• Nitan

    Frågor ang nötter

    Hej!
    Vi har två pojkar och har "fegat" lite vad gäller att ge dem nötter. Vi har båda allergiker i släkten och har därför varit lite rädda att pojkarna ska få allergiska reaktioner av nötter. Ingen av oss har dock någon allergi. 
    Äldsta pojken har ätit mandel och även smakat kokos och det har gått bra. (jag vet att allt inte är nötter, men min mamma är allergisk mot bl a mandel och en kusin reagerade på cashew, så vi har undvikit allt)
    Nu undrar jag om det finns någon egentlig anledning att undvika nötter eller om vi bara ska ge dem och hoppas på det bästa... Finns det något smart sätt att introducera på? 

    Och så undrar jag om det är vanligt att man är allergisk mot kokosmjölk?        

    Jag har försökt fråga på BVC och sökt på internet, men inte lyckats få några bra svar, så jag hoppas du kan hjälpa mig att reda ut detta.  

    Mvh Nitan     

  • Svar på tråden Frågor ang nötter
  • Allergiexperten

    Hej! Nötallergi kan vara allvarligt men det är ovanligt med livshotande nötallergi. Har man allergier och speciellt nötallergi i familjen så bör man avstå från att ge barnen nötter. Rekommendationerna är att undvika nötter till barn under 5- 7 år eftersom nötter är ett starkt allergen.
    På grund att nötter är ett starkt allergen så kan de ge reaktioner från luftvägarna med andningsbesvär som följd. Små barn har dessutom smala luftrör vilket gör en allergisk reaktion allvarligare genom att luftrören kan täppas igen på grund av svullnad i samband med den allergiska reaktion.
    Har era barn ätit nötter utan att reagera så behöver ni inte vara oroliga men man bör undvika allt för stor nötkonsumtion eftersom det kan trigga igång en allergi. Exempelvis ser man nu en ökad allergiförekomst mot cashewnötter vilket var ovanligt tidigare då vi inte åt så mycket cashewnötter.  Om det är vanligt  med allergi mot kokosmjölk vet jag inte men allergi mot kokos förekommer.
    Vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Frågor ang nötter