Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

    Undersköterska på distans-vilken högskola??

    Enda högskolan som har undersköterskeprogrammet där man får en högskoleexamen med behövrighet att jobab som undersktöerska är Blekinge Tekniska Högskola. Men du blir fortfarande inte usk av att gå utbildningen med du får behörighet att anställas som usk samt 120hp, dvs högskoleexamen.

    http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=VOGUS09h


    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 18:08:42 följande:
    Tack snälla men jag orkar inte ta 120P.

    jag håller på att ombilda mig mitt i livet och jag vill inget hellre än att jobba som usk. Jag har redan gymnasiebetyg och jag har högskola. Jag får inte gå komvux och ta 60 veckor (ingår praktik 8 veckor) ämneskurer pga att jag redan har gymnasiebetyg (Stockholm). 

    Orkar du inte med att gå två år på högskola så finns väl ingen som helst anledning att öht gå på uni/högskola...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 18:31:25 följande:
    Kollar på första året på ssk-programmet. Borde räcka med ett år. Tror ni inte det?

    Helt upp till arbetsgivaren att bestämma det. Men om du inte vill bli ssk så är det ju ingen som helst ide att ens säka ssk...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:41:27 följande:
    Det kostar en hel del också. Jag klarar ett år på komvux då vi är i skolan 2-3 dagar per vecka. Jag skulle kunna jobba lite timmar.

    Ska jag gå på högskola vilket jag gjort i tre år tidigare och har alltså lån på det. Jag har ingen lust att ta mer lån då det ska betalas tillbaka.  

    Så varför frågar du efter undersköterskeprogram på högskola då när du ändå inte är villig att gå det?! Kolla hellre om det du har idag kan göra så att du anställs som undersköterska inom åldreomsorgen.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:44:09 följande:
    Så tänkte jag också men anonym (paprika) tyckte man kunde gå 1 år på ssk om man ville jobba inom äldreomsorgen och mer om man ville jobba som usk med ngt annat.

    Jag kollade kurserna för första året och det är bra kurser. Det kan gå. 

    Spelar ingen roll om det är bra kurser, det är fortfarande upp till arbetsgivaren att anställa dig som usk eller inte efter ett år på ssk (om du kommer in)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:46:40 följande:
    Vad är det för intagning nuförtiden?

    På KI i våras (2012) låg snittet på 15.95 i andra urvalet (sökande på gymnasiebetyg), med totalt 20 antagna och 115 i reserv.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:52:10 följande:
    Är det sant. ja men jag är 45+ och jag tyckte det var så himla bara att bara gå ett år i sin egen hemstad.

    Jag har inte råd att ta lån i två år och flytta till Blekinge. Har de på distans så måste jag ordna vandrarhem samt resa turoch retur varje månad troligtvis.

    Suck. 

    Då får du vända till komvux om du ska läsa omv.programmet. Att läsa 3-4 terminer (1.5-2år) på ssk är ju slöseri om du vill jobba som usk. Bättre då att antingen läsa undersktöerskeprogrammet på BTH eller komvux.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:53:04 följande:
    Jag har 4.18 i gamla systemet. Om det ens finns kvar. Annars är man väl chanslös där också .(

    Tack för info 

    Det finns en variant att man säker på det man har i högskolepoäng redan. Alt är ju att göra högskoleprovet.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:54:45 följande:
    Här har ni en kvinna som är superarbetssugen med 20 år kvar att arbeta. Jag är 45+ och jag kan jobba kvällar, helger och nätter. Bara jag får gå en ettårig utbildning i STockholm stad. Tyvärr får jag inte det.

    Dåligt tycker jag. 
    Sök jobb inom äldreomsorgen och se om du kan få bli anställd som undersköterska med de kvalifikationer du har.
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:55:16 följande:
    Men snälla, jag får ju inte det.

    Men dåså. Då kan du inte läsa omvårdandsprogrammet.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 19:56:47 följande:
    Den enda krypvägen är ett år på KI. Bor nära. Jag vet. Det är sjukt. Jag tar upp en plats för en annan som kanske ville komma in. Vad ska jag göra? Skylla på systemet?

     

    För att få jobba som undersköterska krävs ofast 3-4 terminer på ssk...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 20:55:03 följande:
    Jag har redan lån på tre års universitetstudier. Jag ska jobba som undersköterska med den lönen det innebär. Jag har inte lust att ta mer lån. 

    Och hur ska du finansiera omvårdadsprogrammet på komvux då, om du inte vill ta mera lån?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-16 23:02:59 följande:
    Inte för att jag förstår riktigt vad det har med detta att göra. Men det är mitt problem.

    Bara undrade eftersom du inte vill ta lån för att studera på högskola så var frågan bara hur du då ska kunna finansiera en utbildning öht.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (b) skrev 2012-04-16 23:11:48 följande:
    det fungerar ju tyvärr inte riktigt som så.
    det är DIN hemkommun som beslutar om du ska få gå uska-utbildn på en annan kommun.. eftersom det är dem som får betala för din plats...

    jag ville t.ex läsa till konditor, men min snåla hemkommun VÄGRAR betala för det.
    men läsa 2 terminer på hermods var inga problem - förstår eg inte skillnaden..! borde bli samma kostnad för min hemkommun ... men men...  

    Har du missat att TS funderade på att flytta till Nacka kommun, eftersom de erbjuder omv.prg på komvux även med gymnasiekompetensen. Då blir Nacka hennes nya kommun!"
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-17 15:26:58 följande:
    Är det någon som vet någon annan kranskommun till Stockholm stad som tar in elever med fullständigt gymnasiebetyg?

    Nacka vet jag gör det. Mer Solna stad? 

    Ring och hör med dem
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-17 15:28:53 följande:
    Ja jag vet. Tänkte att det kunde gå snabbare här med tanke på telefontider och telefonköer:)

    Fast du har ju redan vad jag förstått en högskoleexamen och det tror jag sätter käppar i hjulet för dig mer än att du har ett fullgjort gymnasiebetyg.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Sweet life skrev 2012-04-17 15:33:54 följande:
    Varför skulle det göra det? Vet många som har högskoleexamen men sen läst ykesutbildningar på komvux...

    I vissa kommuner får man inte läsa på komvux om ma har en högskoleexamen/uni.examen. (undantag om det finns plats på kursen)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Sweet life skrev 2012-04-17 17:07:05 följande:
    Och vad jag såg nu så ges inte ens den utbildningen längre... Finns iaf inte med i utbildningskatalogen och länken jag postade var flera år gammal såg jag!

    Den gick då att säka igår på https://www.antagning.se, för ht 12.... Men nu hittar jag den inte längre.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Undersköterska) skrev 2012-04-17 18:31:29 följande:
    Precis och Malmö. Vilket jag tycker är för jäkligt. Två stora städer som inte kan erbjuda sina invånare ett års utbildning till undersköterskor där det i framtiden kommer saknas personal.

    Fast i framtiden är det inte säkert att undersköterskorna kommer att finnas kvar.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Undersköterska på distans-vilken högskola??