• Anonym (Orolig)

    Spyr ofta när han äter...

    Hej!

    Jag är väldigt orolig för vår son, som är 17 månader.

    Ända sedan han började äta riktig mat har han varit väldigt känslig för stora bitar eller annorlunda konstistens och då ofta spytt. Nu har han börjat tåla större bitar och sista tiden har han ätit riktigt bra.

    Men problemet med att han spyr fortsätter... Oftast kommer det när han äter. Han hostar lite, inte alls mycket, och sen är det som att det inte går att stoppa utan allt han ätit kommer upp.
     
    Jag trodde ett tag att det var när han var förkyld och hostade slem men nu har jag märkt att det inte bara är när han är förkyld. Jag har också märkt att han inte hostar och hostar och hostar tills han spyr utan han bara hostar lite som vanlig hosta och sen så bara kommer allt.

    Vad kan detta vara? Det är jättejobbigt både för honom och oss!
     

  • Svar på tråden Spyr ofta när han äter...
  • BVCsköterska Carmen

               Hej!

    Vissa barn är mer "kräkare" än andra, utan att det behöver vara onormalt. Så länge han äter, är pigg och följer sina kurvor är det i regel inga problem. Vissa barn har dock mer bekymmer och där kan en noggrann genomgång av kosten, funderingar kring ev. överkänslighet, reflux (magkatarrsbesvär där maginnehåll åker lite upp igen).
    Prata med din BVC om du är orolig.
    MVH
    Carmen

Svar på tråden Spyr ofta när han äter...