråden väktarskolan boden varning