• Törnrosa

    Blanda biologiska och adopterade barn - berikande eller dömt att misslyckas?

    Jag har under många år känt en längtan efter att ha både adopterade och biologiska barn. Idag har jag tre biobarn. Nu är vi dessutom i en sits där jag inte skulle klara fler graviditeter av medicinska skäl, något som bara påverkar mig under graviditet dock. Så nu har vi bestämt oss för att adoptera nästa gång. Min man vill också adoptera, och det är inte heller endast pga mina besvär, utan han hade också funderingar på det innan.

    Men så igår läste jag en skrift om familjer med både biologiska och adopterade barn och det lät verkligen som att det var dömt att misslyckas. Alla barn kände sig utanför och oanpassade. Funderingar om att man inte tillhörde familjen lika mycket som de biologiska barnen, såg inte likadana ut och de biologiska barnen kände sig inte lika mycket värda eftersom de inte blivit valda. Nu känner jag mig jätterädd, om ingen lyckats, är det inte dömt att misslyckas då? Kan anknytningen verkligen bli lika stark vid adoption som med biologiska barn? Eller beror detta endast på det faktum att de är adopterade, och inte att de lever ihop med biologiska syskon också? Det var ju någon som nämnde att skillnaden var mindre mot syskonen än vad den var mot andra barn i omgivningen.

    Nu är det väl lite konstigt att jämföra separerade familjer med adoptivfamiljer kanske, men jag kände aldrig att min bonuspappa särskiljde mig från mina syskon, som var hans egna, på något sätt. Jag hade bättre anknytning till honom än vad jag hade till min pappa. Visst har jag tidigare funderat på att man måste vara noggrann och tänka på hur man formulerar sig med både biologiska och adopterade barn ( ex om någon säger något i stil med Åh, du har ju precis mammas ögon etc) men efter jag läste detta känns det som om det vore omöjligt. Vad har ni för erfarenheter, kan det vara så att dessa människor levde i en mindre upplyst värld eller är det verkligen så illa? Det är nog inte bara jag som har läst den här skriften.

  • Svar på tråden Blanda biologiska och adopterade barn - berikande eller dömt att misslyckas?
  • JellyBean

    Dömt att misslyckas.
    Så snälla bara för att DU har behov, så betyder det inte att BARNET har just dom behoven. Var inte så JÄVLA egoistisk. 

  • Lufsan
    JellyBean skrev 2012-05-01 11:34:44 följande:
    Dömt att misslyckas.
    Så snälla bara för att DU har behov, så betyder det inte att BARNET har just dom behoven. Var inte så JÄVLA egoistisk. 
    Sluta vara så dömande. Du hade inte reagerat så om TS sagt att hon ville ta in ett fosterbarn t.ex. 

    TS, jag tycker att det är fint av dig att vilja hjälpa ett barn. Jag tror att det kommer bli jättebra, det blir vad man gör det till. 
    En dag i sänder.
  • JellyBean
    Lufsan skrev 2012-05-01 11:53:24 följande:
    Sluta vara så dömande. Du hade inte reagerat så om TS sagt att hon ville ta in ett fosterbarn t.ex. 

    TS, jag tycker att det är fint av dig att vilja hjälpa ett barn. Jag tror att det kommer bli jättebra, det blir vad man gör det till. 

    Och hur fan vet du det!
    Nu var det ju inte frågan, fosterbarn alltså.
    Tycker INTE det är fitn att hjälpa ett barn. Vi är INTE välgörenhetsprojekt precis.   
     
  • JellyBean

    OCH dessutom vet man INTE var man gett sig inpå förren man har barnet hos sig och då är det LITÉ mer än att bara " det blir vad man gör det till.".

  • Lufsan
    JellyBean skrev 2012-05-01 11:58:47 följande:
    Och hur fan vet du det!
    Nu var det ju inte frågan, fosterbarn alltså.
    Tycker INTE det är fitn att hjälpa ett barn. Vi är INTE välgörenhetsprojekt precis.   
    Va? Så vad gör man när man adopterar då? Gud vilken märklig inställning. 
    JellyBean skrev 2012-05-01 12:00:06 följande:
    OCH dessutom vet man INTE var man gett sig inpå förren man har barnet hos sig och då är det LITÉ mer än att bara " det blir vad man gör det till.".
    Fast man kan ju prata med andra adoptiv föräldrar och gå kurser. Diskutera detta med sina barn med mera. Det är en mycket lång process att få adoptera. Det kommer troligtvis ta över ett år och då hinner man förbereda rätt så mycket. Sen är det klart att man inte kan vara 100% förberedd. Men om alla i familjen vill adoptera ett barn så har man en mycket bra grund. 
    En dag i sänder.
  • JellyBean
    Lufsan skrev 2012-05-01 12:04:38 följande:
    Va? Så vad gör man när man adopterar då? Gud vilken märklig inställning. 
    Fast man kan ju prata med andra adoptiv föräldrar och gå kurser. Diskutera detta med sina barn med mera. Det är en mycket lång process att få adoptera. Det kommer troligtvis ta över ett år och då hinner man förbereda rätt så mycket. Sen är det klart att man inte kan vara 100% förberedd. Men om alla i familjen vill adoptera ett barn så har man en mycket bra grund. 

    Jag känner mig då fan inte RÄDDAD. Det är det mest absruda myt men adoption. Det finns fler av oss om ICKE känner sig räddade. Om du vill veta är det en ytterst få skara som kan känna sig tacksamma över att få komma hit MEN större delen känner INTE SÅ.

    Att prata och gå på kurser hjälper GRANTERAT INTE för då hade det inte funnits så många misslyckade adoptioner här i Sverige. Det är väl skit samma om processen är lågn för ER. Det handlar INTE om ER. Sluta vara så jävla egoisktisk. Det handlar om OSS. Vår adoption börjar när er slutar.  Man tror att man hinner förbereda men ni har INGEN aning vad ni har gett er in på förren några år in på vägen då ni REDAN har barnet. OCH även OM HELA JÄVLA VÄRLDEN vill adoptera så betyder det INTE att det är RÄTT eller att det kommer att GÅ BRA. Vakna upp för tusan. VI är inte djur eller tröjor som bara går att beställa. Vi är är levadne varelser med behov och känslor.   
  • Amoudara

    Jag känner flera familjer som har både biologiska och adopterade barn vissa av barnen är idag vuxna och inga av de har känt sig utanför utan de har alla känt sig lika älskade av sina föräldrar. Dessutom har ju föräldrarna älskat alla barn lika mycket oavsett om de är biologiska eller inte.

  • Lufsan
    JellyBean skrev 2012-05-01 12:09:46 följande:
    Jag känner mig då fan inte RÄDDAD. Det är det mest absruda myt men adoption. Det finns fler av oss om ICKE känner sig räddade. Om du vill veta är det en ytterst få skara som kan känna sig tacksamma över att få komma hit MEN större delen känner INTE SÅ.

    Att prata och gå på kurser hjälper GRANTERAT INTE för då hade det inte funnits så många misslyckade adoptioner här i Sverige. Det är väl skit samma om processen är lågn för ER. Det handlar INTE om ER. Sluta vara så jävla egoisktisk. Det handlar om OSS. Vår adoption börjar när er slutar.  Man tror att man hinner förbereda men ni har INGEN aning vad ni har gett er in på förren några år in på vägen då ni REDAN har barnet. OCH även OM HELA JÄVLA VÄRLDEN vill adoptera så betyder det INTE att det är RÄTT eller att det kommer att GÅ BRA. Vakna upp för tusan. VI är inte djur eller tröjor som bara går att beställa. Vi är är levadne varelser med behov och känslor.   
    Men herregud människa! Bara för att du haft en dålig uppväxt betyder inte det att alla som blir adopterade får det. Du säger alltså att ingen ska få adoptera? Och att det inte är att hjälpa ett barn att adoptera det? 
    Om man är en bra förälder eller ej kan man ju tyvärr inte veta 100% förren man fått sitt barn. Detta oavsett om barnet är biologiskt eller ej.
    Men om man är en bra människa och tar hand om sitt barn på ett bra sätt så har man hjälpt det barnet. Om barnet hade haft det bra från början så skulle det inte funnits att adoptera.
    Du är väldigt uppslukad i din egen tråkiga upplevelse och det är väldigt tråkigt. Men du måste förstå att det finns många barn som blir adopterade som får en fin uppväxt. Det är ju inte sanningsenligt att du endast utgår i från din egen dåliga erfarenhet.
    Jag har också haft en förjävlig uppväxt men jag säger inte att folk ska sluta skaffa barn för det. 
    En dag i sänder.
  • JellyBean
    Amoudara skrev 2012-05-01 12:14:12 följande:
    Jag känner flera familjer som har både biologiska och adopterade barn vissa av barnen är idag vuxna och inga av de har känt sig utanför utan de har alla känt sig lika älskade av sina föräldrar. Dessutom har ju föräldrarna älskat alla barn lika mycket oavsett om de är biologiska eller inte.

    och detta är den lilla skara som faktiskt klara det. Grattis tll dom. Dom betsåt av ungfär ett riskorn. Resten är misslyckaden. JAg känner flera familjer som INTE klarat både bio och adoptivbarn. Jag vet många som känner sig utanför. Vet för många som känner sig icke älskde och att det varit särbehandling.
  • JellyBean
    Lufsan skrev 2012-05-01 12:16:53 följande:
    Men herregud människa! Bara för att du haft en dålig uppväxt betyder inte det att alla som blir adopterade får det. Du säger alltså att ingen ska få adoptera? Och att det inte är att hjälpa ett barn att adoptera det? 
    Om man är en bra förälder eller ej kan man ju tyvärr inte veta 100% förren man fått sitt barn. Detta oavsett om barnet är biologiskt eller ej.
    Men om man är en bra människa och tar hand om sitt barn på ett bra sätt så har man hjälpt det barnet. Om barnet hade haft det bra från början så skulle det inte funnits att adoptera.
    Du är väldigt uppslukad i din egen tråkiga upplevelse och det är väldigt tråkigt. Men du måste förstå att det finns många barn som blir adopterade som får en fin uppväxt. Det är ju inte sanningsenligt att du endast utgår i från din egen dåliga erfarenhet.
    Jag har också haft en förjävlig uppväxt men jag säger inte att folk ska sluta skaffa barn för det. 

    Du får ta och läsa mian inlägg igen. Igen det FINNS FLER DÅLIGA ADOPTINER ÄN BRA ADOPTIONER. Det vet u tydligen inte. NU vet du. 
Svar på tråden Blanda biologiska och adopterade barn - berikande eller dömt att misslyckas?