• Anonym (Orolig)

    Allergisk utan symtom?

    Hej.
    Fick nyss svar på min 18 månaders sons RAST test. Tog ett test för jag misstänkte att han kanske var allergisk mot katt, reagerat en gång mot två långhåriga innekatter när vi var på besök hos en bekant, samt att han för två veckor sedan blev lite snorig, och hostar till ibland när han springer, misstänkte därför också pollenallergi.
    Han visade positivt på nästan ALLT på RAST-testet!  Förstår nu ingenting. Han ska alltså vara allergisk mot nästan alla pälsdjur, kvalster, dam pollen osv... Och denna lilla kille har varit oförskämt frisk under hela sitt liv. Varit sjuk kanske 3 gånger! Alltid pigg och glad, mycket pigg till och med. Han har dagligen katter, hundar och hästar omkring sig, och han har aldrig reagerat mot dessa, inte heller har jag märkt av någon kvalsterallergi. Jag ser en frisk liten kille, men på pappret så ser han ut att vara mycket sjuk! Försöker se om jag ser några reaktioner när han pussar, gosar och kramar djuren, eller när han vaknar upp på morgonen i sängen, men kan inte se några symtom... Är jag blind? Hur kan det vara så här?

  • Svar på tråden Allergisk utan symtom?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag förstår att du tycker det är konstigt. Immunförsvaret är komplicerat och inte helt lätt att beskriva. Man kan ha positiva allergitest utan att ha symtom, det är inte helt ovanligt. Det som jag däremot reagerar på är att du skriver att din son reagerat på katter som ni träffat men inte har reaktioner trots att han har katter och andra pälsdjur omkring sig dagligen.
    Tyvärr tror jag att sonen är för liten för att uppvisa mer symtom i nuläget, troligen kommer symtomen att öka på sig när han blir lite äldre.

    Jag tycker du ska ta kontakt med den läkare som ordinerade allergitestet och be att få en ordentlig genomgång av hur ni ska hantera svaren ni fått. 
    Vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Allergisk utan symtom?