• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 13 May 10:09
    28811 visningar
    14 svar
    14
    28811

    Hillsong? Vilka är de?

    En kompis till mig som har en ganska trasslig bakgrund med bla psykisk ohälsa har blivit värvad av en arbetskamrat att joina hillsong flrsamlingen. Har ingen koll på vilka de är men en annan kompis var med till kyrkan en gång och gillade inte det hon såg. De pratade bla om att ge 10 procent av lönen till kyrkan. Vilka är hillsong? Är det någon vanlig församling eller är det någon sekt så att man bör oroa sig?

  • Svar på tråden Hillsong? Vilka är de?
  • Äldre 13 May 12:30
    #2

    jag är inte med i hillsong själv men jag vet vilka de är.
    för det första, att ge 10% av sin lön till församlingen är alltid frivilligt.
    det handlar om att ge tionde till Gud, som det står i Bibeln, men ingen kyrka
    tvingar sina medlemmar att ge.

    för övrigt är hillsong en dotterförsamling till Hillsong Australien,
    en jättestor församling som är kända för sin lovsång (alltså "kristna sånger")
    hillsong är i princip som vilken församling som helst, för folk inom frikyrkan då,
    men är väldigt inriktad på musik. är man inte van att gå i kyrkan är det säkert konstigt
    att komma dit, för det är ju inte i närheten av svenska kyrkan 


  • Äldre 13 May 14:04
    #3

    Jag brukade gå till deras "gudstjänster" i London. De höll till på en teater mitt inne i stan. Värsta rockkonserten!! Ascoolt.

  • Anonym
    Äldre 13 May 14:18
    #4

    En vän till familjen är med i Hillsong kyrkan i Stockholm (Medborgarplasten). Det är en en musik kyrkoförsamling kan man väl säga. Mycket bra alternativ för ungdomar. Jag är själv inte troende och kan förstå att man blir misstänksam när man hör saker om frikyrkoförsamlingar. Även om man själv går dit och inte bara lyssnar på vad andra säger så gör många misstaget att döma utifrån sina egna referensramar, livssyn och värderingar....då kan man missa vad som verkligen pågår. Detta gäller inte bara religioner utan alla slags föreningar eller organisationer. Man bör alltid att få förklarat för sig av medlemmarna själva för att sedan kunna bedöma om det är något för en själv eller inte. Att lyssna på andras tolkningar ger oftast en felaktig bild. 
    Ja nu kom jag lite från ämnet...men håller ni med? 

  • Anonym (Älska­r Hillso­ng)
    Äldre 14 May 13:27
    #5

    18 miljoner visningar kan inte ha fel ;)  





    Församlingen du undrar om TS, är en jättebra frikyrklig församling!

  • Anonym (Hur?)
    Äldre 19 Jun 20:34
    #6

    Bumpar upp denna 5 år gamla tråden, för jag är också nyfiken på dom. Är det bara unga som är med där? Om man går med men inte ger massa pengar, blir man utfryst då s a s? Eller om det är nåt annat man borde veta om dom, hur det funkar o så...

  • Anonym (Sandr­a)
    Äldre 19 Jun 20:43
    #7
    Anonym (Hur?) skrev 2017-06-19 20:34:07 följande:

    Bumpar upp denna 5 år gamla tråden, för jag är också nyfiken på dom. Är det bara unga som är med där? Om man går med men inte ger massa pengar, blir man utfryst då s a s? Eller om det är nåt annat man borde veta om dom, hur det funkar o så...


    Den här radiodokumentären kanske rätar ut en del frågetecken: 
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/897373
  • Anonym (Hur?)
    Äldre 20 Jun 18:50
    #8
    Anonym (Sandra) skrev 2017-06-19 20:43:04 följande:
    Den här radiodokumentären kanske rätar ut en del frågetecken: 
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/897373
    Tack för tipset! Ska lyssna  på den, vet inte om du gjort det o vad den handlar om. Att allt går ut på att dom ska tjäna pengar? Att det är bluff o sektverksamhet? Nån annan här kanske som vet nåt.
  • p86
    Äldre 24 Jun 20:37
    #9

    Hej!

    Jag kan nog ett och annat om Hillsong. Är en aktiv medlem de senaste 2 åren :)

    Hillsong Church är en pingst frikyrka som grundades i Australien. Andreas och Lina Nielsen är våra Lead Pastors och jag rekommenderar starkt att du går in på Hillsongs hemsida och lyssnar på en predikan, är fantastisk bra. Andreas predikade Sit-Stand-Walk och Vad har du att förlora, även Stanna inte i mitten. De är verkligen jättebra! Du får en känsla av Hillsong Church på så vis :)

    hillsong.com/stockholm/all/podcasts

    Hillsong Church är den kyrka i Sverige som värvat flest ungdomar och har flera tusen medlemmar, detta är för det dels enkla budskapet om Jesus och frälsningen och dels har man följt med i modern tid, dvs 2017 kanske inte många ungdomar går till en kyrka och plockar upp en psalm bok från kyrkbänken - charmen till trots svarar många ungdomar idag till tiderna vi lever i idag. Man har inte ändrat något mer än att ha mer kristen sång som passar tiden vi lever i idag och föra fram budskapet om Jesus med en enklare förståelse med inget tillagt eller borttaget. Det är ju bra för alla men också människor som aldrig varit kristna innan samt unga människor som kanske tycker det är tråkigt att gå till kyrkan annars :)

    Hillsong Church är ingen sekt, jag har gått så pass länge för att veta det och med säkerhet kan säga att allt är frivilligt, allt från kollekt och tionde. Man utgår enbart från Bibeln och inget annat, i Bibeln står det om att föra in tionde men aldrig har det varit något tvång eller känts som ett tvång överhuvudtaget. Jag tycker inte heller man ska hänga upp sig på det då fokus i Hillsong Church är Jesu kärlek för alla människor oavsett vem du är, vart du kommer ifrån och vad som hänt i ditt liv - alla är välkomna och accepterade av Jesu kärlek. Vad han gjorde för oss på korset för vår frälsning. Hillsong Church paketerar detta i lovsång, värme, välkomnande för alla människor och kärlek. Budskapet som grundar sig och utgår från Bibeln hjälper var och en att förstår vad Bibeln menar samt hur man kan tillämpa det på sitt liv. Är det inte ganska fantastiskt med sån undervisning? Det blir inte mer simpelt än så och kanske en av anledningarna till mängden ungdomar som faktiskt förstår innebörden av frälsningen och Jesu kärlek. Inte är det alltid lätt att förstå och veta vad allting innebär. Man har kanske tidigare trott Gud är en sträng Gud, eller lyssnat mycket till vad föräldrar sagt i tiderna alternativt skriverier samt det man hört från andra. När man läser Bibeln vilken är källan till kristendomen kanske man har frågor få man vill få förstå vad allt betyder i praktiken? I Hillsong Church bryter man ner detta så det blir begripligt och visar på hur du kan applicera/tillämpa det på ditt liv.

    Många kan ofta känna att man måste vara hel och ren innan man går till kyrkan eller inför Gud men så är det inte. Kyrkan är för de brutna, de som går igenom alla möjliga svårigheter. Jesus kom inte för de perfekta utan för de brutna och trasiga, för alla syndare. Alla syndar vi, vi sitter alla i samma båt. Det finns ingen fördömelse i Jesus. Det är bara komma till kyrkan och ta del av kärleken och se för sig själv. Att lyssna på negativa skriverier ger en fel bild, tycker man ska komma och bilda sin egen uppfattning. Många dom skriver negativa saker är oftast utifrån deras egna referensramar, men jag uppmanar alla som läser, give it a shot and you'll see :) vi svarar alla olika på olika saker.

    Jag tror oftast det finns en anledning till att man blir lite nyfiken på Hillsong Church, tycker man ska följa det och varför inte bara komma och testa och se hur det är! :)

    Hillsong Church den enda kyrkan som har sommaröppet med Gudtjänster 11.00/17.30/19.00 samt After Church efter sista Gudtjänsten som är grym :) vi befinner oss på Vasateatern Stockholm City..

    Rekommenderar även att lyssna på lovsången, kolla Spotify el Youtube: Hillsong United & Hillsong Worship :))

  • Anonym (Hur?)
    Äldre 28 Jun 21:16
    #10

    Det var fint o utförligt skrivet, tack för att du tog dig tid till det. Men som jag förstår det är den mest inriktad på unga, även om den är bra för alla?

  • p86
    Äldre 15 Jul 17:38
    #11

    Hej igen :)

    Tack själv, skriver så gärna! :) tycker det är bra med frågor för det är inte alltid så lätt att veta, sen får du säkert en salig blandning av åsikter.

    Jag kan enklast säga att Hillsong Church verkligen är för alla med fokus på alla åldrar de facto. Anledning till att det känns mer "ungdomligt" är för att det finns en stor skara ungdomar som går där och det är ju klart, då kanske man får känslan av att det enbart är inriktat till ungdomar, för hur ofta går ungdomarna till kyrkan idag egentligen? Jag kan väl inte säga att jag upplevt någon kyrka dra till sig så många ungdomar som Hillsong gör och det i sig är så anmärkningsvärt och fantastiskt, så jag skulle tro att det är därför du kanske fått den uppfattningen. Hillsong är väldigt bra på det sättet, de möter människor där de är. Det är viktigt att också anpassa till vår tid m.a.o., buskapet är detsamma men paketeringen annorlunda, d.v.s, med en lovsång du kanske inte hittar i den klassiska svenska kyrkan. Har du kikat på youtube, Hillsong worship i olika Hillsong kyrkor runtom i världen? Jag tycker väldigt mycket om det och predikan är otroligt tilltalande och lärorik - podden i länken jag skickade ovan skulle ge dig en känsla för det. 

    Jag träffar många äldre människor varje söndag när jag går dit. Jag kanske också hade trott som du hade jag inte gått till Hillsong och upplevt och sett hur det faktiskt är. Däremot som jag upplevt det tenderar ungdomarna gå mer på kvällsmötena än på morgonen, för vi har ju en gudstjänst 11.00 och där upplever jag att jag träffar fler barnfamiljer och äldre människor än kanske på 19.00 gudstjänsten där jag tycker jag ser fler ungdomar. Men sen är det ju också 5 gudstjänster över hela söndagen (3 på sommaren), så det är bara att komma och känna av läget och se hur du själv upplever det. Jag tror inte alls du kommer att känna att det är fokus på ungdomar när du väl är där. Man är även så omhändertagande och välkomnande och därtill, jag tror du kommer trivas alldeles utmärkt :)

    För mig personligen och hur jag resonerar kring kyrka och församlingen är egentligen detta - där jag upplever Gudsnärvaron som starkast, där vill jag vara. Det finns inget som det och i Hillsong Church känner jag det. :)

  • Anonym (krist­en)
    Äldre 14 Sep 13:26
    #12
    +1

    Precis som några ovanstående kommentarer instämmer jag i: gör egna besök och bilda dig en egen uppfattning. För alla passar inte Hillsong (för den helt oinsatte påminner det väldigt förenklat om en Gtj i en pingstförsamling). För en del är det verkligen som att komma hem, för andra inte (utan man behöver leta vidare). Utan att ta ställning i viss kritik som finns mot församlingen vill jag också lyfta hur många människor som verkligen kommit till tro, kunnat bryta med t ex livslångt missbruk, få en helt ny livskraft (vilket sällan kommer fram i media).samma gäller Clarakyrkan i Stockholm som fått kritik.

    För mig var inte Hillsong "platsen för mig" utan i liturgin, tron och traditionen i Svenska kyrkan (även om jag då och då går i pingst, missionskyrkan och baptostkyrkans gudstjänster eftersom Jesus tillhör alla och olika gudstjänstformer och församlingsgemenskaper berikar min tro).

  • Äldre 16 Oct 11:47
    #13

    Hej!
    Jag är själv inte med Hillsong. Jag tjänstgör istället som präst i en annan kyrka i Stockholm, Hammarbykyrkan (EFS/Svenska kyrkan).

    Däremot har jag deltagit i gudstjänster i Hillsong och känner till undervisningen,  pastorerna och församlingen väl.

    Hillsong kan beskrivas som en helt vanlig kristen församling. De har samma trosbekännelse som exempelvis Svenska kyrkan, övriga frikyrkor, Katolska och Ortodoxa kyrkan. De tillhör kyrkosamfundet: Svenska Pingströrelsen ("Pingstkyrkan") som bildades för ca 100 år sedan, samt den internationella kyrkan Hillsong, vilken bäst kan beskrivas som den Australiensiska Pingstkyrkan, som moderniserats och växt mycket under de senaste 30 åren och nu blivit en internationell rörelse som startar församlingar och inspirerar kristna över hela världen med sina populära sånger om Jesus Kristus (som på Youtube ofta har 5-35 miljoner visningar).

    I Sverige har Hillsong nu 7 församlingar, som de brukar kalla Campus. Hillsong Church, Stockholm är huvudförsamling.

    De undervisar utifrån Bibelns huvudtradition om Jesus. De betonar att Jesus Kristus är Gud. Att Han är Guds Son, att Han dog på korset  för alla människors skull. Och att Han besegrade döden och blev levande igen på den tredje dagen.
    Att vi människor har ett stort problem i våra liv, synden, som skiljer oss från Gud och förstör våra relationer med varandra. Men om vi kommer till Jesus, bekänner och ångrar vår synd, och tar emot Jesus i våra hjärtan. Då blir vi Guds barn och Gud själv flyttar in i våra hjärtan (genom sin Helige Ande). 

    När du tagit emot Jesus i ditt hjärta undervisar Hillsong om att det  är viktigt att döpa sig i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. Den tradition de följer är troendedop - att man döper sig som ungdom eller vuxen när man börjat tro på Jesus själv. 

    Församlingen är modern, växande och samlar alla åldrar. De ser alla människor och folk som lika älskade av Gud - och deras församlingar samlar ofta människor från många olika kulturer, länder och bakgrunder.

    Jämfört med äldre kyrkor är de inte så styrda av Kyrkans traditioner runt nattvard mm. Deras gudstjänster liknar till sin form mer de mötesformerna som människor är vana vid idag än de gudstjänstformer som varit vanliga i Kyrkans historia,  med ett band på scenen (lovsångsteam), mycket ljus, ljud och filmklipp.

    Hillsong är mycket öppna för nya människor och som ny gudstjänstbesökare känner man sig varmt välkommen.

    Du erbjuds också snabbt att vara med i en liten grupp med ca 5-10 personer i. Som kallas "Connect Group". För att man ska kunna få nära vänner i kyrkan, som man kan dela livet med, fika, be och läsa Bibeln med. Det gör att många upplever att man blir med i en familj när man blir med i Hillsong, även om det kanske är 500-1000 personer på gudstjänsterna.

    Lycka till i dina viktiga funderingar och i val av kristen församling!
    Guds frid!
    Gustav Hafström, präst i Hammarbykyrkan, Stockholm

  • p86
    Äldre 22 Oct 09:17
    #14

    Hej Gustav,

    Mycket bra respons och sammanfattning! Jag kan också förstå tidigare respons om att Hillsong kanske inte är för alla, har väl att göra vad man är ute efter - lite modernare, mer ljus och ljud är inte för alla. Är väl lite det då det är samma grund som svenska kyrkan men högre volym i lovsång än annars det traditionella man är van vid och det passar inte alla. Jag har även hört väldigt gott om Södermalmskyrkan men själv aldrig varit där ännu.

    Det finns så mycket intressant ett diskutera kring ämnet men det är som du säger, många har kommit till tro där och brutit missbruk och annat andligt i Jesu namn. Men det är också ett ämne som är minst lika väsentligt att diskutera.

    Tack för inlägget Gustav!

Svar på tråden Hillsong? Vilka är de?