• Anonym

    jobbigt

    Denna berättelse började när jag träffade min blivande fru i Kenya (2003). Jag var där och reste runt ett år. Vi kom bra överens och romantiken blomstrade. Efter att jag åkt hem så tappade vi kontakten tills 2007, då vi mailade till varandra och känslorna återuppväcktes. Jag åkte ner och under den tiden så hann vi gifta oss, skaffa vår son och vår dotter började göra sin ankomst märkbar. Efter det åkte jag hem för att fixa med UD och försöka få hem min familj till sverige. Åkte ner igen och fixade visumansökningar för de till sverige. Det tog några månader men till slut så fick de papperen. Ungarna blev svenska medborgare och min fru fick ett tvåårsvisum. Alla var glada och nöjda. Första tiden härhemma så fick vi bo hos min mor. Tills vi fick tag på lägenhet. Nu i efterhand så vet jag att då började varningstecknen visa sig lite. Min fru sa att min mor inte gillade henne eller barnen. Hon lät de inte äta sig mätta och ville inte bo kvar. Efter mycket om och mera men så fick vi lägenhet. Altt var bra en tid tills min fru sa tilll mig att min mor sa att hon var dum. Även jag hade sagt det. Det var röster som sa till min fru att hon var dum. Hon började höra röster i huvudet. Någon gång såg hon blod på väggarna. Kunde samtala med henne då och försäkra henne att så inte var fallet. Mycket slitningar i familjen och min svenska släkt. Till slut fick hon en akut psykos i oktober. Hon blev inlagd på en psykiatrisk avdelning och när hon kom ut fick hon ett boende på kvinnojouren. Anledningen till det var att hon inte ville sätta sin fot i vår lägenhet igen. Hon var livrädd helt enkelt. Själv Har jag aldrig krökt ett hårstrå på min frus huvud eller misshandlat henne psykiskt. Hela situationen var så krävande för mig och säkert för min fru och ungarna inte minst som jag tror blev mest lidande av det hela. Skilsmässopapper blev påskrivna då jag inte orkade mer själv. Hon fick ensam vårdnad efter skilsmässa. Kommunen blev inblandad när det är små barn med i bilden och de ville att min fru skulle byta kommun. Innan det blev realitet så var min fru nere i stockholm och besökte kenyanska ambassaden. Hon ansökte om bidrag från soc att få resa hem till Kenya. Till slut så betalade migrationsverket hela kalaset. Innan hon reste med barnen så blev det ett papper påskrivet att hon skulle hem till Kenya ett halvår för att vila upp sig. Allt detta skedde i samråd med barn och familjeenheten här i stan. De hade fixat så att min fru skulle få behålla barnbidraget ett halvår. Även försäkringskassan skulle betala underhållsbidrag under den tiden. Annars hade jag aldrig skrivit på det papperet. De reste den nittonde december och saknaden var enorm. Men jag kände mig dumpad och lite blåst. Ville inte ha kontakt med min fru annat än nåt enstaka mail. Min fru fick medicin med sig ner för sin psykiska åkomma (paranoid schizofreni). Den skulle hon ta ett år minst och om hon slutade ta medicinen så kunde sjukdomen komma tillbaks. Mitt i all saknad så fick jag senare ett telefonsamtal från försäkringskassan där de sa att de stoppar alla utbetalningar till min fru. Anledningen var att de inte kunde vara säkra på att hon skulle komma tillbaks till sverige överhuvudtaget. Jag sprang upp till barn och familjeenheten och sa till de att mina barn måste hem. De kan inte vara i afrika utan att mamman har en sorts inkomst. Då fick jag till svar att det ärendet var avslutat men om jag ville samtala om något jag indrade så skulle jag vara välkommen. Men hon kunde ej göra nåt. Det var samma person som försäkrade mig att om det hände nåt med barnen så skulle det pappret som jag skrev under gälla för att de skulle kunna komma hem igen. Frågade den frågan vid undertecknandet. Kommer aldrig att glömma den dagen. Men hon sa att det pappret var inte juridiskt bindande och att de fick mig att skriva på för att hålla mig lugn. Hennes egna ord till mig. Jag menade på att ungarna var svenska medborgare och var skrivna hos mig. Hjälpte inte. Gick upp till en advokat istället och började en process för att få enskild vårdnad och få hem de på det viset. Nu är rättegången uppskjuten till ett obestämt datum då de ej får tag på mamman. Hennes psykmedicin tog också slut nu för en månad sen. Ganska säker på att den inte finns att få tag på i Kenya. Så nu är mina barn i Kenya med inga pengar till sjukhus om det händer något tillsammans med sin schizofrena mamma.
    Behöver massiva råd om hur jag ska fortsätta med den här processen.


    Lite jobbig situation. Behöver råd om hur jag ska gå vidare för att få hem barnen. Kan inte skilja mig nu heller då mamman får ensam vårdnad om jag skriver på pappren. 6 månaders betänketid på sånt då små barn är inblandade

  • Svar på tråden jobbigt
  • Lumo

    Låter ju bedrövligt. Varför åker du inte ner dit o söker reda på dem? Övertalar mamman om att återvända med barnen?! Kanske inte lätt, men jag skulle i alla fall desperat försöka... Har du någon kontakt med dem öht där nere?

    Lycka till hur som helst. Måste vara hjärtskärande att mista barnen, dessutom till en schitzo "på rymmen" i afrika.

  • Anonym

    Bege mig dit och försöka få tag på de. Nja hennes familj hade nog slått ihjäl mig när de såg mig. Kan bara gissa vad frun har sagt om mig till de.Övertala mamman att komma tillbaks. Hon tror att min gamla sjuttioåriga mor har försökt döda henne och ungarna vid 5 olika tillfällen. Genom nån slags voodoo. Inte en suck att hon kommer tillbaka. Min morsa ligger i soffan hela dagarna och tittar på våra bästa år. Hon hade inte ens orkat tänka tanken på mord. Det är hon för lat för. :).
    Får fortsätta leva varje dag och gå upp på morgonen; jobba,  Och hoppas att ungarna mår bra. Mamman kan bo under en palm resten av livet utan att jag bryr mig så mycket.Ungarna är viktigast. 

  • Anonym

    Rätt som det är så kommer situationen att förändras till ungarnas fördel. Är säker på det. Frågan är bara hur lång tid det tar.
     

  • Anonym

    Åh! Men du levde där nere ett tag..såg hur mamman levde etc? Alltså,jag har ingen aning hur man gör..anmäla för kidnappning?

  • Anonym (7)

    Herregud så jobbigt. Kontakta UD och hör om de har någon aning om hur du kan få tag i henne?

    Försök komma i kontakt med andra i liknande sits? Det har ju hänt förr att en förälder tagit med barnen till hemlandet, har man ju hört.

  • Anonym

    Lite uppdatering kanske är på sin plats
    I jun förra året så polisanmälde ja mamman för egenmäktigt förfarande med barn och att hon utsätter barnen för livsfara.. Åklagaren lade ner fallet men samma dag jag anmälde henne så gjorde jag en dum grej. jag visste  att migrationsverket hade betalat resan ner för de. och jag tänkte att jag går förbi de och hör efter vilken anledning de hade till att betala resan.. Jag fick  till svar att de hade gjort det för att vara bussiga. Och förresten så var allt mitt fel.. det knäckte mig. 
    har en vän som hjälpt mig mycket och jag vet att allt i livet inte behöver bli bra. det enda som är säkert är att det förändras. 
    Jag har därför fyllt mitt liv med kärleksfullhet och respekt till den människan.. kan inte ge mer än så till någon. För allt nedanför min midja är stendött.. jag hoppas ändå att barnen kommer hem. 
    Sann lycka är att ge av sig själv. Aldrig att få något .

     

  • Lumo

    Har du inte hört något från mamman/barnen senaste året? Tråkigt måste jag säga, stackars dig. :( tur att du har en bra vän i alla fall.

  • markvii

    Lite konstigt - i nästan dagligdags skriver man om afrikaner som
    vill till europa till varje pris och utsätter sig för livsfara i skrangliga
    båtar - en del drunknar andra blir illegala invandrare som hankar
    sig fram på rätt små pengar.

    Din fru kom hit och fick det mesta ordnat (vill inte säga dukat bord)
    men ville tillbaka till afrika och kommer inte hit igen.

    Det är uppenbarligen inte så dåligt i kenya i alla fal

    eller beror detta på att din fru är pzyksjuk?

    Och migrationsverket o sociala har ju behandlat detta vedervärdigt
    sett i din (och även farmors antar) jag synpunkt.

    Har de varit razzar typ - ut med negrerna - vi betalar och hoppas de
    aldrig kommer tillbaka - luktar ju lite sånt när migrationsverket betalar
    enkelresa bara för att vara hyggliga och försäkringskassan delar ut
    pengar till utlandet utan kontroll - annars är det känsligt att sjukskriva
    sig och få pengar eller resa till utlandet på sjukkassa.

    Så vad gör du  - hos åklagaren fick du ingen hjälp.

    Skaffar ny fru utan barn - som är beredd att bli mamma till de
    två du redan har - eller när de kommer och är stora nog att skrika
    vi vill flytta till pappa

  • Anonym (Attraktion)

    Är det mest Kenyanskor som attraheras av Svenskar bland Afrikanskor? 

Svar på tråden jobbigt