• Äldre 15 Apr 07:20
    5986 visningar
    25 svar
    25
    5986

    Någon mer som använder ägglossningstest från www.testlagret.se

    Jag använder testlagrets stickor. Tror inte de är sämre bara för att de är billigare. Jag testar mitt på dagen och börjar runt 10 dagar efter mensens första dag för att inte missa. Runt dag 13-14 brukar jag få fullt utslag, teststrecket lika starkt som kontrollstrecket. Förra månaden kom det runt dag 11 dock.

    Vet hur det känns att längta och inte få några besked om vad som är fel. Har ni gjort en utredning? Vi har också försökt i flera år.

  • Äldre 16 Apr 09:56
    #3
    Anonym (Längtan är stor) skrev 2012-04-16 07:48:42 följande:
    Ja, vi har gjort en utredning och det är inget fel på någon av oss. Har gjort en insermination som misslyckades men ska göra några till innan vi ger upp det.

    Hur gamla är ni? Vi har båda passerat 30 och den biologiska klockan tickar allt högre =(

    KRAM till dig och kämpa på
    Vi är 38 år, så det känns inte som vi har så mycket tid kvar innan det är helt kört. Har som sagt försökt i flera år och fick dessutom två missfall förra året. Ska man se något positivt i det så vet jag i alla fall att jag kan bli gravid, även om inte varje ägg är ett guldägg som min läkare uttryckte det. Står i kö för IVF och det borde vara dags innan sommaren.

    Vi har gjort utredning, inget fel på sambon men de upptäckte att jag har hypotereos som enligt läkaren troligen är anledningen till våra svårigheter och även till i alla fall det ena missfallet. Har de inte kollat dina sköldkörtelvärden bör du be dem göra det. Enligt min läkare är det en inte helt ovanlig anledning till ofrivillig barnlöshet.
  • Äldre 18 Apr 09:01
    #5
    Anonym (Längtan är stor) skrev 2012-04-18 08:53:59 följande:
    Nej, det har de inte gjort. Gör de det med ett blodprov?

    Jag förstår er precis och eftersom ni är äldre än oss så hoppas jag att ni får en tid SNART för ivf.

    Funderar ni på adoption om det nu mot all förmodan inte skulle funka ändå.

    KRAM
    God morgon! Ja, det är ett blodprov. De kollar något som heter TSH (som om man vill bli gravid ska ligga under 2,0) och något som heter T4, eventuellt även T3. Man får svar på några dagar. Mig kollade de när vi gjorde utredning förra året och min TSH låg då på 4,7, vilket min fertilitetsläkare sa var alldeles för högt och trolig orsak till våra problem.

    Jag skulle gärna adoptera, men min sambo vill absolut inte det och jag har accepterat det. Skulle ha gjort IVF i november, men blev spontant gravid så det ställdes in. Tyvärr blev det missfall och nu väntar vi på ny tid.
  • Äldre 18 Apr 11:35
    #7
    Anonym (Längtan är stor) skrev 2012-04-18 11:03:06 följande:
    Ska ringa och be dem kolla de proverna, tack för hjälpen =)

    Kan ju skilja lite oxå vilket landsting man tillhör, var i Sverige bor du? Du behöver inte skriva ort om du inte vill men kanske vilket landskap =)

    Ja, man är ju två om adoption så helt klart måste ju båda vilja det men håller tummar och tår för er...
    Bor i Stockholm. Vi gjorde dock utredningen på en privat klinik då vi inte ville vänta. Tyvärr är sköldkörtelproblem något som vården i Sverige inte är så uppmärksamma på. Jag har läst på en hel del efter att jag fick min diagnos och i vissa länder gör man t.ex. alltid ett prov på gravida för att försäkra sig om att värdena ligger bra. Hoppas du får gehör för att få kolla dina värden, det är inte alltid självklart tyvärr. Min läkare på vårdcentralen t.ex. tycker inte alls att mina värden var så fel trots att fertilitetsläkaren på en av sveriges mest respekterade fertilitetskliniker ansåg att de var det. Läser man på sköldkörtelföreningens forum är det många som vittnar om att de fått kämpa för att få hjälp.

    Jag håller tummar och tår för er också
  • Äldre 20 Apr 14:10
    #11

    Jag har testat med testlagrets tester den här veckan. Fick tydligt utslag igår på dag 12-13. Två månader i rad har jag nu fått tidigare ÄL än vanligt. Undrar vad det kan bero på och om det påverkar?

    Fick igår även en kallelse till Akademiska i Uppsala så i slutet av maj drar vi igång med IVF.

  • Äldre 20 Apr 14:13
    #12

    Tänkte på en sak. Om du inte känner av eller kan se på stickorna att du har ÄL, har du testat Apiforce (bidrottninggelé) eller rosenrot? Jag har själv inte gjort det då jag har tydlig ÄL, men det finns en hel del trådar här på FL om det och som jag uppfattat det kan det användas för att få "starkare" ÄL.

  • Äldre 22 Apr 15:07
    #14
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-22 13:10:00 följande:
    Det här var bra info. Skrattande
    Tack för att du delar med dig.
    Kan man be gynekologen ta ett blodprov och göra testerna för TSH, T4 och T3? 
    Sköldkörtelproblem är något som påverkar mer än bara fertiliteten (även om långt ifrån alla märker av några tydliga symptom) så vanligtvis tar de proverna på vårdcentralen, men det skulle inte förvåna mig om man även kan ta dem hos gynekologen. Jag tog proverna första gången på fertilitetskliniken, sen hos mödravårdcentralen och nu går jag regelbundet till vårdcentralen för att hålla koll på mina värden. Tyvärr har jag läst om många som fått kämpa för att få kolla TSH och för att få hjälp även när de fått veta att deras värden inte är bra. Utomlands är det som sagt mycket vanligare att man kollar sköldkörteln vid fertilitetsproblem och graviditet.
  • Äldre 5 May 10:53
    #23

    Jag har ofta utslag två dagar i rad. Behöver inte vara starkare, inte ens exakt lika starkt, som kontrollstrecket, men nära lika. När man får fullt utslag har man ägglossning inom 24 timmar.

Svar på tråden Någon mer som använder ägglossningstest från www.testlagret.se