• Litet My
    Äldre 29 Apr 22:22
    4796 visningar
    52 svar
    52
    4796

    Abortera honkatt???

    Hej

    Undrar hur långt gången en honkatt kan vara för att man skall kunna abortera henne. Skall ringa ang katten nu efter helgdagarna men tänkte om det är någon som vet lite mer, samt hur det går till, pris, vad man skall tänka på osv.  

  • Svar på tråden Abortera honkatt???
  • Litet My
    Äldre 29 Apr 22:40
    #1

    Puffar lite

  • Litet My
    Äldre 29 Apr 22:47
    #4
    LunaLunatic skrev 2012-04-29 22:44:18 följande:
    Rent krasst klarar sig inte ungarna före ca dag 58. Dock gissar jag veterinärer har olika gränser.

    Tack, får kolla runt, gissningsvis har hon gått ungefär 30 dagar, hon hade nyss kommit hit då fd ägaren skulle avliva henne samma dag, vi bokade tid för kastrering när sonen glömde stänga dörren och hon smet ut, vi trodde dock inte att hon var dräktig då hon betedde sig som hon löpte men sista dagarna verkar det mer och mer som att hon är dräktig så det känns lika bra att få det gjort, men jösses vad hårt det känns, speciellt när hon är så himla nöjd och belåten med magen och verkar tycka det är supermysigt Gråter
  • Litet My
    Äldre 29 Apr 22:50
    #5
    semlorna skrev 2012-04-29 22:45:11 följande:
    Abort på honkatt går att göra hur sent i dräktigheten som helst men många veterinärer är inte så glada i att göra det alltför sent. Gäller det oönskade kattungar eller en hona som inte skulle orka med dräktighet/kattungar så skulle jag abortera oavsett dräktighetslängd.
    Tack

    Vi vill inte ha ungar på henne alls, dels för att vi inte har tid, råd eller möjlighet just nu med småbarn och annat och dels är hon en vanlig huskatt vi inte vet något alls om samt att vi inte vet något om pappan alls och varken vill bidra till huskattsaveln eller dra på oss hiskeliga veterinäräkningar pga "oönskade kattungar" vi inte ens vet om någon vill ha eller om de skulle få det bra.  
  • Litet My
    Äldre 29 Apr 23:06
    #8

    Vi har också haft kattungar för jättelängesedan min gamling är född härhemma för 11 år sedan, men hans mamma ville inte ha honom mao fick jag vara kattmamma vilket var ett dygnet runt jobb Glad

    Ja, jag skall ringa runt och kolla lite imorgon och komma på något bra att säga till fd ägaren som kräver att vi skall behålla ungarna och antingen avliva dem direkt de är födda alt spara en åt hennes syster, något jag inte är sugen på alls med tanke på deras katthålling men tyvärr är det ju ganska känsliga saker att ta upp med personer som anser att "en katt är bara en katt, den kan man skjuta om man ledsnar eller köpa en ny om den blir påkörd".

  • Litet My
    Äldre 29 Apr 23:26
    #10
    LunaLunatic skrev 2012-04-29 23:13:16 följande:
    Eh? Ja, bättre avliva än abortera...? Obestämd

    Ja, annars var det inte bra för katten tydligen, å andra sidan är det en människa som lever i tron att katter måste få en kull innan de kastreras och hela det köret.

    Tyvärr blir det mer problem än det borde bli, men jag har väl alltid varit lite "kär" i katten under de åren hon hade den och vips fick hon impulsen att "nu skulle alla djuren avlivas pang bom" därav att jag fick henne hastigt och lustigt över en timme. Dumt kanske men nu är katten här oavsett... =)
  • Litet My
    Äldre 29 Apr 23:48
    #13
    ForReal skrev 2012-04-29 23:39:09 följande:
    Inte alls dumt utan omtänksamt! Det är fg ägaren som är dum =/ Tycker du ska säga att det blir abort på kattungarna, du tänker inte utsätta en katt för en onödig risk bara för att sen avliva kattungarna. För det är ett bra argument även om den gamla ägaren inte tycker det. Helt poänglöst att låta en hona föda fram ungarna om de ändå inte ska finnas sen.

    Tycker samma sak, sedan vet vi ju ingenting om varken honan eller pappan. Honan är dessutom stor som en 14 veckors kattunge trots att hon är några år. Fd ägaren gick dessutom till en gemensam bekant och berättade att katten var "dum i huvudet" och troligtvis felavlad och klättrade på väggarna mer eller mindre, dock inget vi märkt av här alls utan jag upplever henne som ganska cool med "vänlig bestämdhet" men det var ju lite intressant att veta vad fd ägaren EGENTLIGEN tyckte och trodde om henne Cool

    Det kan inte bli något strul när det inte finns några papper skrivna? Tex att hon får lov att hämta hem henne eller dyl?  
  • Litet My
    Äldre 30 Apr 00:00
    #15
    Marie-anne skrev 2012-04-29 23:58:23 följande:
    litetmy! jag söker en ny katt, men ni kanske bor alldeles för långt bort? men ni ville ju ej ha ungarna, men om ni skaffar dom, är iaf jag intresserad!
    Tack, ska komma ihåg det utifall ingen veterinär skulle vilja ta sig an aborten. Vi bor Norr om gbg.
  • Litet My
    Äldre 30 Apr 01:12
    #18
    ForReal skrev 2012-04-30 00:59:47 följande:

    OMG... vilken människa. Om katten nu är "dum i huvet" och felavlad så kan man ju undra varför hon ville ha kvar en av kattungarna till sin syster? Jag slutar faktiskt aldrig förundras över en del sk. kattägare.


     


    Blev grymt glad ändå av denna tråd, att katten nu får komma till nån som verkligen bryr sig :)


     


    Har hon sagt rakt ut att du fått katten? Antar att katten inte är ID-märkt, chippad eller försäkrad av den fd ägaren? Med tanke på hennes syn på katter menar jag. För det är de enda pappersbevisen jag har som ägare till mina katter - ID-pappren skickar man ju in och får på så sätt ägarbevis, och på försäkringen står jag som ägare såklart. Jag tror det är lugnt, tror inte hon kan ta tillbaka den.



    Ja du, det undrar jag också, dock var anledningen att systern just ville ha en kattunge som var släkt med deras mammans katt eller något sådant konstigt, för mamman hade levt länge och då var det "bra katter" Foten i munnen

    Kan ju dock tillägga att jag höll på att krevera när kompisen var förbi och berättade vad fd kattägaren sagt om katten om hur extremt jobbig den var och att den klättrade på väggarna och var helt galen (då hade katten bara varit här 2 dagar eller så) men som sagt de betendena har vi inte sett röken av utom en enorm hysteri om matskålarna inte är fyllda, hon har lite tvång ang just den biten annars har hon varit hur stabil som som helst och bra med barnen (påflugen 7 åring med diagnos och en klåfingrig 8 månaders, hon puttar bort dem och går därifrån) 

    Ja hon har sagt att jag får katten, både kompisen och sambon vet om detta. Nej hon är inte gjord något alls med på de 2 åren hon haft katten, hon var inte ens kastrerad vilket vi ju skall göra nu samt chippa,vaccinera, försäkra mm. jag tror inte hon på allvar skulle bråka men fd ägaren är enormt impulsiv, hennes andra katt (halvsystern till denna) bara försvann för hon fick för sig en dag att de skulle bli utekatter och få kattungar som barnen kunde leka med, den andra katten försvann medan denna tydligen satte sig på tvären som tur var.

    Men då får ju vi papper så att säga på henne sedan så att säga när hon är chippad, är dålig på papper och grejer då jag har kvitto på mina ena aedan tidigare och den andre är född här så så det har liksom löst sig själv, denna stod ju mer eller mindre utanför min dörr så fort jag sagt ja till att ta emot henne.

    Vi får hoppas på det bästa helt enkelt, än så länge har ingen frågat efter henne från fd hemmet, kan ju hoppas att de är rädda att få igen henne när hon är så "galen" Cool        
  • Litet My
    Äldre 30 Apr 01:17
    #19
    ForReal skrev 2012-04-30 01:10:18 följande:
    Ett litet tillägg bara. Det kan kanske vara en större risk för en hona som är högdräktig att genomgå abort än att föda, eftersom hon ju har ett ökat blodflöde till livmodern under dräktigheten. Men det är väl bäst en bra veterinär får titta på henne och bedöma - det var bara en tanke.

    Ska höra med honom/henne, vi har turen att ha hyffsat nära till iaf 5 veterinärer så förhoppningsvis är någon duktig på just detta.
Svar på tråden Abortera honkatt???