• CrazyL­ady
    Äldre 23 Apr 19:12
    799 visningar
    2 svar
    2
    799

    Sjuk 1åring med slemhosta som knappt äter...

    Hej!
    Min 1åriga tjej råkade ut för magsjuka i fredags..
    Som tur var så varade den bara i ett dygn, men sen dess har hon haft väldigt slemmig rethosta och hon äter knappt något...
    Idag har hon ätit sammanlagt 150 ml nan, 2 vindruvor, 1/4 dels macka och nu har hon ätit en falukorv och några makaroner...

    Hon sover väldigt mycket, men är hyffsat pigg och glad när hon är vaken...

    Jag har försökt få i henne hostmedicin Bisolvon men den kräker hon upp och blandar jag den i vatten/ersättning dricker hon inte den...

    Jag oroar mig mest över att hon äter så lite..
    Hon är en nätt tjej som vägde 9 kg vid 10 månader...

    Finns det något jag kan göra?
    Bör jag oroa mig över hennes lilla matintag??

  • Svar på tråden Sjuk 1åring med slemhosta som knappt äter...
  • Äldre 25 Apr 16:29
    #1

         Hej!

    Låter inte som du behöver vara orolig. Det viktiga är att hon dricker. Ofta är man extra känslig för mjölkprodukter en tid efter magsjuka (sekundär laktosintolerans) så avstå mjölkprodukter nägra dagar. Avseende hosta är i princip all flytande hostmedicin verkningslös. Lika bra med lite ljummen röd saft. Barn som hostar mkt och länge(flera veckor), ofta natthosta bör bedömas av barnkunnig läkare. De kan behöva inhalationer. Så länge hon inte är påtagligt slö, ansträngd i sin andning eller inte ens dricker kan du nog avvakta lite. Vid tveksamhet hör av dig till din vårdcentral

    MVH
    Carmen

  • CrazyL­ady
    Äldre 25 Apr 21:13
    #2
    BVCsköterska Carmen skrev 2012-04-25 16:29:15 följande:
         Hej!

    Låter inte som du behöver vara orolig. Det viktiga är att hon dricker. Ofta är man extra känslig för mjölkprodukter en tid efter magsjuka (sekundär laktosintolerans) så avstå mjölkprodukter nägra dagar. Avseende hosta är i princip all flytande hostmedicin verkningslös. Lika bra med lite ljummen röd saft. Barn som hostar mkt och länge(flera veckor), ofta natthosta bör bedömas av barnkunnig läkare. De kan behöva inhalationer. Så länge hon inte är påtagligt slö, ansträngd i sin andning eller inte ens dricker kan du nog avvakta lite. Vid tveksamhet hör av dig till din vårdcentral

    MVH
    Carmen
    Hej och tack för ditt svar..
    Hon har börjat äta lite bättre men hostar fortfarande..
    Skall köpa hem röd saft imorgon och prova ge henne det..

    tack igen för ditt svar!!

    Mvh Marie
Svar på tråden Sjuk 1åring med slemhosta som knappt äter...