• Anonym (Vill skilja­s)
    Äldre 13 May 22:29
    3543 visningar
    2 svar
    2
    3543

    Råd om skilsmässoansökan när bara en vill skiljas

    Hej,

    Jag har separerat från min man och vill gå vidare med skilsmässa. Han vill tyvärr inte skiljas.

    Jag undrar om man lämnar in samma blankett för skilsmässo-ansökan när enbart en vill skiljas, eller finns det en särskild blankett för detta ändamål?

    Måste man redan ha gjort upp om bodelning/vårdnad av barn när man lämnar in blanketten eller kan man komplettera med dessa uppgifter?

    Räcker det med mitt personbevis?

    Vi har minderåriga barn så det kommer i vilket fall som helst ta 6 månader innan skilsmässan går igenom. 

    Blir glad för råd från de som gått igenom detta tidigare.

  • Svar på tråden Råd om skilsmässoansökan när bara en vill skiljas
  • Anonym (Gjort samma sak)
    Äldre 14 May 13:58
    #1

    Hej, det räcker om du skriver under blanketten, och det är samma blankett man använder som om båda skulle skriva på. Och det räcker med ditt personbevis.
    Det som händer är att han får en förfrågan hemskickad till sig ifrån Tingsrätten. Men han kan förstås inte neka.

    Bodelning behöver inte vara gjord. Bodelning behöver man inte göra öht, även om det förstås är att föredra, för att undvika tjafs i framtiden om inte annat. 

    Om ni har gemensam vårdnad om barnen idag, så kommer det även att vara så i fortsättningen, om ni inte begär annat. 

    Efter att betänketiden gått ut måste man aktivt begära att skilsmässan ska fullföljas, det räcker om en gör det, även om det förmodligen går fortare om båda gör det.

    För vår del kom domen på skilsmässan ca 2 månader efter att betänketiden gått ut. Och då begärde vi skilsmässa direkt efter 6 månader.   

  • Anonym
    Äldre 21 May 21:34
    #2
    Anonym (Vill skiljas) skrev 2012-05-13 22:29:42 följande:
    Hej,

    Jag har separerat från min man och vill gå vidare med skilsmässa. Han vill tyvärr inte skiljas.

    Jag undrar om man lämnar in samma blankett för skilsmässo-ansökan när enbart en vill skiljas, eller finns det en särskild blankett för detta ändamål?

    Måste man redan ha gjort upp om bodelning/vårdnad av barn när man lämnar in blanketten eller kan man komplettera med dessa uppgifter?

    Räcker det med mitt personbevis?

    Vi har minderåriga barn så det kommer i vilket fall som helst ta 6 månader innan skilsmässan går igenom. 

    Blir glad för råd från de som gått igenom detta tidigare.
    Det framgår inte hur länge ni var separerade, men om det varat längre än 2 år gäller ingen betänketid och du har rätt till äktenskapsskillnad direkt, oavsett barnens ålder. (5:4 ÄktB)

    /jurstud.
Svar på tråden Råd om skilsmässoansökan när bara en vill skiljas