• Kjell2

    Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.

    Anonym (orolig) skrev 2012-04-12 13:34:44 följande:
    Polisen sa att de kan inte bli värre för att jag prövar de i domstolen;( är de fel?
    Beror på vad du menar med värre. En domstolsförhandling kommer äta upp en halv dag för dig, troligtvis ge dig en massa stress och själa energi mm. Du får jämföra bötesbeloppet de föreslagit dig med straffsatsen på det brott du åtals för. Polisen kan inte lova vad det blir för straff i domstol. Kolla staffsatsen i lagboken och du får ett spann på  vad det kan landa. Sen kan du även bli frikänd i dosmtolen men då det verkar som du redan har erkänt, det finns vittnen mm så lutar det mot fällande dom.
  • Kjell2

    Du märkt att du körde på och körde sen iväg utan att göra något. Rätt solklar smitning.

    Du kan nu välja på att acceptera det strafföreläggnade som polis/åjklagare skickar till dig, betala böterna och så är saken ur världen. Eller så gör du inte det och därefter blir det någon gång i framtiden en kallelse till domstol och rättegång.

  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-12 13:42:42 följande:
    Jag har inte fått något brev av dom än, polisen har bara skickat in de till åklagare, men de var när han frågade om jag godtog böter som jag sa nej. Kan man ångra de nu?
    Ja, ring till polis och åklagare och be dem skicka ett strafföreläggande. Betala böterna och saken är ur världen.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-12 14:05:09 följande:
    Undrar hur mycket böter de blir på en sån här sak, är ensamstående med 3 barn. 

    5 §  Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.


    Så troligtv böter, kring 40 dagsböter är en gissning. Möjligt att det blir mindre också.
  • Kjell2
    Remuz skrev 2012-04-13 07:19:58 följande:
    Lite OT, men kan man anmäla någon för smitning utan att det uppstått skador? Jag blev påkörd för ett par dagar sedan, dock klarade sig min bil då backspegeln "vek sig". Snubben som körde på drog iväg som bara fan när jag öppnade min dörr och ville prata lite med honom...
    Anmäla kan du alltid. Sen vad som händer är en annan sak. Se inlägg #14 för lagen.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 09:34:50 följande:
    ni verkar kunna de här, vad råder ni mig att göra? Mår jättedåligt av detta. Sjukskriven från jobbet och panikångest.
    Beror på vad du vill.
    Få slut på det så fort som möjligt.  Då skall du kontakta åklagaren och säga att du accepterar ett strafföreläggande. Du får då böter och en notering i straffregistret på samma sätt som vid fortkörning tex.

    Bli förklarad oskyldig. Vägra då accpetera strafföreläggande och vara beredd på rättegång om ett par månader där du kan bli frikänd men även fälld med ungefär samma slutresulat som om du hade accepterat stafföreläggandet, dvs böter och  en notering i straffregistret
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:06:18 följande:
    Svårt att säga något entydgt om dina möjligheter att bli frikänd. Om du läser §5 i inlägg #14 ser att du uppfyller all kraven på en fällande dom. Du förorsakade en skada (olycka) och du meddelande inte på något sätt till ägare eller polis vem du var. Det finns även vittne och du har mer eller mindre bekräftat allt du har gjort.

    Men, om du i en rättegång hävdar att du tittade ut ur bilen noga och såg ingen skada på den andra bilen kanske domstolen bedömer att du faktiskt gjort vad du borde och då du inte upptäckt någon skada så var det ok att åka därifrån. Är dock lite tveksam om det skulle funka. En åklagare skulle kunna hävda att bara genom att titta ut ur bilen har man inte gjort en tillräckligt noggran kontroll, vilket åklagaren ju har rätt i då du inte upptäckte den faktiska skadan.

    Att du var stressad, inte körde din bil, inte hade någon anledning att smita är en fattig ensamstående mamma är argument som inte kommer funka.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:18:44 följande:
    Ja de hade blivit en skada som jag inte såg , jag  klev inte ut öppnade bara dörren och kollade bakåt. Slarvigt av mig. Grannen stod och kollade men gjorde ingen min . Jag hade bråttom och trodde bara jag nuddat lätt emot.Mitt arbetesförsäkringsbolag har tagit på sig skadan.Och jag ringde polisen och berättade två dagar efter.
    Du ringde polisen EFTER att din arbetsgivare blivit kontakta och din chef pratat med dig.

    Finns en klar risk att din stress och slarv kommer ge dig lite böter.
  • Kjell2

    En intresant fråga är om det enkelt hade gått att se skadan om du hade gått ur bilen och kollat. Det är inte direkt till din fördel att du bara kollade snabbt ut genom dörren.

    Men inlägg #32 är bra. Vänta och se vad åklagaren hittar på.

  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:31:21 följande:
    Ja vet:( ska jag inte prata med åklagaren då?  Känner mig helt förvirrad.
    Ta det lugnt, inte mycket du kan göra hur som helst. Låt åklagaren ta en kontakt och se vad som händer. Att hamna i brottsregistret för en trafikförselse är mer vanligt än ovanligt. Väldigt många har åkt dit för t ex fortkörning och har en notering där under några år.

    Räkna med att du kommer får lite böter och se till att du har lite pengar för det.
  • Kjell2

    Om du ser det från den andra bilägarens synvinkel har du faktiskt gjort något rätt fult. Du har backat på hans bil och förorsakat skador som orsakar trassel med föräkringbolag och verkstad. Genom att du inte gav dig till känna frivilligt riskerade han att få stå för självrisk och andra kostnader mm.


    Som

  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:42:41 följande:
    Fick du en advokat? Eller kontaktade du en själv?
    Då det rör sig om ett småmål lär du inte få en advokat om det går till rättegång.

    Men återigen, du kommer troligtvis få ett val. Acceptera ett strafföreläggande eller ta det till rättegång.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:41:28 följande:
    Tack snälla ni som svarat mig. Jag vågar inte berätta de här för någon, tycker de känns så förskräckligt skämmigt. Som om jag bara stack avsiktligt.De enda jag gör nu är att gråta . Vill inte gå ut för jag är rädd att de ska synas på mig att jag döljer något.
    Det är skämmigt då du faktiskt stack avsiktligt utan att kolla ordenligt eller ge dig till känna.

    Hade det varit min bil du backade på, utan att lämna lapp, hade jag varit heligt förbannad på dig och ansett att du är en rätt dålig typ.  Alla gör vi misstag, även jag har backat på en annan bil. Jag kontaktade den andra ägaren och tog alla kostnader mm. Men att inte göra rätt för sig ordenligt är rätt fult.

    Du måste på något sett inse för dig själv att du faktiskt orsakade en skada och smet.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 11:21:36 följande:
    Men kan jag kontakta en advokat och fråga vad dom tycker?
    Ja, men vänta och se vad åklagaren kommer med. Sen, vad vill du? Bli av med detta så fort som möjligt eller till varje pris, kosta vad det kosta vill, bli frikänd? Detta oavsett om du är skyldig eller inte.

    Lägg ner detta nu. Slutta stressa upp dig. Det är vår, solen skiner. Se till att du och barnen får en fin helg. Dina barn skiter fullständigt i om du smitiit eller ej, får böter eller ej. Däremot gillar det inte en sönderstressad mamma som bara oroar sig en hel helg.

    Bryt ihop och gå vidare!
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 12:00:09 följande:
    De här har inte heller med bilägaren att göra. De blev uppgjort redan dagen efter med bet av skadorna. Jag visste att jag var iakttagen och att de skulle höra av sig om de blivit något på bilen. Va bra att du aldrig gjort något misstag i dina dagar. Jag vet att jag agerade fel och kommer i fortsättningen att sätta lappar på vindrutor för minsta lilla sak.
    Det blev uppgjort dagen efter tack vara att det fanns ett vitten som kunde berätta vad som hänt och vem som gjort det. Om inte ägaren till bilen fått tag i vittnet hade han stått med en krockskadad bil och fått stå för självrisk mm själv, Även om nu skadorna täcks helt av föräkringen som kommer hans bil få lite tid på verkstaden med allt trassel det innebär med hämtning och lämning. 

    Vi gör alla misstag men försöker faktisk stå för det och rätta till de misttag vi ställt till. Du kollade inte vad som hände ordentligt och sen smet du. Sluta försök skylla ifrån dig eller säg att det hela ordnade sig så ingen skada skede.
  • Kjell2
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-04-13 14:13:00 följande:
    Glömde: om min bil blev påkörd och personen smet och aldrig hörde av sig skulle jag såklart bli skitarg. Men om hon själv berättade för chef och polis och ersatte mig samt var enormt ångerfull skulle jag inte bli skitarg, det är ett som är säkert. Säkert skulle jag irritera mig på extraarbetet det skulle innebära för mig, men heligt förbannad - nä.

    Om nån oavsiktligt trampar dig på foten och ber om ursäkt, blir du arg då med? 
    TS hörde aldrig av sig till någon självmant . Det var först efter bilägaren kontaktat arbetsgivaren som därefter pratade med TS som TS tog kontakt med polisen. Så precis det du skriver i första meningen har hänt.

    Om någon oavsiktligt genom slarv trampar mig på foten blir jag arg, specillt om männsikan sen sticker därifrån utan att säga ett ord och först när jag letar upp personen en dagar senare och påpekar vad som hänt ber om ursäkt.
  • Kjell2
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-04-13 14:41:49 följande:
    Men hon trodde ju inte att hon gjort ngt fel!

    Om jag oavsiktligt råkar få med mig något ut ur en affär utan att betala (låt säga att jag lagt en bal toapapper under vagnen) och sedan blir stoppad vid utgången, finner jag det osannolikt att jag skulle bli dömd för snatteri om jag uppriktigt visar min ånger. Det har hänt att jag travat rakt ut ur en klädbutik, förbi vakt och larm, med ett obetalt plagg i näven. Hello tankspridd. Visserligen upptäckte jag det själv innan jag blev upptäckt (tack och lov) och både vakten och jag fick oss ett gott skratt när jag kom tillbaka och bad om ursäkt
    Finns en stor juridisk skilland här. För de flesta brott inom brottsbalken krävs uppsåt. Du hade inte uppsåt alltså inget brott. Samma gäller inte vid smitning. Det är i så fall om man inte ens märker att man kört på något.

    Men , TS märkte att hon körde på bilen, hon valde själv att inte kontrollera noga om någon skada skede (hon gick inte ens ur sin bil) och därefter körde hon iväg.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 14:54:02 följande:
    jag var osäker på om jag kört emot:( Därför kolla jag ut, men va arg du verkar.
    från första inlägget  "jag kände att jag kom emot bilen"
  • Kjell2
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-04-13 15:10:50 följande:
    Äh, man kan väl känna "OJ, kom jag emot nu?" och inte veta säkert?
    Självklart kan man. Då går man ur bilen  och kollar noga.
  • Kjell2
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-04-13 15:07:18 följande:
    Hon kan väl, beroende på den andra skadans omfattning och hur svårt det var att se den, hävda att hon inte ens visste om hon kommit emot, men efter att ha tittat och inte sett något tänkt att det inte hänt något och åkt. Det faktum att det inte skulle kosta henne ngt att ta på sig en ev. skada (jobbets försäkring skulle stå för det) samt att hon såg att det hela var bevittnat styrker ju att hon talar sanning.

    Och jag håller med ts om att du verkar väldigt arg. Jag skulle förstå det om någon hade försökt smita med uppsåt att komma undan att betala, men inte i ts fall.  
    Skulle TS vilja verklige slingra sig ur detta och slippa eventulla böter så är det du beskriver en bra strategi. Genom att med besämdhet hävda att man kollat noga, inte sett någon skada och därefter åkt därifrån med gott samveta skulle hon haft en god möjjlighet att slippa  böter. Lite beroende naturligtvis hur stor skadan blev. Nu var det tyvär en granne som såg allt så det krånglar till det hela.

    Men du har rätt i sak. Blir man misstänkt för något skall man blåneka allt och gärna ljuga om hur det gick till.
Svar på tråden Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.