• Törnrosa

    Lesotho

    Finns det någon som har adopterat från Lesotho här, eller är på gång? Vi funderar mycket på Lesotho eller Etiopien. Det är ju inte så många som har adopterat därifrån än, men det kanske finns någon? Jag undrar t. ex

    * Hur bor man i Lesotho, har man tillgång till rent vatten?

    * Hur är hälsan på barnen?

    * Kommer det syskonpar därifrån som det gör från Etiopien? Delar de på syskongrupper eller adopteras de alltid tillsammans?

    * Hur gamla är barnen på barnhemmet, finns det mest små barn eller finns det många större också?

    * Vill de ha med ett intyg på att man är med i svenska kyrkan? Måste båda makarna vara medlemmar?

    * Hur länge har ni fått stanna under resan?

    * Hur lång tid innan resan fick ni resebesked?

    * Har det kommit några förfrågningar om sn-barn?

    * När under resan fick ni ta med barnet under er vård?

  • Svar på tråden Lesotho
  • Smilla75
    Törnrosa skrev 2012-04-13 21:24:00 följande:
    Finns det någon som har adopterat från Lesotho här, eller är på gång? Vi funderar mycket på Lesotho eller Etiopien. Det är ju inte så många som har adopterat därifrån än, men det kanske finns någon? Jag undrar t. ex

    * Hur bor man i Lesotho, har man tillgång till rent vatten?

    * Hur är hälsan på barnen?

    * Kommer det syskonpar därifrån som det gör från Etiopien? Delar de på syskongrupper eller adopteras de alltid tillsammans?

    * Hur gamla är barnen på barnhemmet, finns det mest små barn eller finns det många större också?

    * Vill de ha med ett intyg på att man är med i svenska kyrkan? Måste båda makarna vara medlemmar?

    * Hur länge har ni fått stanna under resan?

    * Hur lång tid innan resan fick ni resebesked?

    * Har det kommit några förfrågningar om sn-barn?

    * När under resan fick ni ta med barnet under er vård?
    Nära vänner till oss har adopterat en pojke från lesotho. Han var 15 månader när de fick barnbesked men tyvärr drog resebeskedet ut på tiden och han var två vid hämtning. Lesothos byåkrati var hemsk och inget fungerade som tänkt. Alla barnen som kommit till sverige har vad jag fått höra varit max ett år vid barnbesked. Ingen av våra vänner är med i statskyrkan. De stannade två veckor. det finns rent vatten. Barnen bor på välskötta barnhem men många är undernärda. det aktuella barnet vägde 9 kg när han kom, många kilon under vad han borde. han lade snabbt på sig och är jättefin idag.
  • Törnrosa

    Tack för att du delar med dig av deras berättelse. Vad härligt att höra att det gått bra för honom. Är de inte med i någon kyrka alls, någon utav dem alltså?

  • Smilla75
    Törnrosa skrev 2012-04-15 07:43:49 följande:
    Tack för att du delar med dig av deras berättelse. Vad härligt att höra att det gått bra för honom. Är de inte med i någon kyrka alls, någon utav dem alltså?

    Nej, det är de inte. Men en av dem har en far som är präst och möjligen om han gick med igen just under medgivandeprocessen men annars har de inte varit med.
  • skogstjejen19

    Vi har två barn från Lesotho

     * Hur bor man i Lesotho, har man tillgång till rent vatten?
    Vi bodde på ett hotell utan matlagningsmöjligheter, det skulle gå att dricka vattnet i kranen men det luktade så mycket klor om det så vi drack det inte, men funkade bra att bada och duscha i.
    På mataffären 2 minuter bort köpte vi vatten att dricka, affären kan nästan helt jämföras med butikerna i Sverige vi saknade inget, eller ju kaviar och såna svenska saker. 
    Det fanns färdig mat att köpa nere på det stora köpcentrumet, billigt och väldigt gott, vi köpte papperstallrikar och plastbestik på mataffären och åt inne på vårat hotellrum.
    Det fanns kycklingklubbor revbenspjäll, grytor som likande våran kalops, Ris och pommes och pap fanns till, det fanns så stora variationer på maten att vi åt där 80% av tiden.
    Alla 4 åt för runt 150:.- och då räknade jag med lunch och middag och kvällsmål och alla mellanmål.
    Vi köpte med oss yoghurt och bröd till hotellrummet som kvällsmål.
    Och frukt kunde man köpa direkt ute på gatan där det stod gatusäljare som var anställda av "staten" billigt och gott.

    * Hur är hälsan på barnen?
    Det är nog olika, våra tjejer mådde väldigt bra, och de andra barnen som var på vårat barnhem mådde också bra.

    * Kommer det syskonpar därifrån som det gör från Etiopien? Delar de på syskongrupper eller adopteras de alltid tillsammans?

    Vi har adopterat tvillingar så dom delade inte på dom iallafall, men övriga syskon vet jag inte.

    * Hur gamla är barnen på barnhemmet, finns det mest små barn eller finns det många större också? 
    Det är nog flest större barn, vill man ha ett litet barn under 2 år, tror jag Etiopien är ett säkrare val. Men senast så har det kommit en del barn under året eller dom har fått BB när barnen varit under året men ingen har nog kommit hem med ett barn under året, eftersom det tar sån tid innan man får resa, tror den kortaste väntan på resa efter våran resa har varit 6 månader.

    * Vill de ha med ett intyg på att man är med i svenska kyrkan? Måste båda makarna vara medlemmar?
    Vi är inte med i svenska kyrkan så vi har inte skickat några papper på att vi är med.

    * Hur länge har ni fått stanna under resan? 
    Vi var i Lesotho 14 dagar. och 1 natt i Pretoria plus lite extra semester i Sydafrika innan men det var för att vi ville det inget måste.

    * Hur lång tid innan resan fick ni resebesked?
    vi fick BB i November och fick åka i September hemma i Oktober.

    * Har det kommit några förfrågningar om sn-barn?
    Alla barn som är äldre räknas ju som SN,

    * När under resan fick ni ta med barnet under er vård?
    Vi fick barnen dag 2, dag 1 träffade vi barnen, dag två var vi och lekte med barnen  i 6 timmar innan dom sedan följde med oss hem.
     

    Fråga på så  ska jag försöka svara

    Våra barn var 3 år vid BB och 4 när vi kom hem.

    När man får BB så är det väldigt  olika hur bra den är, vi fick ganska mycket info i första beskedet men felaktig info, bla så var barnen  2,5 år i det första och ett annat födelsedatum 
    Sen efter 3 månader fick vi  den "riktiga" informationen.

    Endel får bara besked om att dom har matchats men inget mer förens någon månad efter.

    Hade jag adopterat idag hade jag helt klart valt Etiopien, men nu har ju Lesotho givit mig de bästa barnen jag kunnat tänka mig Hjärta

    Det är svårt att rekommendera andra hur man ska göra men vi hade valt Etiopien idag om vi ska adoptera syskon.

  • Törnrosa

    Tack så jättemycket för att du delar med dig! Och grattis till tvillingtjejerna!
    Det var verkligen billigt med maten, är det lika billigt att handla annat också där som kläder och leksaker etc?
    Jobbigt att ni fick vänta så länge på att resa. Är det därför du hade valt Etiopien istället om ni vill ha syskon?
    Vi tänkte ha Etiopien som andra hands val. Min man har en kusin som är adopterad från Sydafrika, därför vill vi gärna åka till Lesotho, Sydafrika godkänner inte oss.

    Hur länge fick ni vänta på BB efter ni skickat papprena?

  • skogstjejen19

    Tack barnen är helt underbara och man förvånas varje dag över hur himla bra det går.

    Det var verkligen billigt med maten, är det lika billigt att handla annat också där som kläder och leksaker etc?

    Ska kanske tillägga att vi vuxna åt väldigt lite, vi hade inte så stor matlust helt enkelt, båda gick ner 6kg var under våra 2 veckor i Lesotho Flört

    Kläder och skor var jätte billigt, fina klänningar för 30:- och skor kostade kring 20 .- till barn dvs, vi kollade knappt något åt oss själva man prioriterar ju ner sig själv massor
    Blöjor var väldigt dyrt, 150 kr för ett vanligt paket, dom hade pampers och huggis m.f
    Leksaker var lagom billiga eller vad man ska säga, dålig kvalitet på i stort sätt alla leksaker, fanns säkert dyrare och finare leksaker men det var inget vi kollade efter.
    Tjejerna var jätte glada över sina nya dockor som vi köpte där nere 29:- för en baddocka och ett badkar till, dessa dockor badades 3-4 timmar om dagen

    Jobbigt att ni fick vänta så länge på att resa. Är det därför du hade valt Etiopien istället om ni vill ha syskon?

    Hade det varit en snabbare resa mellan barnbesked och resa och en säkrare process hade vi tagit Lesotho igen till syskon utan tvekan, visst det var jobbigt i landet, men så är det nog i de flesta länder,  helt ny familjesituation och det kan nog få de flesta lite ur balans.

    Hur länge fick ni vänta på BB efter ni skickat papprena?
    Våra papper lämnade Sverige i Mars och vi fick BB i november samma år, fast om man ska räkna det som var det riktiga BB dvs när man fick läkarrapporter så fick vi BB i februari, det är när man får läkarrapporten som är det riktiga barnbeskedet, så om det står på AC sidan att det är ca6 månaders väntan från barnbesked till resa så räknas det från när man fått läkarrapporten, detta kan alltså vara 3 månader efter telefonsamtalet om att man blivit matchade.....



    Jag önskar dig all lycka och SA och Lesotho är häftigt att resa till, en resa som vi alltid kommer ha väldigt nära våra hjärtan.

  • Törnrosa

    Oj  då kan ni inte ha ätit så mycket. Vi skulle inte kunna gå ned så mycket ;)

    Då fick ni ju vänta väldigt länge från ansökan till att ni var hemma alltså.

    Vet du om era barn fick se några kort på er innan ni kom? Fick barnen de korten som ska med i ansökan eller fick ni skicka nya kort? Många frågor tydligen...;)

    Åkte ni på några utflykter under tiden i lesotho?

  • skogstjejen19

    Oj  då kan ni inte ha ätit så mycket. Vi skulle inte kunna gå ned så mycket ;)
    Finns lite att ta av om man säger så:-) sen så fick man helt plötsligt röra sig i 190 för att hinna med 2 st 4á åringar.

    Då fick ni ju vänta väldigt länge från ansökan till att ni var hemma alltså.
    jo det kan man säga

    Vet du om era barn fick se några kort på er innan ni kom? Fick barnen de korten som ska med i ansökan eller fick ni skicka nya kort? Många frågor tydligen...;)
    När man fått barnbesked så ska man skicka foton på boendet, sig själva närbilder och bilder en bit ifrån, eventuella djur ska/bör vara med, barnets rum, bilder så barnet får lite koll på läget, vi skickade kanske 12 bilder totalt
    Och barnen hade kollat på bilderna för dom blev helt chockade av att rummet såg exakt ut som på bilderna alla leksaker låg tillåmed på "rätt" plats

    Åkte ni på några utflykter under tiden i lesotho?
    Vi åkte inte på några utflykter, det kändes inte rätt att göra de, tjejerna var i ett alldeles för stort behov av oss 100%
    Visst det var sura miner från Acs ena medarbetare men det struntade vi i, han var antagligen sur bara för att han inte fick den extra summan pengar han hade räknat med......
    Vi var på safari i SA innan vi kom till Lesotho och även på guidad tur i SA innan vi åkte upp till Lesotho.
    Visst det hade varit roligt och häftigt och jobbigt att se andra delar av Lesotho men vi var tvungna/ville att tänka på barnen i första hand.
    Jag kan med all säkerhet säga att barnen hade inte mått bra om vi åkt på några resor i landet.
    Men vi kommer åka tillbaka når barnen är redo och när plånboken tycker att det är okej

    Fråga på jag svarar så gott jag kan

  • Törnrosa

    Vad härligt det låter :)

    AC ordnar alltså själv en del utflykter.

    Precis så funderar jag också på om vi skulle göra, åka på någon mindre utflykt innan.

    Var de så där rädda för främlingar som de skriver om på hemsidan?

  • skogstjejen19

    AC ordnar alltså själv en del utflykter.

    Inte AC, utan deras medarbetare i Lesotho.

    Precis så funderar jag också på om vi skulle göra, åka på någon mindre utflykt innan.
    Gör det , visst det kostar lite extra men i det stora hela så är det små pengar

    Var de så där rädda för främlingar som de skriver om på hemsidan?
    Klart barnen var rädda men inte så rädda som det står, men barnen vet ju vad som är pågång och blir rädda/osäkra för vad som komma skall.
    Sen känns det i luften att något stor är pågång och barnen blir helt klart påverkade.

Svar på tråden Lesotho