• Anonym (nervös)

    Hur känns en koloskopi?

    Jag ska göra en koloskopi nu i veckan och undrar hur det känns för er som har gjort det. Gjorde det ont på er? Hur var det att förbereda sig innan? Kändes det obehagligt? Hur kändes det för er efteråt? Gjorde det ont efter koloskopin?

  • Svar på tråden Hur känns en koloskopi?
  • Anonym

    Det gör väldigt ont, men man får smärtstillande hela tiden.,,, du behöver bara be om mer så ger dom det!

    Efter gjorde det lite ont av alla gaser, men man fiser ut allt på några timmar. Ut och gå så går det fortare över.... fis på under promenaden  

  • SysterSe

    Det gör inte ont i själva analöppningen, utan det är när dom ska flytta rätt tarmarna som det gör ont :) Det beror helt enkelt på hur dina tarmar ligger och hur högt upp dom måste gå. Du får även lugnande om du vill.

    Lycka till! 

  • Anonym

    Gjorde inte ont alls, jag sov under hela tiden de gjorde koloskopi på mig sedan väckte de mig när de va klara. Fick nåt lugnande som jag somnade av.

  • Schweppes

    Det är i krökarna av tarmarna det gör ont, men man klarar det

  • Schweppes
    Schweppes skrev 2012-04-29 21:51:52 följande:
    Det är i krökarna av tarmarna det gör ont, men man klarar det
    Hade inte ont efteråt alls, och inte jättegasig heller.
  • Gadget

    För mig förberedde de med en kanyl i armen ifall smärtstillande skulle behövas. Men jag behövde aldrig något. Det gjorde aldrig särskilt ont. Lite obehagligt och spände till, men inte värre än så. Verkar individuellt.

  • Acelise

    Jag tyckte det gjorde fruktansvärt ont i magen, i svängarna. Men fick både smärtstillande, lugnande och lustgas :) Så det gick bra och jag sade många knäppa saker...!

  • Schweppes

    Beror ju även på lite hur det ser ut inne i tarmarna, blöder man och har inflammationer kan det göra vääääldigt ont.

  • Anonym (Rigel)

    Beror som sagt på vad du är där för. Som rutinkontroll tyckte jag bara det var obehagligt och som dovt molande mensvärk upp till riktig smärta några sekunder när optiska fibern skulle "runt ett hörn" och sköterskan låg ovanpå min mage och klämde-vilket jobb!!

    På vägen ut när de kollar ordentligt kändes det inget att tala om.

    Jag fick inget lugnande ens för jag skulle köra bil hem, men jag tog smärtstillande (dubbel panodil och naproxen) en timme innan jag gick dit.

    Och efteråt så fick jag sitta en halvtimma på en stol och bara titta framför mig med ett glas vatten medan tarmarna slutade göra uppror i magen, de blir lite pissed off när det petas så brutalt i dem.

    Jag skulle gärna gjort en koloskopi vart femte år faktiskt, det är en bra livförsäkring mot tarmcancer, som många dör av i vårt land.

  • Anonym (Rigel)
    Acelise skrev 2012-04-29 23:13:50 följande:
    Jag tyckte det gjorde fruktansvärt ont i magen, i svängarna. Men fick både smärtstillande, lugnande och lustgas :) Så det gick bra och jag sade många knäppa saker...!
    Lustgas? Vad bor du i för lyxlandsting? Här tar de ju bort den t.o.m. på förlossningen snart...
  • Anonym
    Anonym (Rigel) skrev 2012-04-30 14:37:46 följande:
    Lustgas? Vad bor du i för lyxlandsting? Här tar de ju bort den t.o.m. på förlossningen snart...
    Ja och det är bra. Kan du knulla kan du föda utan bedövning.
Svar på tråden Hur känns en koloskopi?