• tonton86

    Är det blindtarmen? Någon mer som blivit hemskickad?

    Hejsan!
    Finns ungefär en miljon olika trådar om detta, men startar en helt ny färsk istället. Tungan ute

    Det är så att jag vaknade mitt i natten till onsdagen, med krafttiga smärtor i buken. Satte mig på toa och det tja, "forsade" ut ner i toaletten. Flört Tog ett tag innan jag lyckades dock, och höll samtidigt på att börja spy hela tiden. Satt och grät på toan kort sagt. Var hemma från jobbet den dagen, pga misstänkt magsjuka.
    Senare runt lunch började jag få ont nere i högra sidan av magen. Jag kunde inte stå rakt eller ta upp höger benet riktigt. Sitta och ligga kunde jag göra utan större problem. Det var dock inte dödligt ont, men tillräckligt ont för att jag började undra vad som försegick. Trodde till en början att det kunde vara ägglossning (som jag för övrigt bara har max 1-2ggr/år) men när jag tog tempen och hade drygt 1,5 grader över min normala temperatur (37,9 grader), och mådde lite småilla, hade gaser i magen, tog ett osäkert ägglossningstest tyckte min sambo att jag skulle ringa vårdguiden.  Där sa de att jag skulle åka till akuten för misstänkt blindtarmsinflammation. 
    När jag kom in tog de blodprov, urinprov och såg att jag hade en förhöjd temp på runt 1,5 grader. Men när provsvaren sedan inte visade något konstigt alls, och efter att doktorn klämt på min mage (gjorde lite ondare när han tryckte än jag visade... vet inte varför jag inte gjorde det... :P) beslöt han sig för att skicka hem mig igen, med en hänvisning att komma tillbaka nästa dag om jag fortfarande hade ont. Han skulle även skicka en remiss till gyn. Han kunde dock inte utesluta blindtarmen, men rynkade på näsan och nästan skrattade till och sa att man inte opererar med sån liten misstanke. Kände mig lite dum... 

    Nästa dag hade jag fortfarande ont fram till strax efter lunch, och sedan en mer ömmande känsla. Dock gjorde det ont (inte dödligt) när jag tryckte på högra sidan av magen. Gaserna var kvar, och det kände jag även när jag tryckte. Jag åkte inte in, eftersom stor del av värken försvann så pass tidigt.

    Förhöjda tempen fortfarande kvar idag, samt ömheten i magen. Så fort jag ansträngt mig lite känner jag att tempen gått upp mer också. Har även testat det en gång. Fast ömheten kan nu gå över till små korta knivhugg, eller mer som knivskrapningar i den magregionen lite då och då, samt lite att jag inte riktigt kan stå raklång ibland. Lite smågasig även idag. Kan även tillfälligt bli denna krivskrapningskänsla på vänstra sidan. Trött och lite hängig. Lite tungt huvud, men inget mer. Kissar också oftare än normalt. Har även under säkert en månads tid haft lite hjärtklappningar också av och till. Hade en mensvärksliknande värk i magen i natt när jag skulle somna.

    Vad kan nu detta vara? Är det en vanlig ägglossning, blindtarmen eller nåt annat konstigt? Hur länge håller en ägglossning på? Borde de inte ha tagit ett ägglossningsprov på akuten? Och borde de inte röntgat om de nu inte kunde utesluta blindtarmen helt, om de nu tagit ägglossningsprov? 

    Någon som kan lugna mig, eller få mig att förstå vad det är för sk..t jag har... Cool 

    // Jossan 

  • Svar på tråden Är det blindtarmen? Någon mer som blivit hemskickad?
  • Severus

    När jag hade blindtarmsinflammation(2009) så syntes INGET på proverna. Hade ca 37,5 i temp(mot mina 36,6 i vanliga fall)

    Två gånger var kirurgen på väg att skicka hem mig. Just för att inget tydde på infektion/inflammation.
    Hade så ont så jag knappt kunde stå 

    Tredje kirugen(tror det var dag 4 jag låg inne)  bestämde att han tänkte kika in via titt-hål, trots att hans kolleger var emot det på morgonmötet.

    Sagt och gjort
    Dagen efter sövdes jag och de gick in. Hittade fri vätska i lilla bäckenet, inflammerad blindtarm och att det var "stenar" i blindtarmen! (liknande såna man kan ha i gallgången)
    Kirurgerna var förundrade och jag fick sedan reda på att "mitt fall" tagits upp ett stort möte. Då det tillhör ovanligheterna att alla provet(som tagits flera gånger) var ok, men ändå en inflammation och vätska i buken, 


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • tonton86
    Severus skrev 2012-05-12 15:53:06 följande:
    När jag hade blindtarmsinflammation(2009) så syntes INGET på proverna. Hade ca 37,5 i temp(mot mina 36,6 i vanliga fall)

    Två gånger var kirurgen på väg att skicka hem mig. Just för att inget tydde på infektion/inflammation.
    Hade så ont så jag knappt kunde stå 

    Tredje kirugen(tror det var dag 4 jag låg inne)  bestämde att han tänkte kika in via titt-hål, trots att hans kolleger var emot det på morgonmötet.

    Sagt och gjort
    Dagen efter sövdes jag och de gick in. Hittade fri vätska i lilla bäckenet, inflammerad blindtarm och att det var "stenar" i blindtarmen! (liknande såna man kan ha i gallgången)
    Kirurgerna var förundrade och jag fick sedan reda på att "mitt fall" tagits upp ett stort möte. Då det tillhör ovanligheterna att alla provet(som tagits flera gånger) var ok, men ändå en inflammation och vätska i buken, 
    Oj! Men gud! Skumt att inte någon av de två första kirurgerna kommit på det innan med titthålet... riktigt dåligt. Jag förstår att det togs upp då i efterhand!

    Hade du även gaser i magen när du hade ont? Och började det göra sådär fruktansvärt ont på en och samma gång, eller smygstartade det lite innan liksom?

    Var sitter blindtarmen i förhållande till äggstocken? Hade du kunnat ta miste på och tro att det var äggstocken  värken kom från istället, när de började tvivla på blindtarmen?
  • RocketQueen

    När jag åkte in för blindtarmen hade jag extremt ont i magen. Men jag hade mer ont i övre delen av magen så att säga. Kändes mer som magsjuka. Hade ingen feber och alla prover såg bra ut. Inget alls som tydde på blindtarmen. Blev skickad till gyn som inte heller visade nånting. Precis när de skulle skicka hem mig började jag spy av smärta, då lade de in mig istället. Kom till akuten natten mellan sön-mån, på måndagen gjorde de ultraljud för att se om gallan var som den skulle, fortfarande inga förhöjda värden av något slag, bara diffus smärta, på tisdagen blev det skiktröntgen med kontrastvätska och först då såg de att blindtarmen var rejält infekterad. Då blev det akut operation. På onsdagen fick jag åka hem igen. Men jag undrar vad som hade hänt om den där första läkaren hade fått som han vill och jag hade åkt hem...


  • Severus
    Jossan1986 skrev 2012-05-12 16:04:04 följande:
    Oj! Men gud! Skumt att inte någon av de två första kirurgerna kommit på det innan med titthålet... riktigt dåligt. Jag förstår att det togs upp då i efterhand!

    Hade du även gaser i magen när du hade ont? Och började det göra sådär fruktansvärt ont på en och samma gång, eller smygstartade det lite innan liksom?

    Var sitter blindtarmen i förhållande till äggstocken? Hade du kunnat ta miste på och tro att det var äggstocken  värken kom från istället, när de började tvivla på blindtarmen?

    Hade ont i magen några dagar och kände mig illamående.
    Molande värk. 

    Äggstockarna kunde vi utesluta då jag inte har några.

    När jag väl hade dem så hade jag ofta cystor som sprack lite då och då. Det resulterade i många nätter på sjukhus. Och vid eftertanke så var smärtorna väldigt lika  
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • tonton86
    Severus skrev 2012-05-12 16:15:28 följande:
    Hade ont i magen några dagar och kände mig illamående.
    Molande värk. 

    Äggstockarna kunde vi utesluta då jag inte har några.

    När jag väl hade dem så hade jag ofta cystor som sprack lite då och då. Det resulterade i många nätter på sjukhus. Och vid eftertanke så var smärtorna väldigt lika  
    Oj då! :S För det började min läkare att snacka om också, att det kunde vara nån cysta... därav remissen till gyn. Dock har min gynekolog för ett par månader sedan kollat att det inte finns några cystor på äggstockarna. Detta med anledning av att jag går och småblöder lite hela tiden, men utan någon mens. Hmmm... kan det vara där skon klämmer då? :S Och hur fort kom de tillbaka till dig, efter att de spruckigt?

    Och kan den molande värken du hade dagarna innan blindtarmen liknas med mensvärk, eller mer som kolik och "vanlig" värk? 
  • tonton86
    RocketQueen skrev 2012-05-12 16:10:52 följande:
    När jag åkte in för blindtarmen hade jag extremt ont i magen. Men jag hade mer ont i övre delen av magen så att säga. Kändes mer som magsjuka. Hade ingen feber och alla prover såg bra ut. Inget alls som tydde på blindtarmen. Blev skickad till gyn som inte heller visade nånting. Precis när de skulle skicka hem mig började jag spy av smärta, då lade de in mig istället. Kom till akuten natten mellan sön-mån, på måndagen gjorde de ultraljud för att se om gallan var som den skulle, fortfarande inga förhöjda värden av något slag, bara diffus smärta, på tisdagen blev det skiktröntgen med kontrastvätska och först då såg de att blindtarmen var rejält infekterad. Då blev det akut operation. På onsdagen fick jag åka hem igen. Men jag undrar vad som hade hänt om den där första läkaren hade fått som han vill och jag hade åkt hem...
    Men hjälp! "Tur" att du fick så ont att du började spy då, för annars vet vi ju inte vad som hade hänt... Obestämd Verkar vara en rejäl luring den där blinda tönten... Flört
  • Severus
    Jossan1986 skrev 2012-05-12 16:26:20 följande:
    Oj då! :S För det började min läkare att snacka om också, att det kunde vara nån cysta... därav remissen till gyn. Dock har min gynekolog för ett par månader sedan kollat att det inte finns några cystor på äggstockarna. Detta med anledning av att jag går och småblöder lite hela tiden, men utan någon mens. Hmmm... kan det vara där skon klämmer då? :S Och hur fort kom de tillbaka till dig, efter att de spruckigt?

    Och kan den molande värken du hade dagarna innan blindtarmen liknas med mensvärk, eller mer som kolik och "vanlig" värk? 

    Som kraftig mensvärk, man vill krypa ihop
    Började lite försiktigt, och gick som i vågor mellan varven. Blev kallsvettig.

        
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • josen 1

    Jag låg inne två dygn med misstänkt blindtarm, sedan visade röntgen att det var njuren.. I vanliga fall har man då ont på ryggen, men inte helt ovanligt att det känns som det sitter i magen..

  • RocketQueen

    Men det där med äggstockar och sånt kan absolut vara värt att kolla upp, nåt år tidigare så fick jag en kraftig äggledarinflammation som jag åkte in akut med, och den smärtan var nästan identiskt med smärtan jag fick när blindtarmen krånglade. Det var min första tanke när jag fick sådär ont, att "nu händer det igen".


  • tonton86
    josen 1 skrev 2012-05-12 16:41:38 följande:
    Jag låg inne två dygn med misstänkt blindtarm, sedan visade röntgen att det var njuren.. I vanliga fall har man då ont på ryggen, men inte helt ovanligt att det känns som det sitter i magen..
    Jaha... ojdå! Men då sprang du mycket å kissade då också eller? Eftersom det var njurarna... Rackarns vad lurigt... :P 
  • tonton86
    RocketQueen skrev 2012-05-12 17:01:54 följande:
    Men det där med äggstockar och sånt kan absolut vara värt att kolla upp, nåt år tidigare så fick jag en kraftig äggledarinflammation som jag åkte in akut med, och den smärtan var nästan identiskt med smärtan jag fick när blindtarmen krånglade. Det var min första tanke när jag fick sådär ont, att "nu händer det igen".
    Ja jo, man kanske borde det då.... uuusch så hemskt det låter! Vill ju gärna att det bara ska försvinna av sig självt liksom... Men om det inte ger sig får jag väl gå till VC eller nåt sånt och ta lite nya prover.
  • Jeulina

    När jag hade blindtarmsibflamation så visade proverna inte heller något.. Det slutade med blodförgiftning och en sprucken blindtarm. Akutopererad mitt i natten. Läkaren trodde det var missfall på gång, även fast jag förklarade att det var omöjligt eftersom jag aldrig hade haft sex i hela mitt liv.. Men fick snällt göra ett gravtest.

  • tonton86

    Just nu ringde jag vårdguiden pga av att jag hade kraftig mensvärk samt illamående och 37,8 i temp. Den mesta värken har lagt sig dock nu, för tillfället. Sköterskan sa att jag skulle ta en Ipren om värken kom igen och se om det går över, och sedan ringa dem igen. Hon tyckte det var konstigt med den smärtan bara två-tre dagar efter ÄL, om det nu var det. Får åka in i morgon om det inte släpper sa hon. Men jag skakar som ett asplöv... skit-orolig att det ska vara nåt konstigt.... :S Hoppas det var en vettig tant jag pratade med... Tungan ute

    Tusen tack alla som har svarat.! Glad 

  • tonton86

    Hej igen!

    Ville bara skriva (för andra som letar svar) att jag 6 år senare slutligen fick operera bort blindtarmen ändå. Så om det var för-symptom jag hade år 2012, vet jag inte? Men de stämmer iaf in bra på hur jag mådde i höstas då de var tvugna att operera bort blindtarmen på mig. Hade med andra ord inte jätteont. Nu vet ni!

  • tonton86
    XEmmabus skrev 2019-04-23 02:45:17 följande:

    Haha, som vi har väntat på denna uppdatering.

    Men skönt att höra att du nu mår bra.


    Hahahaha! Förstår det! ;D
Svar på tråden Är det blindtarmen? Någon mer som blivit hemskickad?