• Anonym (Undra­r)
    Äldre 27 Apr 20:52
    26362 visningar
    24 svar
    24
    26362

    Levaxin - vilken tid på dygnet?

    Jag har fått Levaxin utskrivet i samband med att vi ska göra ivf. Läkaren tyckte att mitt TSH var för högt (3,2) jämfört med vad som är önskvärt när man ska gå in i en tidig graviditet (under 2,5).

    Någon som vet vilken tid på dygnet man ska ta tabletten?

    Och om man ska ta prov på morgonen, spelar det någon roll vilken tid man tar tabletten dagen innan?

    Nu tar jag innan läggdags, men jag funderar på om kroppen behöver Levaxinet mer någon annan tid på dygnet?

  • Svar på tråden Levaxin - vilken tid på dygnet?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 21:31
    #3

    Okej, men då gör ju jag helt fel då Skäms!

    Har ni fått veta varför man ska ta vid frukost?

    Kan säga att jag har blivit tröttare än vanligt sedan jag började med tabletterna för knappt en månad sedan, kan det bero på att jag tar dem på kvällen?

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 09:20
    #9
    Mamma på heltid skrev 2012-04-27 23:41:07 följande:
    Jag tar också mina tabletter på morgonen.
    Minns faktiskt inte varför på morgonen.
    Men levaxin är väldigt känsligt, jag fick först 50 mg utskrivet och jag började må mycket bättre. Sen efter ett tag började jag känna av lite symtom igen, så jag ökade till en tablett och en kvart extra (62,5mg), har mått kanon på det ett par år. Sen träffade jag en ny läkare som tyckte att vi skulle öka till 75 mg så slapp jag dela tabletterna, men det gick inte alls. Började må sämre direkt. Så det är 1 och en kvarts tablett som gäller för mig.
    Intressant!
    Jag fick Levaxin för att rätta till ett värde, inte för att jag mådde dåligt. Men jag kanske har blivit tröttare av att det är fel dos på nått sätt... Tar 25 mg (delar en 50-tablett) till att börja med, och ska ta prov i nästa vecka och se hur det har gått.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 09:25
    #10
    anju79 skrev 2012-04-28 00:13:21 följande:
    Tar på morgonen, bättre enl min endokrinolog. Du måste vänta 24 timmar efter sista tabletten innan du tar prov, annars ger det felvärden.
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Okej, tack! Eftersom jag kommer behöva ta provet på morgonen innan jobbet så är det såklart smart att ta på morgnarna!
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 10:41
    #12
    Anonym skrev 2012-04-28 09:30:13 följande:
    Man ska inte ta tabletten på morgonen,innan ett prov.
    Nej då får man vänta och ta tabletten efter provet. Så blir det 24 timmar. Nu när jag tar tabletten vid 23-tiden så blir det ju fel att ta provet vid 08 dagen efter.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 11:06
    #15
    Rocket Mania skrev 2012-04-28 10:52:09 följande:
    12 timmar sa LAB-sköterskan som tog mina prover igår, frågade specifikt om det

    Jag tar på morgonen, innan frukost. Även om man tar på kvällen hinner det gå 12 timmar om man går till lab innan lunch.
    Okej, olika bud i tråden med andra ord!
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 12:39
    #21
    Den lilla M skrev 2012-04-28 12:21:55 följande:
    Jag tar på morgonen. Mitt tsh var på 2,2 vilket min läkare tyckte va lite högt om man ska bli gravid å vara gravid å när jag hade ätit levaxin i en månad var mitt tsh nere på 1,4 ägglossningen efter det blev jag gravid.
    Grattis!

    Lustigt det där med att läkare säger så olika om TSH. När vi gjorde utredning för barnlöshet för några år sedan så var mitt TSH på 2,1 absolut helt ok, sedan kom jag till en annan läkare nu och hon hade precis varit på konferens om att TSH ska vara under 2,5 (mitt nya prov visade 3,2) så då var det bråttom att börja med Levaxin inför IVF. Kan tillägga att jag hela tiden har sagt att jag har hypotyeros hos ung person i närmaste familjen.

    Jag tror inte att vår barnlöshet har något med detta att göra dock, men man vet ju aldrig med tanke på att vi är oförklarligt barnlösa. Tror högt TSH kan ge missfall, men vi har aldrig ens blivit gravida på 4,5 års försök.
Svar på tråden Levaxin - vilken tid på dygnet?