• DR DREI

    Folkdräkten.

    Befinner mig i Norge, 17 maj imorgon, varit en massa konfirmationer och dylikt, folk går omkring i sin landskapsdräkt, så jäkla sexigt Skrattande vi behöver mer sånt i sverige. Här hittade jag de finaste, nordlands bunad. finns i 2 färger. dessa damer var ju inte så sexy måste tilläggas.. 

     
    ">



    ska vi slå ett slag för detta nu då..

  • Svar på tråden Folkdräkten.
  • Lisastina

    Absolut, jag är på!
    mer folkdräkt åt alla, överallt, har alltid varit min paroll.  bekvämt och snyggt och lagom varmt, anpassat för vårt klimat.

    har du någon själv?  

  • Khaleesi

    Varför inte. Folkdräkt är varmt och skönt när det är kallt, och isolerar mot värme om det är tokvarmt. Jag tycker bara att man ofta saknar lämpliga tillfällen att bära den...


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • katalysator

    Kör ni på Sverigedräkten eller har ni någon lokal variant? Jag har ingen alls själv, men har ofta sett andra bära olika varianter på konfirmationer och skolavslutningar.

  • Khaleesi

    Landskapsdräkt.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • DR DREI
    Khaleesi skrev 2012-05-16 13:52:00 följande:
    Varför inte. Folkdräkt är varmt och skönt när det är kallt, och isolerar mot värme om det är tokvarmt. Jag tycker bara att man ofta saknar lämpliga tillfällen att bära den...
    Nationaldagen, dop. vigsel, konfirmation, födelsedag, finns massor av tillfällen Skrattande

    Jag har ingen själv, men måste skaffa, men vet inte vilken, jag e ju som utvandrad så jag kan ju inte ha en svensk variant. De är ganska dyra, läste om de i tidningen idag, 35000 för damernas är standardpris.. 
  • Khaleesi
    DR DREI skrev 2012-05-16 13:55:54 följande:
    Nationaldagen, dop. vigsel, konfirmation, födelsedag, finns massor av tillfällen Skrattande

    Jag har ingen själv, men måste skaffa, men vet inte vilken, jag e ju som utvandrad så jag kan ju inte ha en svensk variant. De är ganska dyra, läste om de i tidningen idag, 35000 för damernas är standardpris.. 
    Kolla Tradera och Blocket. Där kan du hitta folkdräkter för runt 3000 kr.

    Jag har min mest på midsommarafton och bröllop.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • katalysator
    DR DREI skrev 2012-05-16 13:55:54 följande:
    Jag har ingen själv, men måste skaffa, men vet inte vilken, jag e ju som utvandrad så jag kan ju inte ha en svensk variant. De är ganska dyra, läste om de i tidningen idag, 35000 för damernas är standardpris.. 
    Oj, det låter inte som standardpris, det måste vara någon väldigt fancy modell? Mellan 6000-13 000 kr hittar jag den kompletta damdräkten för på nätet.
  • DR DREI
    katalysator skrev 2012-05-16 13:58:44 följande:
    Oj, det låter inte som standardpris, det måste vara någon väldigt fancy modell? Mellan 6000-13 000 kr hittar jag den kompletta damdräkten för på nätet.
    Nu är ju detta Norge, så de kostar väl på sig, tror det var vad de brukade gå för, efterfrågan är ju stor så de kan väl ta vad de vill för den, fast de skrev samtidigt, bunaden brukar gå i generationer..
  • katalysator
    DR DREI skrev 2012-05-16 14:01:21 följande:
    Nu är ju detta Norge, så de kostar väl på sig, tror det var vad de brukade gå för, efterfrågan är ju stor så de kan väl ta vad de vill för den, fast de skrev samtidigt, bunaden brukar gå i generationer..
    Ah, just det, jag tittade efter svenska dräkter Glad
  • Khaleesi
    katalysator skrev 2012-05-16 13:58:44 följande:
    Oj, det låter inte som standardpris, det måste vara någon väldigt fancy modell? Mellan 6000-13 000 kr hittar jag den kompletta damdräkten för på nätet.
    Norska bunader är ju då strået vassare än de bonniga svenska, så det är inte alls några ovanliga priser. Å andra sidan förväntas man väl ha sin dräkt hela livet.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden Folkdräkten.