• Anonym (Lovis­a)
    Äldre 4 May 15:28
    13683 visningar
    48 svar
    48
    13683

    Lesbiska! Hur är det att vara "den andra" mamman?

    Min syster lever i ett lesbiskt förhållande och de är nu gravida med donatorsäd från Danmark. Jag har supportat deras relation från dag 1 och tyckte det var jättekul att de skulle skaffa barn. Men jag har lite svårt att se att min syster ären blivande mamma också. När de berättade att det var hennes tjej som skulle försöka bli gravid så tänkte jag inte på det men nu märker jag att det är lite bekymmersamt.. Min syster blir hela tiden åsidosatt eftersom hon inte är genetisk förälder till barnet i magen. Jag märker att hon tycker att det är jobbigt och det värsta är att jag kommit på mig själv med att tycka att hon egentligen inte är på gång att bli mamma. Det känns mest som att hennes tjej är gravid med en donator. Inte som att de båda är blivande mammor. Min fråga är till lesbiska i liknande situation: hur känns det att vara den andra mamman (den icke-gravida) och blev det skillnad när bebisen väl kom? hur har ni andra närstående reagerat och agerat i en sån här situation? Är så rädd att detta ska grusa deras förhållande och bebislycka, har läst att lesbiska par är de som gör slut i störst utsträckning framför bögar och heterosexuella.

  • Svar på tråden Lesbiska! Hur är det att vara "den andra" mamman?
  • Anonym (Lovis­a) Trådstartaren
    Äldre 4 May 15:35
    #1

    Om någon har något tips på hur jag ska tänka eller om jag ska peppa min syster eller bara låta det vara så tipsa mig gärna!

  • Anonym (en annan flata)
    Äldre 4 May 15:52
    #2

    Hej Lovisa,

    har inga barn själv, men jag tänker att om du börjar handla och tala som att också din syster väntar barnet, så skall du se att du snart kommer att tänka och känna det också!
     
    Hela samhället håller ju på med den här sortens tankevändning när det gäller män, man säger att anna och peter väntar barn, de är gravida, vi är gravida osv, så då borde det ju kunna utsträckas till två kvinnors barnväntande. 

    Dessutom går det ju mot att man tänker/talar likadant om adoptivföräldrar, att de väntar barn, man talar om deras lite annorlunda graviditet osv. Där har ju varken mamman eller pappan biologiska band till barnet, men relationen till barnet när det kommer förväntas vara stark ändå!

  • Anonym (Lovis­a) Trådstartaren
    Äldre 4 May 15:59
    #3
    Anonym (en annan flata) skrev 2012-05-04 15:52:40 följande:
    Hej Lovisa,

    har inga barn själv, men jag tänker att om du börjar handla och tala som att också din syster väntar barnet, så skall du se att du snart kommer att tänka och känna det också!
     
    Hela samhället håller ju på med den här sortens tankevändning när det gäller män, man säger att anna och peter väntar barn, de är gravida, vi är gravida osv, så då borde det ju kunna utsträckas till två kvinnors barnväntande. 

    Dessutom går det ju mot att man tänker/talar likadant om adoptivföräldrar, att de väntar barn, man talar om deras lite annorlunda graviditet osv. Där har ju varken mamman eller pappan biologiska band till barnet, men relationen till barnet när det kommer förväntas vara stark ändå!
    Ja jag ska göra så! Slå undan tanken på att bebisen har en genetisk pappa och se min syster som mamma nr 2 istället. Jag tror  och hoppas att det kommer kännas mer naturligt när barnet väl är här.
  • Äldre 4 May 16:03
    #4

    Ett tips är att inte se det som att bebisen har en genetisk pappa, så är det inte. Stor skillnad på pappa och donator! Lycka till!

  • Anonym (Räls)
    Äldre 4 May 16:04
    #5
    Anonym (Lovisa) skrev 2012-05-04 15:59:56 följande:
    Ja jag ska göra så! Slå undan tanken på att bebisen har en genetisk pappa och se min syster som mamma nr 2 istället. Jag tror  och hoppas att det kommer kännas mer naturligt när barnet väl är här.
    Eller skippa "mamma nr 2"-tänket helt och tänk "förälder" istället Blodsband är inte så viktiga som en del gör gällande.
  • Anonym (Lovis­a) Trådstartaren
    Äldre 4 May 16:14
    #6
    ljusning skrev 2012-05-04 16:03:31 följande:
    Ett tips är att inte se det som att bebisen har en genetisk pappa, så är det inte. Stor skillnad på pappa och donator! Lycka till!

    Ja bebisen har ju ingen pappa utan två mammor. Har så svårt att se det så just nu bara men det kommer säkert!
  • Anonym
    Äldre 4 May 16:14
    #7

    Har din syster anförtrott dig detta eller kan det vara så att du projicerar dina egna känslor kring detta på henne?

  • Anonym (Lovis­a) Trådstartaren
    Äldre 4 May 16:15
    #8
    Anonym (Räls) skrev 2012-05-04 16:04:57 följande:
    Eller skippa "mamma nr 2"-tänket helt och tänk "förälder" istället Blodsband är inte så viktiga som en del gör gällande.

    Nej det är sant att blodsband inte är så viktigt faktiskt!
  • Äldre 4 May 16:36
    #9

    Mun unge har en kompis med två mammor och jag har faktiskt aldrig funderat på vilken av dem som är biologisk. Det är hans mammor bara...

    Det är nog skönt för din syster om du bemöter henne som vilken blivande pappa som helst. Vet jag att någon väntar barn frågar jag ju kring det sas - och är det den parten dom inte är gravid blir det ju en lite annan sorts frågor. Rent krasst vet du ju inte om blivande fäder väntar biologiska barn när deras tjejer är gravida heller.

  • Anonym (Lovis­a) Trådstartaren
    Äldre 4 May 16:43
    #10
    augustisten skrev 2012-05-04 16:36:25 följande:
    Mun unge har en kompis med två mammor och jag har faktiskt aldrig funderat på vilken av dem som är biologisk. Det är hans mammor bara...

    Det är nog skönt för din syster om du bemöter henne som vilken blivande pappa som helst. Vet jag att någon väntar barn frågar jag ju kring det sas - och är det den parten dom inte är gravid blir det ju en lite annan sorts frågor. Rent krasst vet du ju inte om blivande fäder väntar biologiska barn när deras tjejer är gravida heller.

    Nej det är sant, en man kan ju inte veta 100%. Men jag tänker att han ändå gjort det som normalt sett krävs för att befrukta sen om hon smugit iväg och gjort samma sak med någon annan, det vet ju inte han. min syster och hennes tjej åkte tilsammans till danmark och min syster var med när hennes tjej fick in donatorsäden i sig. där blir så uppenbart att en tredje part är inblandad och att min syster inte "behövdes" alls för att barnet skulle bli till. Men jag tror att när hon äl har bebisen i famnen och vi alla ser hur mycket hon behövs så försvinner nog mina knepiga känslor.
Svar på tråden Lesbiska! Hur är det att vara "den andra" mamman?