• Anonym

    Allergisk mot ALLT plötsligt.

    Jag hade när jag var ca 2-7 år gammal svårt eksem i knäveck etc. De konstaterade allergi mot: Ägg, Jordgubbar, persika, mango, tomat, paprika, lax, skaldjur, kiwi, pälsdjur etc. Jag utvecklade astma när jag var runt 8 år. Numera är jag 26 år och är fortfarande allergisk mot många födoämnen, men bara i den graden att jag får nässelutslag ifall jag äter större doser av det.

    För några veckor sedan hade jag en förkylning som inte riktigt ville bryta ut och efter det halsont som inte heller bröt ut...började bli sjukligt trött och hade ingen ork kvar. I denna vevan så började jag även få reaktioner i form av klåda i halsen, klåda på huden samt nässelutslag. Fick ta antihistamin och då la sig nässelutslagen, men klådan är liksom kontant. Jag har börjat reagera på ALLT. Var på hudbehandling och trots att hon använde sig av produkter som jag själv använder ofta så fick jag en så pass kraftig reaktion i ansiktet satt jag nu nästan 24 timmar senare fortfarande har ett ilsket rött ansikte som svider och bränner. Jag reagerar på saker som jag ätit varje dag i flera år plötsligt och besvären går liksom inte riktigt över någon gång. Vad är det som händer med mig? Vad kan få kroppen att plötsligt reagera mot allt? Jag skall träffa läkare under dagen för att få kollat mina värden etc. Du som är expert på allergier, vad sjutton kan det vara som händer?

  • Svar på tråden Allergisk mot ALLT plötsligt.
  • Allergiexperten

    Hej! Att plötsligt börja reagera på det som man tidigare har kunnat tåla är inget som är ovanligt för det är ofta så allergier uppstår. Man måste alltså först bli utsatt för det som man sedan blir allergisk mot.
    Att du helt plötsligt reagerar mot "allt" tyder på att ditt immunförsvar är försvagat av någon anledning och du beskriver också att du haft förkylning och halsont som inte riktigt brutit ut. Det är troligtvis därför du får dessa överkänslighetsreaktioner som nässelutslag och klåda.
      Det är bra att du tagit kontakt med läkare för att få en bedömning vad som sker med dig just nu.
    Troligtvis är det hela något som går över ganska snart vilket brukar vara det vanliga när man får sådana här allergiska reaktioner. 
    Vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Allergisk mot ALLT plötsligt.