• soffien

    vattenkoppor, barns om redan haft kan de föra vidare?

    En liten tanke bara. Min son har haft vattenkoppor för nått år sen, nu har hans bästa kompis fått vattenkoppor. Om de leker med varandra kan då min son föra smittan vidare till vår bebis?

    Med andra ord kan ett barn som redan haft vattenkoppor ändå föra smittan vidare trots att den inte har vattenkoppor vid tillfället? I så fall hur länge?

    Hoppas att någon har svar! 

  • Svar på tråden vattenkoppor, barns om redan haft kan de föra vidare?
  • tro  hopp  kärlek

    Tror att de som har haft vattenkoppar kan få bältros. Men jag tror inte det är något som drabbar så små barn. 
    Hur gammal är din bebis? Ibland är det superbra om de får det då de är så små.
    Brukar vara lindrigare ju mindre barnen är. 

  • soffien

    Jag har inget emot att bebisen får vattenkoppor, mest nyfiken på hur det fungerar. Bebisen är 4,5 månad.

    Vattenkoppor kan inte ge bältros men bältros kan ge vattenkoppor  

  • MoonFlight

    Min 6 mån har precis haft vattkoppor.

    Vad jag förstår så kan det smitta vidare genom en person som redan haft det. (läst någonstans)

  • jollan

    vi kollade upp det där när mina barn hade vattkoppor och vi hade en släkting som låg på neo med en prematurbebis.
    Då funderade vi på om vi kunde träffa andra släktingar som sedan skulle besöka den lilla bebisen eller om smittan på nått sätt kunde tas med, i kläder eller nått.

    Men då sa neo-läkarna att det inte smittade så. Vattkoppor är ju hysteriskt smittsamt i närmiljön, sprids oerhört effektivt via luften, men överlever inte särskilt länge, så därför bär man inte med sig nån smitta om man själv har haft det.
    Så har jag iallafall fått det förklarat för mig 

  • tro  hopp  kärlek
    soffien skrev 2012-04-24 21:26:35 följande:
    Jag har inget emot att bebisen får vattenkoppor, mest nyfiken på hur det fungerar. Bebisen är 4,5 månad.

    Vattenkoppor kan inte ge bältros men bältros kan ge vattenkoppor  
    Jo min kompis fick bältros nu när barnen hade vattenkoppor, det har gått förfullt här.
  • FrkJenny
    tro hopp kärlek skrev 2012-04-24 23:19:59 följande:
    Jo min kompis fick bältros nu när barnen hade vattenkoppor, det har gått förfullt här.
    Fast bältros får man av det egna återaktiverade vattkoppsviruset som man bär med sig latent från det man har vattkoppor. Mest troligt är att kompisens vattkoppsvirus återaktiverats i lagom tid för att smitta barnen innan det synts som bältros hos hen själv.
  • tro  hopp  kärlek
    FrkJenny skrev 2012-04-24 23:43:37 följande:
    Fast bältros får man av det egna återaktiverade vattkoppsviruset som man bär med sig latent från det man har vattkoppor. Mest troligt är att kompisens vattkoppsvirus återaktiverats i lagom tid för att smitta barnen innan det synts som bältros hos hen själv.
    Nej han hade inte smittat hela skolan innan.......de gick för fullt på skolan sen fick barnen och sist fick kompisen. Ja jag vet att det ligger latent men återuppväcks genom nya  epidemier. Och han var inte skyldig till de andras vattenkoppor...
  • Linthe

    Tror inte heller att det kan smitta så. Måste också bara få påpeka att det heter vattkoppor och inte vattenkoppor.

  • mandelblomma
    tro hopp kärlek skrev 2012-04-24 23:19:59 följande:
    Jo min kompis fick bältros nu när barnen hade vattenkoppor, det har gått förfullt här.
    nej det _kan_ inte smitta så. det är en myt som kan ha uppkommit för att personen med bältros faktiskt var den som hade smittan först och gav barnen vattkoppor.
    Bältros har en endogen smittväg och kan inte överföras från vattkoppor
  • mandelblomma
    tro hopp kärlek skrev 2012-04-25 13:05:18 följande:
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/vattko.../
    Nu vet jag inte hur du läser det eller vart.
    Inte på smittskydds hemsida i alla fall.
    Där finns däremot denna text att läsa

    "Alltså: En mormor med bältros kan smitta sitt barnbarn med vattkoppsvirus från sina blåsor, och då får barnbarnet vattkoppor om det inte haft det tidigare. Barnet kan smitta sina dagiskompisar så att de som inte är immuna får vattkoppor. De som haft infektionen tidigare får varken vattkoppor eller bältros av smittan.
    Om barnbarnet med vattkoppor hälsar på mormor som har en vilande infektion händer inget. Det aktiverar inte mormors egen, vilande infektion. Tvärtom har man visat att det säkraste sättet för friska personer att undgå bältros är att utsätta sig för vattkoppor upprepade gånger"

    www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2007/nr-3-2007/hur-skyddar-man-sig-mot-baltros/
  • tro  hopp  kärlek
    mandelblomma skrev 2012-04-25 19:40:35 följande:
    Nu vet jag inte hur du läser det eller vart.
    Inte på smittskydds hemsida i alla fall.
    Där finns däremot denna text att läsa

    "Alltså: En mormor med bältros kan smitta sitt barnbarn med vattkoppsvirus från sina blåsor, och då får barnbarnet vattkoppor om det inte haft det tidigare. Barnet kan smitta sina dagiskompisar så att de som inte är immuna får vattkoppor. De som haft infektionen tidigare får varken vattkoppor eller bältros av smittan.
    Om barnbarnet med vattkoppor hälsar på mormor som har en vilande infektion händer inget. Det aktiverar inte mormors egen, vilande infektion. Tvärtom har man visat att det säkraste sättet för friska personer att undgå bältros är att utsätta sig för vattkoppor upprepade gånger"

    www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv.../
    Vad är det att bråka om?
    Skitsamma om det är en myt, personer med vattkoppsvirus i kroppen kan utveckla bältros, och det står även att de inte vet säkert varför bältros uppstår. Mer än att det är bara personer som har haft vattkoppor.

    Jag länkade bara lite info, inget mer. Samt att jag svarade att den kompisen som fick bältros inte kunde vara skyldig till alla barn i byskolan som insjuknade i vattkoppor, Då det är bara mamman i familjen som har kontakt med skola och kompisar.  
  • mandelblomma
    tro hopp kärlek skrev 2012-04-25 21:51:17 följande:
    Vad är det att bråka om?
    Skitsamma om det är en myt, personer med vattkoppsvirus i kroppen kan utveckla bältros, och det står även att de inte vet säkert varför bältros uppstår. Mer än att det är bara personer som har haft vattkoppor.

    Jag länkade bara lite info, inget mer. Samt att jag svarade att den kompisen som fick bältros inte kunde vara skyldig till alla barn i byskolan som insjuknade i vattkoppor, Då det är bara mamman i familjen som har kontakt med skola och kompisar.  
    fast det är väl ingen som bråkar, men du ( eller vem det var) uppgav fel information helt enkelt o jag länkade in den korrekta informationen.
    'Det är ju tråkigt om folk som läser fel info om detta tror på det.
Svar på tråden vattenkoppor, barns om redan haft kan de föra vidare?