• PikkuMyy

    Bila till Kroatien, kostar...? Tipsa om allt,tack!

    Vi drömmer om en bilsemester till Kroatien i sommar o har försökt att räkna på vad det kan kosta med själva resan, dvs utan boende? Om man räknar soppan från Stockholm, så kan vi räkna "mellanskillnaden" =) Sen är det väl nån färja som kostar? O nån tull? O nåt i Österrike,om jag inte minns fel? Kanske i Slovenien med? Hur lång tid tar det? Vi kommer åka med 2 små barn, så vi kan inte sträckköra utan det får bli nån övernattning nånstans... (Behöver man boka sånt i förväg,eller "brukar" man hitta hotell ändå?) Nån som kan tipsa om vilken väg man ska ta,eller INTE ska ta? Och om det är något man kan passa på att göra/se under själva resan till Kroatien? Det får inte bli nån stor omväg för vi har inte sååå mycket tid på oss. Vi har tänkt oss runt Split, eller kanske runt Zadar.... Kan bli så att vi åker runt där med men det är i så fall inga stora bensinpengar.... Längtar efter att göra denna resa, så tipsa mig allt ni kan!

  • Svar på tråden Bila till Kroatien, kostar...? Tipsa om allt,tack!
  • Amy27

    Vi brukar ta färjan i Rödby till Puttgarten. Tar 45 min och det går en i timmen. Behöver inte bokas men på somrarna är det ganska långa köer. Vi betalade runt 7-800 spänn för en personbil för 2-4 pers i men det var iofs 5 år sen så det är nog dyrare nu.
    Ska ni övernatta så gör det i Tyskland, helst strax innan ni ska in i Österrike. För då har ni kört typ halva vägen så det brukar vara skönt att vila. :) Smartast är nog att boka men se till att ni kan ringa och ändra incheckningstiden för man vet aldrig hur det blir på Autobahn. Eftersom ni åker när det är högsäsong kan det bli köer.

    Innan Österrike ska ni köpa ngt som kallas "vignette" och som man fäster på framrutan väl synligt. Vi brukar köpa det på sista macken innan gränsen in till just Österrike. Smidigast så. Sen kommer det lite vägtull avgifter lite här och där igenom Österrike och Slovenien och det är också avgift innan man ska igenom en stor tunnel i Slovenien.

  • ogidin

    Kan säga att man definitivt inte bör försöka klara sig utan att betala vägtull eller vignette. Våra kompisar gjorde det när vi åkte ner och det var bara att punga upp 1500 spänn för att få åka vidare...

    Vi övernattade i Österrike. Det var svårt att hitta boende men det gick. Hade jag åkt med barn hade jag velat ha det klart innan.
    Andra resdagen tittade vi på ett koncentrationsläger i Österrike. Våra vänner hade småbarn och de tyckte det var helt ok. Misstänker att de hade varit nöjda med vad som helst som innebar att de slapp sitta i bilen.

    Kostnaden kan jag tyvärr inte svara helt på eftersom det var några år sedan. Men allt som allt var det den dyraste semester vi varit på och då tältade vi ändå. 

     

  • PikkuMyy
    Amy27 skrev 2012-04-19 20:54:43 följande:
    Vi brukar ta färjan i Rödby till Puttgarten. Tar 45 min och det går en i timmen. Behöver inte bokas men på somrarna är det ganska långa köer. Vi betalade runt 7-800 spänn för en personbil för 2-4 pers i men det var iofs 5 år sen så det är nog dyrare nu.
    Ska ni övernatta så gör det i Tyskland, helst strax innan ni ska in i Österrike. För då har ni kört typ halva vägen så det brukar vara skönt att vila. :) Smartast är nog att boka men se till att ni kan ringa och ändra incheckningstiden för man vet aldrig hur det blir på Autobahn. Eftersom ni åker när det är högsäsong kan det bli köer.

    Innan Österrike ska ni köpa ngt som kallas "vignette" och som man fäster på framrutan väl synligt. Vi brukar köpa det på sista macken innan gränsen in till just Österrike. Smidigast så. Sen kommer det lite vägtull avgifter lite här och där igenom Österrike och Slovenien och det är också avgift innan man ska igenom en stor tunnel i Slovenien.
    7-8000 enkel resa då eller?
  • PikkuMyy
    ogidin skrev 2012-04-19 21:02:22 följande:
    Kostnaden kan jag tyvärr inte svara helt på eftersom det var några år sedan. Men allt som allt var det den dyraste semester vi varit på och då tältade vi ändå. 

     
    Dyraste? Själv är vi helt övertygade om att det kommer bli billigare än att flyga,och hört av många andra att det blir så om man åker en familj. Vi räknar i o för sig med kostnad för hyrbil om vi skulle ha flygit...
  • Eber

    Vi brukar åka! Det finns en färja som går mellan Malmö och nån stad i Tyskland (ska kolla upp!) den går på natten! Perfekt att sova ut på, och billig, ska fråga pappa, han vet exakt;) nu hamnar tråden så jag hittar den, så jag kan lämna exakta uppgifter till dig :)

  • Amy27

    Ja enkel resa.
    Kolla scandlines hemsida, där kan ni nog hitta aktuella priser.
    Angående att det skulle vara billigare att bila än att flyga, det kan nog vara ungefär samma kostnad.
    Min mamma med familj åker den resan varje sommar och brukar räkna med 10000 kr bara för bensin, nu är den ju dyrare så....
    Sen har ni hotell, avgifter, färjan fram å tillbaka, de flesta radtplatser i Tyskland å österrike är med betaltoa..... Det kan lätt dra iväg....

  • Äntligen Pappa

    Hej Vi åkte i sommar. Bensin Öresundsbron 600 t&r Tyskland gratis Österrike vinjett 20? för typ 10 dagar... Plus bro/ tunelavgift 500 SEK! Avgift långt vägarna... Slovenienvinjett 10? typ Kroatien motorvägsavgift 400 SEK t&r typ. Boende 3500 för hus på stranden med pool!

  • PikkuMyy
    Amy27 skrev 2012-04-19 21:17:49 följande:
    Ja enkel resa.
    Kolla scandlines hemsida, där kan ni nog hitta aktuella priser.
    Angående att det skulle vara billigare att bila än att flyga, det kan nog vara ungefär samma kostnad.
    Min mamma med familj åker den resan varje sommar och brukar räkna med 10000 kr bara för bensin, nu är den ju dyrare så....
    Sen har ni hotell, avgifter, färjan fram å tillbaka, de flesta radtplatser i Tyskland å österrike är med betaltoa..... Det kan lätt dra iväg....
    Jo,vi hade nog gissat på 15000 eller nåt kring den summan. Men då trodde/hoppades vi att övernattning o avgifter skulle ingå. Får lägga till en slant. Bara flyg för oss kulle kosta 12-13000. Och då måste man ta sig till o från flygplats...Och det är väl dyrt att hyra bil där? Vi skulle i så fall åka en sväng till Bosnien med, och jag har för mig att försäkring för hyrbil inte gäller om man åker över gränsen...?Nån som vet?
  • PikkuMyy
    Äntligen Pappa skrev 2012-04-19 21:22:45 följande:
    Hej Vi åkte i sommar. Bensin Öresundsbron 600 t&r Tyskland gratis Österrike vinjett 20€ för typ 10 dagar... Plus bro/ tunelavgift 500 SEK! Avgift långt vägarna... Slovenienvinjett 10€ typ Kroatien motorvägsavgift 400 SEK t&r typ. Boende 3500 för hus på stranden med pool!
    Gratis??? Sånt gillar jag! =)
Svar på tråden Bila till Kroatien, kostar...? Tipsa om allt,tack!