• Blandis

    Barnbidrag - svag adoption

    Hejsan, Ni som gjort en sk svag adoption hur fick ni igång erat barnbidrag?
    Föräldrapenningen funkar men inte barnbidraget. Och de som vi pratat med på FK visste inte hur man skulle göra. De skulle återkomma men har inte gjort det ännu.

    Eller är det så att vi inte kan få ut något barnbidrag, förren vi varit uppe i svensk domstol och att det där blivit fastställt att vi är vårat barns vårdnadshavare? Tråkigt om det är så för vi kan inte gå upp i domstolen förren tidigast om 8 månader. Och om det är så, fick ni barnbidraget retroaktivt då? FK sa att man kunde få det retroaktivt, trodde hon.

     

  • Svar på tråden Barnbidrag - svag adoption
  • Emeli

    Vi genomförde tingsrättsadoptioner, och vi fick barnbidrag direkt efter hemkomst. Vi hade inga problem alls med FK. Bor i Göteborg.

  • vem vet

    Ni ska få barnbidrag redan innan det är igenom svensk domstol. Jag tror att barnbidraget kom igång av att vår (rutinerade) hemutredare skickade in något papper till FK. Vi har i alla fall inte behövt göra något själva för att utbetalningarna av barnbidrag skulle komma igång. Vi hade svag adoption och utbetalningarna kom igång som de skulle ända "från början". Jag har för mig att det tog en månad extra, men den månaden fick vi retroaktivt med nästkommande utbetalning.

  • Helle68

    Hej, vi fick barnbidrag på en gång men vi fick ringa flera gånger till FK och kräva att få tala med någon som var insatt i adoptioner... Det var ganska tidskrävande men funkade.Och vi fick, liksom ni, vänta i nästan ett år mellan hemkomst och tingsrättsbeslut. Ge er inte utan begär att de tar reda på vad som verkligen gäller. Kram & lycka till!

  • Blandis

    Tack, va bra, då vet jag att andra har fått och då ska det ju inte vara omöjligt för oss...  De skulle iallafall återkomma senast onsdag nästa vecka. Får se hur det går då. Tack för snabba svar

  • Chimamanda

    Jag startade nyligen en tråd om barnbidrag här. Fk ville ha in medgivandet(!) för att vilja betala ut pengar. Efter telefonsamtal skickade jag in både medgivande och samtycke och fick sedan barnbidrag - före tingsrättens beslut. Det gick snabbt.

Svar på tråden Barnbidrag - svag adoption