• Slangbellan

    Kan man söka vård på vilken vårdcentral som helst?

    Jag är listad på den vårdcentral som ligger närmast vårt hem. Nu bor jag tillfälligt på annan adress (annan kommun) och har en annan vårdcentral mkt närmare. Jag har inte tillgång till bil och är inte särskilt nöjd med ett par av de läkare jag träffat på "min" vårdcentral.

    Flera anledningar alltså till att jag denna gång vill gå till den andra vårdcentralen som nu är närmast.
    Kan jag göra det, utan att lista om mig, eller måste jag resa hem och söka vården där?

  • Svar på tråden Kan man söka vård på vilken vårdcentral som helst?
  • Philippa

    Du måste lista om dig.....men det är väl inga problem att göra det?

  • thegoddess

    Du kan gå på annan ort men får betala lite mer för besöket. Gjorde sp när jag periodvis bodde hos pojkvännen innan jag bytte adress. Inga problem alls

  • Slangbellan
    Philippa skrev 2012-04-24 20:01:09 följande:
    Du måste lista om dig.....men det är väl inga problem att göra det?
    Vill inte lista om mig. När jag väl flyttat hem igen - om ett par veckor - så är det guld värt att ha vårdcentralen på nära håll. Det innebär att jag alltid kan ta en akuttid men extremt kort varsel t.ex.
  • Slangbellan
    thegoddess skrev 2012-04-24 20:09:40 följande:
    Du kan gå på annan ort men får betala lite mer för besöket. Gjorde sp när jag periodvis bodde hos pojkvännen innan jag bytte adress. Inga problem alls
    Men den extra kostnaden räknas väl isf in i "frikortssumman"?
    Har en del kroniska sjukdomar så jag får mer eller mindre alltid frikort strax efter att det gamla gått ut ändå så det ekonomiska bekymrar mig inte... Flört
  • litenlur

    Inte kostar det väl mer att gå till en annan vårdcentral än där man är listad?

    Några exempel på svar på liknande frågor:

    Landstinget Sörmland:
    Hur vet jag i förväg att en annan vårdcentral passar mig bättre?
    Det gör du såklart inte, men du har alltid rätt att få vård och du får gå till vilken vårdcentral du vill i ditt län. De kan inte neka att ta emot dig som patient.

    Pålsboda vårdcentral AB:
    Sedan en tid tillbaka är det ändrade ersättningsregler vad gäller patienter som besöker andra vårdcentraler än den man själv är listad på. Nu får vårdcentralerna endast ersättning för tre besök/år per patient. Detta innebär tyvärr lite förändringar för Dig som patient. Du har rätt att gå tre gånger under ett år på en annan vårdcentral än där Du är listad. Efter tre besök kan vi inte längre ta emot Dig om Du inte listar om Dig till våran vårdcentral. Detta gäller alla besökstyper.

    Örebro län:
    Kan jag besöka en annan vårdcentral än den jag är listad på?
    En annan vårdcentral har enbart skyldighet att ta emot dig vid akut sjukdom. [Men jag uppfattar det som att de har all rätt att ta emot dig om de vill, och de får ju ersättning för det.]

    Norrbottens läns landsting:
    Svar: Grundprincipen är att du besöker den vårdcentral som du är skriven på. Alla vårdcentraler är dock skyldiga att ta emot akut sjuka patienter. När det gäller planerade besök eller behandlingar kan vårdcentralen hänvisa dig till den vårdcentral som du är skriven på. [Men de kan alltså också ta emot dig.]


     

  • thegoddess

    gäller det kroniska sjukdomar är det ju en fördel att dom har dina journaler och det har dom bara om du listar om dig.
    jag antar att det kan vara nya regler från år till år. det som gällde mig var 2 år sen i göteborg. men då gick inte jag mer än 3 gånger. sen kan det säkert skilja mellan olika landsting. ring helt enkelt och hör hur det är på just dina val av vc.
    gäller det bara recept förnyelse räcker det ju at ringa din vanliga vc.

  • Scream2

    Du kan väl lista om dig för de här veckorna?
    Risken är ju att vc inte kommer ge dig någon tid iom att du inte är deras patient. Om det inte är nåt väldigt akut. Beror ju på hur mkt läkare och tider dom har.
    Sen är det säkert olika i olika landsting, men där jag håller mig gör man bara det mest akuta, man skriver inte remisser, helst inte recept osv då det blir en kostnad för vårdcentralen.
    Sen kostar det mer att gå som olistad.   

  • mannehund

    Nu har du säkert redan varit på vårdcentralen, men där jag arbetar funkar det som så att den vårdcentralen du väljer att besöka som "ej listad" är bara skyldig att ta emot dig vid akutfall. Det kan skilja vad du anser som akut och vad vårdcentralen anser som akut. Då får du gå till jouren på kvällstid istället, om de inte tycker du söker för en akut åkomma. Om de anser att du söker akut kostar ett besök till läkare som olistad 300 kr. En nackdel för dig att besöka en vårdcentral som olistad, förutom den högre avgiften, är ju att läkarna inte har tillgång till dina journaler och följdaktligen inte behandlar dig mer än vid akut åkomma. De har ju ingen aning om vad din vanliga läkare redan undersökt/remitterat till/skrivit ut för läkemedel. Inga remisser skrivs, annat än akut, inga prover tas annat än akut eftersom de inte kan följas upp på en olistad patient. Så ett besök på en vct där man inte är listad skulle jag inte rekommendera annat än i just akutfall. Så funkar det i alla fall i det område jag arbetar, men kan nog se olika ut över landet. 

  • Bella5070

    Hej!
    Det smidigaste är att helt enkelt kontakta den vårdcentral du vill lista dig hos så löser de det direkt. Man måste dock vänta ett dygn innan man kan gå dit.
    Det stora problemet tyckte jag var ju att hitta rätt vårdcentral.
    Min gamla brukade vara jättebra men så slutade alla läkare och sedan var det bara stafettläkare där!  
    Kan ju vara svårt att veta var man ska lista om sig då, men en gympakompis tipsade mig om Vårdporten. De är lite som 1177 Vårdguiden men har både offentliga och privata alternativ och ett större utbud med psykiatri och tandvård mm.
    Hur som helst så hittade jag en perfekt vårdcentral där som låg bredvid mitt jobb. Det är privat men kostar samma som min gamla.
    Ett tips bara, gå in på www.vardporten.se och kolla.
    Enda nackdelen var att man inte kan lista sig online där men det ju alla kontaktuppgifter så jag ringde och listade mig.

    Lycka till!
    /Bella

  • Bella5070
    Dessanheterjag skrev 2019-04-06 12:33:49 följande:

    Bara att lista om sig på 1177


    Ja, jag gjorde det. Men hittade vårdcentralen på Vårdporten och sedan listade jag om mig på 1177. Men vet inte om alla har bank id och så. Därför är det ju bra att man vet om att det oxå går att ringa till den vc man vill lista sig hos om man nu föredrar det. 
    Problemet med 1177 är ju att det är statligt så finns väldigt få privata alternativ det var därför jag gillade tipset om Vårdporten som hade både och.
    Har sett några andra sajter men då har de varit väldigt få alternativ och oftast varit fokus på en region.
    Jag vet dock inte om man kan lista sig hos en privat vårdcentral på 1177 som man hittar på exempelvis vårdporten om det inte finns hos dem?
  • Bella5070

    Håller med Elin!
    Har aldrig blivit så besviken på politikerna som nu senast.
    Säga vad man vill men www,vardporten,se är för alla även privata aktöter. Fy skäms till 1177!

Svar på tråden Kan man söka vård på vilken vårdcentral som helst?