• Anonym (Kaffedraken)

    Lågt blodsocker på spädbarn

    Hej! Den 12e april födde jag en liten flicka. Allt såg fint ut och hon är en väldigt lugn och harmonisk tjej. Vi stannade på bb ett dygn efter födseln och det verkade fungera bra med allt. Jag ammade klockan 11.30 den 13e april (hon föddes klockan 13 den 12e april). Sen försökte jag amma på nytt vid klockan 15, men min lilla tös var inte intresserad utan ville hellre sova. Jag tänkte inte mer på det, eftersom jag hört att barn säger till när de är hungriga. Jag erbjöd sedan bröstet igen vid 17-tiden, men inte heller då ville hon ta det, och verkade inte heller irriterad/hungrig. Klockan 19.30 lyckades jag amma henne, och sedan var det fullt ös halva natten. Ammade till och från från klockan 19.30 till 00.30, sedan till och från mellan 05.30 och 10.15 dagen efter. Sedan var det dags för lillan att sova djupt igen. Jag erbjöd bröstet "aktivt" mellan ca klockan 14 till klockan 16.30, men hon åt bara mycket små mängder. BB ringde upp för ett uppföljningssamtal och då frågade jag om det var normalt att det gick så många timmar mellan amningarna. Jag erbjöds då att komma in och ta ett blodsocker på lillan. Första testet, taget från foten, visade 0,8 (!), vid nästa försök (som togs från handen) visade det 2,3. På sjukhuset ansåg man att det första värdet var ett felvärde eftersom den som tog det klämde på foten för att få fram bloddroppen. Lillan sondmatades varannan timme under natten med min bröstmjölk och blodsockret låg då bra hela tiden. Lillan vägdes sedan före och efter att jag ammat henne och det visade sig att hon gick upp 45-55 g vid varje amningstillfälle, vilket jag fick veta var väl godkänt. Vi fick därför åka hem igen med amningsnapp (som jag fick efter att de sett att hon hade fel sugteknik). Med denna napp har det gått mycket bättre, och jag har nu hållit stenhårt på amningen. Hon har ammats minst var tredje timme, jag har väckt henne om hon har sovit, och sedan har jag hållit henne vaken tills hon har ammat i 20-30 min. Nu börjar hon till och med kunna tiderna själv och skriker ibland redan innan det har gått tre timmar. Allt är frid och fröjd nu med andra ord. Jag kan dock inte sluta oroa mig för att hon har haft så lågt blodsocker tidigare, eftersom jag har hört att barn kan få hjärnskador om de har för lågt blodsocker. Jag frågade läkaren på bb, men han sa att det då handlar om lågt blodsocker under längre perioder eller då blodsockret legat ännu lägre. Stämmer detta? Jag vet ju inte hur lågt blodsockret låg under de 8 timmar som min dotter var utan mat den 13e april. Kanske hade hon dock inte orkat äta själv och kommit igång att skrika på kvällen/natten om det varit jättelågt? Vad tror ni, kan min dotter ha fått hjärnskador av detta?
    Hemskt orolig ensamstående förstagångsföderska.. 

  • Svar på tråden Lågt blodsocker på spädbarn
  • Anonym (Kaffedraken)

         Hej!

    Det är inte ovanligt att barn ibland tillfälligt har ett blodsocker i underkant. Detta är ingenting som du skall oroa dig för eller som ger skador utan det krävs, som de sagt, mkt lågt socker under längre tid. Ett värde i foten skall man ta med en stor nypa salt om barnet f.ö. är väsentligen opåverkat.

    Njut nu av din fina, lilla bebis :)

    MVH
    Carmen

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för ditt svar! Jag kan dock inte riktigt släppa det här ändå.. Tror du att min dotter kan ha haft farligt lågt blodsocker under den dag då det gick 8 timmar mellan målen? Kan du små droppar av bröstmjölk som jag droppade in i hennes mun när hon inte ville äta ha haft någon positiv inverkan på hennes blodsocker?
    Vilken sorts hjärnskador kan hypoglykemi ge?
     

Svar på tråden Lågt blodsocker på spädbarn